Performancing Metrics

برداشت برنج آغار شد | اتاق خبر
کد خبر: 396665
تاریخ انتشار: 31 تیر 1396 - 12:43
وزارت کشاورزی اعلام کرد
مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی از آغاز برداشت برنج در استان‌های شمالی و کاهش تدریجی قیمت این محصول خبر داد و گفت: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تا سال گذشته چهار ماهه بود اما در راستای تنظیم و کنترل بازار به سه ماه تقلیل پیدا کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کاوه خاکسار اظهار کرد: وضعیت تولید و برداشت برنج در شالیزارهای کشور مناسب بوده و برداشت آن در استان‌های شمالی آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به سطح زیر کشت ۶۱۰ هزار هکتاری شالیزارهای کشور، امسال دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شود.

وی افزود: با توجه به میزان تولید برنج و نیاز سه میلیون تنی برنج در هر سال، سالانه به واردات ۸۰۰ هزار تن تا میلیون تن برنج نیاز داریم که طی سه ماهه نخست امسال بیش از ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شده است و مجددا در فصل برداشت واردات آن ممنوع خواهد شد.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت سطح زیر کشت برنج طی سال‌های اخیر اظهار کرد: طی سال‌های فعالیت دولت یازدهم با توجه به اعمال محدودیت در استان‌های غیرشمالی، سطح زیر کشت در این مناطق کاهش پیدا کرد که می‌توان به استان خوزستان، اشاره کرد که  طی این بازه زمانی همواره سطح زیر کشت برنج کاهش یافته و به عنوان مثال امسال با کاهش ۱۰ هزار هکتاری نسبت به سال گذشته به ۳۰ هزار هکتار رسیده است. البته با توجه به افزایش سطح کشت مجدد و افزوده شدن سطح زیر کشت برنج در استان‌های شمالی که شامل باغ‌های غیرمثمر و شالیزارهای رها شده می‌شود، سطح زیر کشت برنج در کشور تغییر نسبت به سال گذشته نداشته است.

ممنوعیت واردات برنج کوتاه شد

خاکسار گفت: در سال‌های گذشته ممنوعیت واردات برنج از مردادماه آغاز و تا آبان‌ماه ادامه داشت اما امسال در راستای کنترل و تنظیم بازار اعمال ممنوعیت واردات برنج را یک ماه به تعویق انداختیم تا این ممنوعیت از ابتدای شهریور ماه اتفاق بیفتد.

وی اعلام کرد: با توجه به آغاز برداشت برنج و ورود تدریجی آن به بازار قیمت این محصول به تدریج متعادل‌تر و منطقی‌تر می‌شود چرا که به هیچ وجه قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار تومانی برنج در بازارهای مختلف داخلی منطقی نیست و بازار برنج در شمال تقریبا راکد شده است اما به نظر می‌رسد معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با خرید بخشی از این محصول آن را در اواخر فصل برداشت در بازار توزیع کند تا جلوی دلالی برخی را بگیرد و از گرانی غیرمنطقی بر نج جلوگیری کند.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: گرچه خرید، ذخیره‌سازی و عرضه برنج ایرانی در بازار  به نقدینگی بالایی نیاز دارد اما به نظر می‌رسد راهکار مناسبی برای تنظیم بازار برنج به ویژه در ماه‌های منتهی به برداشت برنج باشد و معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این راستا در حال تقویت بخش خصوصی برای ایجاد اتحادیه یا تشکل در حوزه برنج است تا تنظیم بازار را به آنها بسپارد و مشارکت بخش خصوصی و تولیدکنندگان برنج را در تنظیم بازار افزایش دهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید