Performancing Metrics

افتتاح ۲۰ هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت | اتاق خبر
کد خبر: 398196
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1396 - 15:23
مدیرعامل شهرهای جدید خبر داد
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در هفته دولت حدود ۲۰ هزار واحد مسکن مهر را در شهرهای جدید از جمله پردیس، پرند و هشتگرد افتتاح خواهیم کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محسن نریمان صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار واحد مسکن مهر را در شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد، سهند، شیرین شهر، صدرا، فولادشهر، گلبهار و مجلسی در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد. از این تعداد ۷۰۰۰ واحد در پرند، ۳۸۰۰ واحد در پردیس، ۴۸۰۰ واحد در هشتگرد و ۱۷۰۰ واحد در گلبهار است.

وی افزود: در شهر جدید پرند تا پایان سال کل واحدهای مسکن مهر دارای متقاضی موثر را تحویل می دهیم. متقاضیان موثر کسانی هستند که آورده خود را تکمیل کرده اند و از همین جا به کسانی که به تعهدات خود عمل نکرده اند اعلام می کنیم نوبت آنها به کسانی دیگر واگذار می شود. البته حذف نمی شوند اما افرادی که پول خود را تماما پرداخت کرده اند در فازهای افتتاح قرار می گیرند و تحویل واحد متقاضیان غیرموثر به تعویق می افتد.

نریمان درخصوص مترو هشتگرد نیز اظهار کرد: در صورت تکمیل اعتبار، مترو هشتگرد به زودی افتتاح می شود. آمادگی داریم تا شش ماه آینده افتتاح شود. مقداری مشکل معارض داشتیم که این موضوع حل شد. اگر مترو هشتگرد راه بیفتد اقبال مردم به اسکان در شهر هشتگرد بالا می رود و ارزش افزوده بالایی متوجه واحدهای هشتگرد می‌شود. علی‌رغم خدمات زیربنایی و روبنایی در هشتگرد ایجاد شده که باعث جذب جمعیت می شود، هم اکنون در این شهر بین ۸ تا ۱۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی داریم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه مترو هشتگرد حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد که همین مقدار تامین شده است گفت: شرکت عمران تصمیم گرفت از منابع داخلی استفاده کند، از اوراق خزانه اسلامی و اعتبارات مستقیم دولت هم استفاده می‌کنیم؛ به روشهای مختلف در حال اقدام هستیم.

وی درخصوص طرحهای زیربنایی و روبنایی مسکن مهر گفت: در دولت یازدهم حدود ۳۲۷ پروژه در بخشهای مذهبی، آموزشی، بهداشتی، درمانی در سایتهای مسکن مهر احداث شده است. درخصوص تعداد واحد مسکن مهر هم باید گفت در مقابل حدود یک میلیون واحد که در دو دولت قبل تحویل داده شد، ما بیش از ۹۰۰ هزار مسکن مهر را در کل کشور تحویل دادیم و حدود ۱۰۰ هزار واحد دیگر باقی مانده است. علی رغم اینکه ما در مسکن مهر تبلیغ نکردیم ولی به گواه اعداد و ارقام عملکرد بسیار مناسبی داشتیم و به مرز بیش از ۸۴ درصد رسیدیم.

نریمان خاطرنشان کرد: در تمام دنیا وقتی شهرهای جدید رامی سازند کمتراز ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. ولی شهر پرند را تبدیل به یک کلان شهر ۳۶۰ هزار نفری کردند. متاسفانه در رابطه با این مساله هیچ تصمیم گیری در دولت قبل نشد. دولت فعلی در نظر دارد با کیفیت بالا شهرهای جدید را تحویل دهد اما بار ناشی از اجرای طرحهای زیربنایی و روبنایی نیازمند آن است که کار مطالعاتی دقیق انجام شود.

مدیرعامل شهرهای جدید تاکید کرد: پرند را به مترو آفتاب متصل می‌کنیم. پرند و پردیس، همانند هشتگرد به شهر مادر وصل می شوند که بتواند توجیه جذب مردم را داشته باشد. اگر تردد بین شهرها آسان شود و مردم با حمل ونقل ایمن خودشان را به پرند و پردیس برسانند اسکان راحت انجام می شود.

وی با بیان اینکه در تمام شهرهای جدید برنامه داریم که قطارهای حومه ای را فعال کنیم گفت: در آینده حمل و نقل ریلی هشتگرد به تهران، بهارستان به اصفهان، فولادشهر به اصفهان، گلبهار و چناران به مشهد، صدرا به شیراز، شیرین شهر به ریل سراسری، بینالود به ابومسلم، اندیشه به ایستگاه مترو ملکی را به سرانجام می رسانیم. به صورت کلی سیاست ما این است که به ویژه در حمل ونقل مسافر و بار روشهای علمی را به کار بگیریم.

نریمان با اشاره به نسل نو شهرهای جدید اظهار کرد: ربع قرن از احداث شهرهای جدید می گذرد که رشد مناسبی را طی کردند ولی در دولت پیشین یکباره تصمیم گرفتند در شهرهای جدید مسکن مهر ایجاد کنند که از برنامه خارج بود. لذا باید به صورت تصنعی کارهایی انجام دهیم که افراد را به این شهرها سوق دهیم. مثلا با وجودی که مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ آغاز شد هنوز در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۷۰۰۰ مسکن مهر فاقد متقاضی در پرند داریم که این به معنای بی‌برنامگی است. مسکن مهر به نوعی به ما تحمیل شد؛ چرا که ما مستقیما نباید وارد کار مسکن سازی می شدیم بلکه به عنوان ناظر عالی در کنار شهرداریها عمل می کردیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان کرد: تعهدات دولت قبلی را در ارتباط با مسکن مهر به جان پذیرفتیم و عملکرد ما نشان می دهد در مسکن مهر با کیفیت بالا عمل می کنیم. الان هم وعده می‌دهیم که مسکن مهر را تمام می‌کنیم منتها با کیفیت بالا. حتی به امنیت مردم توجه می کنیم. نمی توان مسکن مهری را طراحی کرد که نیروی انتظامی، پایگاه بسیج، مرکز آموزشی و خدمات دیگر نداشته باشد. اینها قبلا پیش بینی نشده بود ولی ما باید تلاش کنیم که طرحهای زیربنایی و روبنایی از حقوق شهروندی بهره‌مند باشند.

نریمان درباره بودجه لازم برای تکمیل طرحهای زیربنایی و روبنایی مسکن مهر اظهار کرد: فعلا حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم. البته تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر شهرهای جدید بسیار کلان است. فقط برای یک بخش از نیازهای پردیس ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام درخواستی ما از بانک مسکن است که بتوانیم بخشی از نیازهای این شهر را حل کنیم. در کل کارشناسان ما در بخشهای زیربنایی و روبنایی مسکن مهر عدد ۷۰۰۰ میلیارد تومان را اعلام کردند که به اعتقاد من با توجه به اتفاقاتی که می افتد رو به فزونی است؛ زیرا وقتی از شهر هوشمند صحبت می کنیم این عدد قطعا بیش از این می شود. البته در نظر داریم با کمک بخش خصوصی و تعامل با کشورهای دیگر این اقدام را انجام دهیم.

وی گفت: ما باید درآمد را به دست بیاوریم و هزینه کنیم. دولت دیگر برای ما اعتبارات آنچنانی، مگر در موارد خاص اعمال نمی کند. شرکت عمران باید سرمایه های بالقوه ای که در اختیار دارد تبدیل به بالفعل کند. مهمترین منبعی که ما داریم زمین است که باید با روشهای مختلف هم مواظب باشیم بیت المال آسیب نبیند و هم از آنها استفاده کنیم تا منابع مالی طرح های زیربنایی و روبنایی را تامین کنیم.

مدیرعامل شهرهای جدید اظهار کرد: با دانشگاه برلین برای شهر هشتگرد قرارداد بسته‌ایم که از تجربیات آنها درخصوص مسائل فنی، زیست محیطی، استفاده بهینه از انرژی و دیگر تجارب آنها استفاده کنیم. مثلا آنها ساختمانهای انرژی پلاس را دارند که نه تنها انرژی مصرف نمی‌کند بلکه تولید می‌کند. البته ما از این مساله گذشتیم و می‌گوییم حداقل ساختمانهایی احداث کنیم که کمترین مصرف انرژی را داشته باشند.

نریمان با بیان اینکه نمی توان فشار اعتبارات مسکن مهر را به دولت تحمیل کرد گفت: فقط باید از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و بین المللی این اقدام صورت گیرد.

وی درباره سواحل مکران تصریح کرد: حتما باید شهر جدید تیس را بسازیم که پاسخگوی بندر چابهار،   پتروشیمی و معضل حاشیه نشینی چابهار خواهد بود. صنایعی که در آنجا به وجود آمده ایجاب می‌کند که شهر جدید تیس را با رویکرد مسکونی و گردشگری بسازیم. خوشبختانه مراحل آن طی شده و به زودی کلنگ این شهر زده می شود. به طور کلی ۱۲ شهر جدید را کلنگ می زنیم که در منطقه مکران ۶ شهر کوشک، تابناک، سیراف، تیس، تاس و مکران خواهد بود و برنامه این است که ۵ میلیون نفر جمعیت را در این شهرها اسکان دهیم.

مدیرعامل شهرهای جدید با بیان اینکه رویکردمان این است که بخش خصوصی این شهرها را بسازد تاکید کرد: اگر متولی بخش خصوصی داشته باشیم با توجه به افق سوددهی مناسب، تشویق می شوند که سرمایه های خود را در این شهرها به کار گیرند.

نریمان در پاسخ به این سوال که چرا در فازهای ۱۱ و ۸ شهر جدید پردیس با وجودی که متقاضیان پول واریزکرده اند، شرکت عمران نه سندی واگذار کرده نه قراردادی منعقد کرده است گفت: چنین موردی به من مراجعه نشده است. کسانی که در این فازها ثبت نام کرده اند هیچ تفاوتی با هم ندارند. پردیس جزو جاهایی است که دیرتر از سایر شهرهای ما کلنگ آن به زمین خورد. بنابراین نسبت به دیگر شهرها اندکی عقب است. شرط جانمایی واحد و انعقاد قراداد پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و آورده متقاضی ۷۰ درصد است. در مجموعه پردیس حدود ۷۰ هزار نفر جانمایی شده که بیش از ۹۰ درصد از این تعداد قرارداد گرفته اند برای حدود ۱۰ هزار مورد هم به تدریج این اتفاق می افتد. در بخش کوچکی از فاز ۸ با مشکل معارض مواجه هستیم که باید حل و فصل شود تا هم جانمایی واحد را داشته باشیم و هم قرارداد ببندیم.

وی ادامه داد: در رابطه با مسکن مهر اعتباری جز تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی آورده متقاضیان نداریم. همه پولها در حساب  خودتان است و ما باید در بخش آماده سازی و محوطه سازی کمک کنیم.

نریمان درباره واحدهای فاقد متقاضی که در قالب مسکن اجتماعی واگذارمی شود گفت: نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد که مرتبط با بنیاد مسکن هستند با بنیاد ارتباط می گیرند و دولت تلاش می کند با کمک این نهادهای امدادی و خیرین واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر را به آنها واگذار کند. هرچه به دهکهای متوسط نزدیک ترمی شود طبیعی است که پرداختها بالا می رود.

مدیرعامل شهرهای جدید درخصوص پروژه های هسا در هشتگرد و پرند گفت: هسا پیمانکاری است که با دیگران فرقی ندارد و طبق قانون و مقررات با آنها برخورد می شود. برای حل مشکلشان تلاش کردیم که کمک کنیم. در خیلی از جاها هسا موفق شد ۵۰ هزار واحد را تکمیل کند و در بعضی جاها مثل هشتگرد و پرند مشکل دارد. جلسه گذاشتیم تا جایی که امکان دارد تعهدات خود را انجام دهد که اگر این کار را نکرد به نفع متقاضیان وارد می شویم و پروژه را از آنها تحویل می گیریم و تحویل پیمانکاران دست دوم می دهیم. هسا متاسفانه چون پروژه ها را به پیمانکاران دست دوم واگذار کرد دچار مشکل شد. اولتیماتوم نهایی هم تقریبا به آنها داده شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای مسکن مهر متقاضی واقعی ندارد گفت: معلوم است که در انتخاب متقاضیان دقت نشده و این واحدها برای سوددهی خریداری شده است. در پردیس و پرند بسیاری از واحدها تحویل شده ولی کسی ساکن نمی شود. برای واحدهای فاقد متقاضی پرند تمام محدودیتها را برداشتیم اما کسی برای مسکن مهر مراجعه نمی کند. هر روز از پردیس گزارش می گیرم اما حتی در فازهایی که افتتاح داشته ایم و کلید داده ایم مردم برای سکونت نمی آیند.

نریمان درپاسخ به سوالی درباره مسکن مهر ۱۰۲۰ واحدی معلولان هشتگرد اظهار کرد: به صورت عام در جریان این پروژه هستم. هیات مدیره تعاونی آنها مشکلاتی داشت و حساب و کتابها روشن نبود. اخیرا نیز به این پروژه حدود سه چهار ماه است به صورت جدی ورود کرده ایم و چندین جلسه برگزار شده است. از سازنده اولیه شکایت شد که خلع ید صورت گرفت. سپس سازنده اولیه به دادگاه رفته و علیه سازنده فعلی حکم گرفته است. یک مشکل بانکی هم بود که بانک، پیمانکار اولیه را قبول داشت. الان وارد تعامل شده اند و مشکلشان در حال برطرف شدن است پروژه هم در حال تکمیل است و فقط بخشهای زیربنایی و روبنایی باقی مانده است.

مدیرعامل شهرهای جدید گفت: علت اینکه وام از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش نیافته این است که بخش اعظم این واحدها فروش اقساطی شده که دیگر نمی توان وام را افزایش داد.

نریمان در پاسخ به این سوال که چرا شرکت عمران از پیمانکار اولیه شکایت نمی کند، گفت: در پروژه های دوجانبه دست ما بسته است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی اصلی است و ما در کنار آنها هستیم. یک طرف تعاونی و یک طرف بانک است. سازنده را هم تعاونی انتخاب می کند و در اختیار ما نیست. از این نظر ما نمی توانیم مداخله موثر انجام دهیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید