Performancing Metrics

۸۰ درصد درآمد تامین اجتماعی صرف پرداخت مستمری می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 396796
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1396 - 09:21
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛
وزیر تعاون با بیان اینکه بر اساس قانون، دو سال آخر کاری ملاک تعیین حقوق بازنشستگی است، گفت: حدود ۸۰ درصد وصولی سازمان تامین اجتماعی صرف پرداخت مستمری می شود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، علی ربیعی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه ۲ سیما با تاکید بر اینکه باید از نظام تامین اجتماعی مراقبت شود، افزود: ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی داریم، که برخی از آن ها حق بیمه خود را خودشان پرداخت می کنند و قرار شد حق بیمه برخی ها را هم دولت پرداخت کند اما محقق نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشغول اصلاح ساختاری هستیم و بر روی منابع جدید فکر می کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اصلی ترین وزارتخانه ای است که سیاست های اجتماعی و رفاهی را در جامعه پیگیری می کند، افزود: باید سیاست های فقرزدایی و اشتغال را اجرا و به هم نزدیک و امنیت شغلی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: عرضه و تقاضای کار تغییرات اساسی داشت و دچار خلل شد و بنگاه های ما ضعیف شدند و نیروهای آن ها ریزش پیدا کرد.

ربیعی گفت: زمانی که تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار به هم بخورد باید هم کارگران و هم بنگاه ها را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه باید زمینه استمرار بنگاه ها را فراهم کنیم تا به بازار های جهانی متصل شوند، افزود: نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم یعنی باید این فضا همه را در بر بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سیاست های اجتماعی و رفاهی باید یکپارچه باشد، گفت: مسئول مستقیم ایجاد شغل نیستیم اما مسئول سیاستگذاری هایی هستیم که ایجاد شغل را تسهیل کند.

ربیعی با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون حاشیه نشین شهری را بیمه کردیم، افزود: بهزیستی مبتنی بر خانواده را پیگیری و بر روی سیاست های رفاهی مطالعه کردیم.

وی با بیان اینکه فقر را تقسیم بندی کردیم، گفت: فقر بیکاران، فقر شاغلان، فقر از کار افتاده ها، فقر جغرافیایی از انواع فقر هستند.

ربیعی با بیان اینکه  درآمد سه دهک از شاغلان ما و حتی بازنشستگان، کم است، اضافه کرد: در مورد شاغلان، سیاست افزایش مزد بر تورم را پیشه کردیم.  

وی گفت: زمانی که من وزیر شدم حقوق کارمند بازنشسته۴۲۰ هزارتومان بود اما امروز این رقم به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید، البته این درآمد کافی نیست.

ربیعی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و نظریه پردازی، افزود: باید بر مبنای نظریه حرکت کنیم، یکی از مشکلات ما این است که سیاست های کوتاه مدت داریم و بلند مدت نیست.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش رفاه هزینه می کردیم این پول کمی نیست اما فقر کم نشد بنابراین نشان می دهد که نظریه نداشتیم.

ربیعی افزود: اگر در مسکن مهر هدف گذاری درست می کردیم اکنون هیچ نیازمندی بدون مسکن نبود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تفاوت خط فقر در شهر و روستا اشاره و اضافه کرد: باید فقر را بر مبنای قدرت خرید سنجید. احساس فقر در افراد متفاوت است و بستگی به نوع نگرش و زندگی آن ها دارد.

ربیعی با بیان اینکه قدرت خرید شاغلان، بازنشستگان و به ویژه کارگران ما پایین است، گفت: نسبت مزد به نسبت خرید با کرامت پایین است.  

وی با اشاره به اینکه در حال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم با اجرای سیاست های اشتغال فراگیر و اختصاص یک و نیم میلیارد دلار منابعی که قرار است تخصیص داده و وارد چرخه شود می توانیم فقر مطلق را کنترل کنیم.

ربیعی با بیان اینکه ارتقای مهارت حرفه ای از جمله برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت:  یک و چهار درصد کل بودجه آموزش کشور در بخش فنی و حرفه ای است.

وی با اشاره به اینکه نیاز به تغییر و کار مبتنی بر بازار داریم و باید منابع بیشتری را اختصاص دهیم، افزود: آینده کار کشورباید مبتنی بر نیازهای شغلی مورد نیاز باشد.

ربیعی اضافه کرد: در برخی از استان ها ۲۰ درصد آموزش ها مبتنی بر شغل های مورد نیاز آن استان بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح کارورزی گفت: این طرح، برنامه جامعی است که در جلسات متعددی با حضور رئیس جمهور و اقتصاد دانان درباره آن بحث شد.

ربیعی با بیان اینکه در طرح کارورزی مشوق هایی برای کارفرمایان برای جذب کارورزان در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس قانون، طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان است و علاوه بر تعداد زیادی از دانش آموختگان، حدود ۵ هزار کارفرما هم در این طرح نام نویسی کردند.

وی با بیان اینکه باید سالی حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم، اضافه کرد: برای ایجاد شغل، باید رشد اقتصادی پایدار و با کیفیت باشد.

ربیعی با اشاره به اینکه بخش تعاون اشکالات زیادی داشت، افزود: تعاون نباید به یارانه  وابسته باشد و این سیاست غلطی است.

وی اضافه کرد: بخش اشتغال ضد فقر باید بر اساس اجتماعات محلی شکل بگیرد و هدف ما تقویت جاهایی است که تعاون در آن جا زمینه رشد دارد.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم حضور خواهد داشت؟ گفت: این موضوع را خدا و آقای دکتر روحانی می داند و بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید