Performancing Metrics

رشد مشترکین ۰.۵ درصد؛رشد مصرف برق ۶ درصد | اتاق خبر
کد خبر: 399639
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1396 - 20:57
در مقایسه با تابستان پارسال گزارش شد؛
گزارش های صنعت برق نشان می دهد وضعیت کلیه مشترکین به طور متوسط در تمامی بخش ها نسبت به سال ۹۵ حدود ۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر؛ صنعت برق کشور تابستان امسال روزهای ملتهب و داغی را پشت سر گذاشت، به طوری که در روز ۸ مردادماه پیک مصرف برق به بالاترین نقطه خود در طول تاریخ این صنعت رسید و عدد ۵۵ هزار و ۴۴۲ مگاوات را ثبت کرد. میزانی که با توجه به قدرت عملی نیروگاه های کشور، در صورت عدم مدیریت مصرف، ممکن بود شبکه برق را تا آستانه فروپاشی نیز ببرد.

جالب اینکه براساس گزارش های موجود دفتر مدیریت مصرف توانیر در این روز نیز توانست از طریق اجرای برنامه هایی چون؛ طرح ذخیره عملیاتی، استفاده از مولدهای خودتأمین، مدیریت بار چاه های کشاورزی و... نزدیک به ۴۰۰۰ مگاوات مصرف برق را مدیریت کند. امری که به زعم معاون توزیع توانیر ما حاصل ماه ها تلاش مجموعه توانیر و انعقاد بیش از ۱۷ هزار قرارداد این دفتر با بخش های مختلف صنعت و سایر بخش ها جهت مدیریت مصرف خود در ساعات اوج بار بوده است.

بد نیست اشاره شود تا سال ۱۳۸۹ پیک مصرف برق کشور، عمدتاً در شب اتفاق افتاده است، اما از این سال به بعد پیک مصرف برق تابستان به روز منتقل شده است و قابل تأمل اینکه اختلاف اوج مصرف برق در تابستان سال ۸۹ که برابر با ۴۲ هزار مگاوات بوده، با تابستان امسال به بیش از ۱۳ هزار مگاوات می رسد یعنی در طول ۷ سال گذشته پیک مصرف برق نسبت به قدرت عملی فعلی نیروگاه های کشور حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است!

قابل تأمل تر اینکه در تابستان سال جاری پیک مصرف برق از اول تیرماه تا امروز(۲۸ شهریورماه) بیش از ۱۰۰ بار در طول ۲۴ ساعت شبانه روز از مرز ۵۰ هزار مگاوات گذشت، تا اینگونه صنعت برق رکورد جدیدی را در طول تاریخ خود ثبت کرده باشد. با توجه به اینکه در اتفاق افتادن این امر، مسائلی چون افزایش نرخ جمعیت و توسعه مصرف برق صنعتی و تجاری می تواند نقش بسیار موثری داشته باشند، اما آمارها نشان می دهد میزان افزایش کنونی عمدتاً مربوط به افزایش بی رویه مصرف برق در بخش غیر مولد کشور است.

مصارفی از جمله؛ مصرف برق وسایل سرمایشی که به قول مسئولان توانیر حدود یک سوم از کل مصرف برق کشور در فصل تابستان را در بر می گیرد.

گفتنی است، گزارش های صنعت برق نشان می دهد وضعیت کلیه مشترکین به طور متوسط در تمامی بخش ها نسبت به سال ۹۵ حدود ۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که روند مصرف برق نسبت به سال گذشته در ساعات اوج مصرف حدود ۶ درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر روند مصرف نسبت به روند رشد تعداد مشترکین در بخش های مختلف کشور در یکسال گذشته حدود ۵.۵ برابر شده است.

این در حالی است که روند رشد مصرف در کشورهای توسعه یافته صنعتی سالانه حدود ۱ درصد است و در این کشورها چندان نیازی نیست تا سالانه برای پوشش حدود ۲۰۰ ساعت برق تابستان(از ۱۵ تیرماه لغایت ۱۵ شهریورماه) بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در زیرساخت های تولید، توزیع و انتقال برق کشور هزینه شود.

براساس اظهار مسئولان صنعت برق کشور تا پایان سال جاری میزان ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به ۸۰ هزار مگاوات می رسد، ظرفیتی که اگرچه بالاترین ظرفیت منصوبه نیروگاهی در منطقه خاورمیانه است اما در صورت تداوم روند رشد کنونی مصرف برق، ممکن است چندان پاسخگو نباشد، بنابراین انتظار این است که هموطنان عزیز از هم اکنون با جایگزینی وسایل استاندارد برقی به جای وسایل پرمصرف قبلی بویژه در زمینه وسایل سرمایشی، و تأمین رفاه بیشتر شهروندان در تابستان سال بعد برنامه های های جدی را پیش رو داشته باشند. 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید