Performancing Metrics

راه اندازی نیروگاه های سیار، جلوی اعمال خاموشی در شهرهای شمالی را گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 396961
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1396 - 09:17
«افزایش مصرف»، «کمبود تولید» و «افت فرکانس»، امسال تامین برق پایدار در برخی مناطق شمالی کشور را تهدید می کرد که با راه اندازی نیروگاه های سیار، این موانع برطرف و از اعمال خاموشی در این مناطق جلوگیری شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، با افزایش نامتعارف دما درسال جاری، مصرف برق درسراسر کشور افزایش یافت؛ این موضوع تولید ومصرف را در برخی مناطق به حالت «سر به سر» رساند و در برخی مناطق - که نیروگاه های در حال احداث هنوز تکمیل نشده بود - میزان مصرف از برق تولیدی پیشی گرفت.

علاوه بر این، برخی مناطق نیز با مانعی بنام «افت فرکانس» مواجه بودند که حتی در صورت تامین برق کافی، امکان انتقال آن وجود نداشت.

این چالش ها در کنار یکدیگر می توانستند ساعت ها خاموشی را به شبکه برق برخی مناطق از جمله برخی شهرهای شمالی کشور تحمیل کند و این خاموشی با توجه به گرما و رطوبتِ فصل تابستان، به یک بحران تبدیل شود.

خوشبختانه این شرایط از پارسال پیش بینی شد؛ مپنا راهکار راه اندازی نیروگاه های سیار را مطرح کرد و وزارت نیرو تصمیم گرفت که با راه اندازی این نیروگاه ها در 2 شهر نوشهر و بهشهر، کمبود تولید و افت فرکانس را جبران کند.

محسن نیکبخت، مشاور مدیر عامل شرکت برق حرارتی و مسئول اجرای طرح های ویژه در این ارتباط گفت: وزارت نیرو هر سال برای تامین برق سال آینده برنامه ریزی می کند؛ در جلسه ای که شهریورماه پارسال برای تامین برق پایدار کشور برگزار شد، مساله تامین برق برخی مناطق شمالی کشور مطرح و برای آن راهکارهایی ارایه شد؛ مدیر عامل گروه مپنا در آن جلسه اعلام آمادگی کرد که با راه اندازی نیروگاه های سیار، تامین و انتقال برق مورد نیاز این مناطق امکانپذیر است.

نیکبخت ادامه داد: پارسال برآورد شد که در برخی نقاط مثل استان مازندران با «عدم کفایت انرژی تولیدی» و «افت فرکانس» روبرو خواهیم بود؛ به همین دلیل باید راهکاری برای رفع سریع این مشکلات انتخاب می کردیم؛ در آن مقطع وزارت نیرو تصمیم گرفت با استفاده از نیروگاه های سیاری که مپنا پیشنهاد داده بود این مشکلات را برطرف کند.

بهره برداری از نیروگاه های سیار به دلیل حمل و نقل آسان، قابلیت نصب و راه اندازی سریع، در بسیاری از کشورها متداول است. این نیروگاه ها راهکاری مهم و سریع برای تامین برق در منتاطق نیازمند به تامین فوری انرژی الکتریکی محسوب می شود.

فضای محدود مورد نیاز از دیگر مزایای بهره برداری از نیروگاه های سیار است که انعطاف پذیری بیشتری در انتخاب ساختگاه نیروگاه فراهم می کند؛ در این واحدها تجهیزات اصلی مورد نیاز بر روی چهار شاسی و مجهز به کلیه سیستم های کنترلی از پیش نصب شده است.

مسئول اجرای طرح های ویژه در شرکت برق حرارتی در مورد راه اندازی 2 نیروگاه سیار در شهرهای نوشهر و بهشهر گفت: ظرفیت تولید این نیروگاه ها 25 مگاوات بود که ظرف سه ماه توسط شرکت مپنا (پیمانکار اصلی) راه اندازی شدند.

وی افزود: نیروگاه سیار بهشهر که «تجن» نامگذاری شد در اول خردادماه و نیروگاه سیار نوشهر که «سیسنگان» نامگذاری شد در نهم خردادماه در مدار قرار گرفت

مسئول اجرای طرح های ویژه شرکت برق حرارتی، با اشاره به اینکه دیسپچینگ ملی امسال به صورت مداوم برای این منطقه اعلام نیاز برق می کرد، گفت: با راه اندازی این نیروگاه ها نوسانات برق در این مناطق کم و کمبود تولید جبران شد.

** بهره برداری از 54 واحد نیروگاهی جدید
غلامرضا مهرداد مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید برق حرارتی نیز پیش از این در ارتباط با راه اندازی نیروگاه های سیار گفته بود: تابستان امسال با توجه به تناسب نداشتن رشد ظرفیت تولید نسبت به رشد متعارف مصرف، از حساسیت ویژه ای برخوردار بود و به همین دلیل اقدامات ویژه ای مانند راه اندازی نیروگاه های سیار به منظور تامین نیاز مصرف تابستان پیش بینی شد.

وی گفت: این در حالی است که پس از پیک تابستان پارسال، یک هزار و 450 مگاوات به ظرفیت نامی نیروگاه‌ها اضافه شده است.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز هفته گذشته در آخرین نشست خبری خود گفت: در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم، 54 واحد نیروگاهی جدید به بهره برداری رسید و به این ترتیب هشت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این 54 واحد نیروگاهی، ظرفیت نیروگاه های کشور به مرز 77 هزار مگاوات رسیده است.

اوج مصرف برق در تابستان پارسال برابر با 52 هزار و 600 مگاوات بود اما با افزایش مصرف برق در تابستان امسال، این رکورد امسال بارها شکسته شد.

گزارش ها حاکی از آن است که روند مصرف برق در سه ماهه نخست امسال بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید