Performancing Metrics

سلامت آب شُرب کشور مورد تایید است | اتاق خبر
کد خبر: 396740
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396 - 09:37
وزارت بهداشت:
«آلودگی آب استان تهران نگران کننده است»؛ این تیتر خبری است که چند روزپیش به نقل از مدیرکل حفاظت منتشر شد اما دو روز بعد این سازمان تلاش کرد که این خبر را اصلاح کند. ماجرای هشدار درباره سلامت آب استان تهران و وجود نیترات در آن تازگی ندارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دو سال پیش نیز دکتر علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت به برخی اظهارات درباره میزان نیترات و فلزات سنگین آب شرب کشور پاسخ داد و تاکید کرده‌ بود که آب کشور از نظر میکروبی و فلزات سنگین و میزان نیترات سالم است. همچنین وزیر بهداشت نیز مدتی بعد از طرح شبهه در سلامت آب پایتخت، به رییس اداره کل آب و فاضلاب استان تهران دستور داد که بهره برداری آب از سه حلقه چاه که میزان نیترات بالایی داشتند متوقف شود؛ وی همچنین تاکید داشت که آب تهران هیچ مشکلی ندارد.

این وزارتخانه یکی از نهادهای درگیر در موضوع سلامت آب شرب کشور است؛ در حالی‌که بارها درباره وضعیت سلامت آب استان تهران شبهاتی مطرح شده، وزارت بهداشت نیز به همان تعداد تاکید کرده‌ است که مردم نگران آب شرب نباشند و با خیال راحت از آن استفاده کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که مسئولیت نظارت بر سلامت آب شرب کشور را بر عهده دارد می‌گوید که نظارت‌های لازم درباره عاری بودن آب شرب کشور از آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی انجام می‌شود و در حاضر سلامت آب شرب کشور مورد تایید است.

دکتر خسرو صادق‌نیت درباره چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر سلامت آب شرب کشور، بیان می‌کند: آب شرب تمام شهرها و روستاهای  کشور به صورت منظم آزمایش می‌شود. ما در سراسر کشور 500 آزمایشگاه ویژه برای سنجش آلودگی‌های مختلف آب داریم؛ اگر هر نوع خروج از استاندارد از لحاظ میکروبی و شیمیایی مشاهده شود از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم تا نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر این آلودگی جدی و نگران کننده باشد حتما به مردم اطلاع می‌دهیم و با هماهنگی بین وزارت بهداشت و نیرو، آب جایگزین می‌شود بنابراین با اطمینان می‌گویم وضعیت آب تحت کنترل وزارت بهداشت است با وجود اینکه وزارت نیرو نیز موظف است این کار را انجام دهد.

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سلامت آب شرب کشور از نظر آلودگی میکروبی و شیمیایی از جمله نیترات به صورت مرتب بررسی می‌شود، اضافه می‌کند: در حال حاضر سلامت آب شرب از نظر این دو نوع آلودگی مورد تایید است. درباره آب شرب تهران نیز طبق بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم انحراف خاصی از استانداردهای سلامت آب مشاهده نکرده‌ایم. اگر احتمالا در برخی مناطق نیز مشکلی وجود داشته باشد برای اصلاح آن با وزارت نیرو در تماس هستیم.

وی درباره وضعیت نظارت بر  آبیاری مزارع با فاضلاب نیز توضیح داد و گفت: جهاد کشاورزی و وزارت نیرو که ساماندهی فاضلاب‌ها را بر عهده دارد نیز باید روی این موضوع به صورت جدی نظارت داشته باشند. البته گاهی به صورت غیرقانونی نیز انجام می‌شود. بازرسان وزارت بهداشت با موارد تخلف برخورد و خاطیان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند. محصولات خوراکی آبیاری شده با این آب نیز معدوم می‌شوند.

صادق‌نیت ادامه داد: ممکن است به دور از دید بازرسان این تخلف انجام شود. به جز  نظارت‌های وزارت بهداشت سامانه بهداشت 190 نیز وجود دارد؛ اگر گزارشی از تخلف اعلام شود با همکاری جهادکشاورزی برخوردهای جدی انجام می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین از کاهش موارد آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: این موضوع طی سه سال گذشته میزان کاهش قابل توجهی داشته و این نظارت‌ها موثر بوده‌ است، اما هنوز موفق به انجام صددرصدی آن نشدیم و  هنوز هم تخلفاتی دیده می‌شود. به همین منظور باید همچنان نظارت‌ها را ادامه دهیم و حتی‌ آن را تشدید کنیم. برخورد قانونی و ساماندهی فاضلاب‌ها در این موضوع موثر بوده‌ است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید