Performancing Metrics

علت اظهارات متناقض مدیر تلگرام | اتاق خبر
کد خبر: 398041
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1396 - 08:50
درباره تناقضاتی که بعضا در اظهارات مقامات دولتی ایران و مسئولان تلگرام وجود داشته، دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید: طرف خارجی بعضا ملاحظاتی دارد. بازار هدف پیام‌رسان خارجی، جهانی است و ملاحظات اقتصادی نیز دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اخیرا جنجال‌هایی درباره انتقال سرورهای تلگرام ایجاد شده بود. در مقطعی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این‌طور مطرح شد که تلگرام انتقال سرورهایش به ایران را پذیرفته است، از طرف مقابل پاول دورف، مدیرعامل تلگرام در صفحه توییتر خود نوشت: هیچ یک از سرورهای تلگرام (و یا هر سروری با اطلاعات شخصی کاربران ما) به ایران منتقل نشده و آنجا مستقر نخواهد شد.

البته چند روز بعد، در سایت تلگرام مطالبی درباره روش‌هایی برای افزایش سرعت انتقال داده تلگرام نوشته شد: «ما از سرورهای توزیع‌شده خود برای افزایش سرعت دانلود در مناطق بدون سانسور که در آنها آزادی بیان تضمین شده‌است استفاده می‌کنیم و حتی در آن مناطق نیز به آنها اعتماد نمی‌کنیم. اما وقتی تلگرام در مناطق دیگر به شدت محبوب می‌شود، فقط می‌توانیم روی ‌CDN ها تکیه کنیم که با آنها از نقطه‌نظر فنی مانند سرویس‌دهنده‌های اینترنت (ISP) رفتار می‌کنیم که فقط داده‌های رمزنگاری شده‌ای را که قادر به کشف رمز آن نیستند، دریافت می‌کنند. به لطف این فناوری، سرعت دانلود عکس‌ها و فیلم‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند، در مناطقی مانند ترکیه، اندونزی، عربستان سعودی، هند، ایران و عراق به مراتب افزایش می‌یابد، بدون اینکه کمترین خدشه‌ای به امنیت وارد شود.

در نهایت نیز محمود واعظی اظهار کرد: هر کسی از سرور برداشتی دارد؛ این موضوع که گفتند تلگرام سرورهای خود را به ایران منتقل کرده که ایران بتواند آن را فیلتر کند و به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد و دخالت کند، به درستی توسط مدیرعامل تلگرام تکذیب شده است، اما آن چیزی که ما به آن اشاره کردیم و بر اساس توافق انجام می‌شود، این است که سرورها به ایران منتقل شده برای این که سی‌دی‌ان در آن قرار بگیرد تا کانال‌های پرظرفیت و پرمصرف به‌جای این که به خارج بروند و برگردند، اطلاعات در همین داخل با سرعت و کیفیت بالا منتقل شود و هیچ‌کس این موضوع را تکذیب نکرده است.

ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه طبق گزارش‌های دریافتی با انتقال سرورهای تلگرام به ایران تقریبا همه کانال‌هایی که از داخل فعال می‌شوند، در سرور داخلی قرار می‌گیرند و مسیر ارتباطی آنها در داخل طی می‌شود، افزود: همچنین در حال گفت‌وگو با تلگرام هستند که مقررات جمهوری اسلامی را رعایت کند و در بسیاری از زمینه‌ها نیز توافقاتی حاصل شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین ادامه داد: وزارت ارتباطات قرار است با مدیران شبکه‌های اجتماعی خارجی با کاربران زیاد ایرانی گفت‌وگو کرده، مقررات گذاری مناسبی را در رابطه با فعالیت های آنها در کشور به عمل آورد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: تلگرام مشابه همین مشکل تناقضات اظهاری را اخیرا با اندونزی و روسیه داشته است و اظهارات مقامات این دو کشور و متقابل آنها اظهارات تلگرام در رسانه‌ها منتشر شده، در ایران هم همین اتفاق افتاده است. اگر مطالبی مغایر هم، توسط مقامات ایران و تلگرام بیان می‌شود، به این علت است که ما توافق و مقررات مکتوبی در این حوزه نداریم. اما در این زمینه گفت‌وگو می‌شود و شرکت تلگرام بنا به ملاحظات اقتصادی ممکن است ترجیح دهد آنها را به شکل دیگری مطرح کند.

او با اشاره به‌آمار ثبت اطلاعات کانال‌های تلگرامی، درباره نحوه برخورد با کانالهای تلگرامی که به ثبت خود اقدام نکرده‌اند، اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار کانال تلگرامی تاکنون ثبت شده‌اند و قرار است کانال‌هایی که عضو بالایی داشته و هنوز ثبت نشده‌اند، برحسب بالا بودن تعداد اعضاء در اولویت قرار گیرند و به آنها تذکر داده شود که مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهند. در نهایت براساس تعداد کانال‌هایی که باقی‌می‌مانند درباره نحوه‌ی برخورد با آنها تصمیم گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید