Performancing Metrics

وعده‌ای دیگر برای ارزانی پیاز و سیب­‌زمینی | اتاق خبر
کد خبر: 396733
تاریخ انتشار: 1 مرداد 1396 - 19:55
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره­ بار اعلام کرد که گرانی پیاز با ورود محصول شهرستان بناب آذربایجان تا ۱۰ روز آینده ارزان می­ شود و افزایش قیمت سیب­ زمینی هم مقطعی بوده و تا چند روز آینده این مشکل نیز حل خواهد شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسین مهاجران اظهار کرد: وضعیت تولید و عرضه پیاز به گونه­‌ای بود که در هر بازه زمانی بازار تنها به یک منطقه وابسته بود که پاسخگوی نیاز نبود اما تا ۱۰ روز آینده این محصول از مناطق مختلفی مانند بناب آذربایجان به بازار وارد می­‌شود و به زودی قیمت پیاز متعادل شده و کاهش می­‌یابد.

وی افزود: افزایش قیمت سیب­‌زمینی ناشی از کمبود مقطعی و کوتاه مدت این محصول بود که طبیعی است و تا چند روز آینده این مشکل نیز حل می­‌شود. اما باید به فکر روزهایی که قیمت یک محصول بیش از حد کاهش پیدا می­‌کند نیز باشیم، چرا که حتی هزینه برداشت آن نیز برای تولیدکنندگان تامین نمی­‌شود و در این روزها می­‌توان به قیمت هندوانه در بازار اشاره کرد.

البته آمارهای رسمی و قیمت انواع میوه و تره­‌بار در بازار نشان می­‌دهد که طی هفته­‌های گذشته نه­‌تنها قیمت پیاز کاهش نیافته بلکه قیمت سیب­‌زمینی هم افزایش یافته است.

بر اساس گزارش هفتگی بانک مرکزی از  متوسط قیمت خرده‌­فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۳ تیر ماه، پیاز در سطح شهر و به صورت خرده‌­فروشی کیلویی ۳۷۹۸ تومان بوده که نسبت به هفته قبل از آن ۱۵.۱ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه گذشته ۳۷.۶ درصد افزایش قیمت را نشان می­‌دهد. جالب‌تر اینکه هر کیلوگرم پیاز در این هفته نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۱۴۷.۹ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و با این حساب و کتاب ساده می­‌توان دریافت که قیمت این محصول در همین بازه زمانی در سال گذشته تا چه حد پایین بوده است.

سیب­‌زمینی نیز که به تازگی در فهرست قیمت­‌های استخراج شده در کنار پیاز به صدرنشین گرانی­‌ها پیوسته افزایش نسبی ۱.۳ درصدی داشته و به صورت میانگین در سطح شهر تهران کیلویی ۲۳۸۶ تومان فروخته می­‌شود که قیمت این محصول نیز ۴۲.۸ درصد نسبت به همین هفته در سال گذشته افزایش داشته است.

گرانی محصولات مختلف در بازار همچنان ادامه دارد و برای بقیه آن­ها نیز تکرار می‌­شود اما وعده‌­های ارزانی برای گرانی­ هایی مانند پیاز و سیب­زمینی مشخص نیست چند روز، هفته و حتی چند ماه دیگر محقق خواهد شد؟

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید