Performancing Metrics

جهانگيري: سخنان ترامپ ناشي از آشفتگي در استراتژي و سياست است | اتاق خبر
کد خبر: 399707
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1396 - 09:11
ادامه واكنش‌ها به سخنان رييس‌جمهوري امريكا
ايرانيان در كنار واكنش‌هاي خود در انتظار پاسخ روحاني ماندند تا صداي اعتراض‌شان به سخنان رييس‌جمهوري امريكا را از همان تريبوني بشنوند كه سخيف‌ترين عبارات ترامپ در وصف كشورشان از آن اعلام شد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از اعتماد، هفتاد و سومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه نخستين نوبت سخنراني را به دونالد ترامپ مي‌دهد، پر واكنش‌‌ترين روز بسياري از مقامات ايراني را هم رقم مي‌زند. مسوولان كشورمان اعم از سياسي و نظامي با پايان يافتن سخنان رييس‌جمهور امريكا اعلام موضوع كرده و تاكيد كردند كه نبايد اين اظهارات بي‌جواب باقي بماند. اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در ابتداي صف معترضان به اظهارات رييس‌جمهور امريكا با بيان اينكه سخنان ترامپ ناشي از آشفتگي در ذهن، ‌استراتژي و سياست است، گفت: «ترامپ بداند آنچه مايه شرمساري امريكاست نقض برجام است». جهانگيري مواضع رييس‌جمهور امريكا را بي‌ربط با آزادي و دموكراسي و اصلاحات ارزيابي كرد و گفت: ملت ايران در پاي صندوق‌هاي راي نشان داده‌اند كه خود تصميم مي‌گيرند و خود مي‌گويند چه مي‌خواهند و چه نمي‌خواهند. دولت امريكا بايد بداند توان پاسخگويي ملت ايران به پيمان‌شكني و پيمان‌شكنان بسيار بالاست و براي سناريوهاي مختلف آمادگي كامل دارد. جهانگيري با ابراز تاسف از اينكه رييس دولت امريكا نابخردانه زمام سخن خود را در اختيار «صهيونيست‌هاي جنگ‌طلب و تروريست‌هاي سر سپرده (منافقين)» قرار داده است، گفت: بايد تريبون سازمان ملل امكاني براي گسترش صلح، تحكيم امنيت و ثبات بين‌المللي باشد نه ابزاري براي پمپاژ خشونت و افراطي‌گري و كوبيدن بر طبل جنگ. جهانگيري عصبانيت ترامپ را ناشي از هژموني رو به افول امريكا و عدم همراهي جامعه جهاني با اين كشور در پيشبرد پروژه ايران هراسي و مقابله با دموكراسي پرافتخار مردم ايران ارزيابي كرد و ادامه داد: خوب بود آقاي ترامپ حداقل از واكنش سرد نمايندگان دولت‌هاي ديگر جهان و مخالفت سران برجسته جهان مي‌فهميد كه چقدر از واقعيت‌هاي امروز جهان دور است. وي نقض برجام را مايه شرمساري و سرافكندگي امريكا دانست و با بيان اينكه اصرار بر سياست‌هاي غلط از سوي واشنگتن نتيجه‌اش بي‌اعتباري امريكاست، يادآور شد: تنها مرجع ذي‌صلاح در رسيدگي و نظارت بر حسن اجراي برجام، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است كه بارها صراحتا پايبندي ايران را به توافق هسته‌اي تاييد كرده است.

ايران از هيچ كوششي براي استقرار صلح در منطقه دريغ نكرد
جهانگيري با بيان اينكه واقعيت اين است كه ايران در صحنه منطقه‌اي و بين‌المللي از هيچ كوششي براي استقرار صلح و امنيت دريغ نكرده و به عنوان بازيگري مسوول در صف اول مبارزه با تروريسم بوده است، گفت: در يك سال گذشته واشنگتن كه شاهد پيشرفت‌هاي سريع ايران در عرصه اقتصادي و موفقيت ديپلماسي كشورمان در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي بوده تمام تلاش خود را به‌كار برد تا فضاي كار در ايران را پرريسك و نامطمئن نشان دهد اما اعتماد كشورها به رابطه با ايران و ورود ده‌ها ميليارد دلار سرمايه خارجي اين تلاش‌ها را بي‌ثمر كرده است. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ما هيچگاه در دام نابخردي‌ها و خشونت‌طلبي‌هاي ترامپ نخواهيم افتاد، تصريح كرد: ما آغاز‌كننده نقض برجام نخواهيم بود و به تعهدات خودمان پايبنديم اما در مقابل نقض پيمان عكس‌العمل مناسب و سنجيده نشان خواهيم داد. جهانگيري با اشاره به اينكه برجام يك توافق بين‌المللي است كه حاصل عقل جمعي جامعه بين‌المللي براي كمك و ايجاد صلح و امنيت و ثبات بين‌المللي است، ادامه داد: برجام نشان داد كه مي‌توان مسائل و چالش‌هاي بزرگ را از طريق گفت‌وگو و روش‌هاي مسالمت‌آميز حل كرد. امريكا نمي‌تواند برجام را به صورت يكجانبه بر هم بزند. اين اقدام تنها باعث بي‌اعتبار شدن بيشتر اين كشور در عدم پايبندي‌اش به تعهدات بين‌المللي در جهان مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه معناي سخنان رييس‌جمهور امريكا به افكار عمومي جهانيان اين است كه هرگونه مذاكره و توافق با امريكا بيهوده است چون روساي آن اعتباري براي تعهدات خود قايل نيستند، گفت: انتظار طبيعي و منطقي ايران از جامعه بين‌المللي اين است كه با فشار به دولت سركش ترامپ آن را وادار به اجراي برجام و تعهدات بين‌المللي كنند.
واكنش‌هاي مقامات سياسي و نظامي ايران نسبت به اظهارات رييس‌جمهور امريكا كه از خبرگزاري‌هاي «مهر» و «ايسنا» برگرفته شده را در ادامه مي‌خوانيد:
اتهام زني به ايران، زيبنده امريكا
 و دولت فاسد آن است
سردار محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه در واكنش به سخنان سخيف و اتهام زني‌هاي وقاحت‌بار دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا عليه ايران در سازمان ملل متحد با بيان اينكه در حرف‌هاي ترامپ چيز جديدي وجود نداشت، گفت: آنچه تازگي داشت اينكه امريكا چهره واقعي خود را براي جهانيان آشكار ساخته و امروز دنيا همان تصويري از امريكا مشاهده مي‌كند كه ايران سال‌هاست در تلاش است آن را آشكار سازد و در واقع اين تهمت‌ها به ايران، زيبنده امريكا و دولت فاسد و قلدر آن است. فرمانده كل سپاه افزود: با شكست‌هاي پي در پي و خرد‌كننده‌اي كه امريكايي‌ها به ويژه در منطقه از ايران دريافت كرده‌اند طبيعي است كه سيستم عصبي و انسجام فكري آنها به هم ريخته باشد. وي با اشاره به اينكه بايد از ترامپ بابت برداشتن نقاب از چهره واقعي امريكا تشكر كرد، گفت: سخنان رييس‌جمهور امريكا نبايد بي‌جواب بماند و اميدواريم رييس‌جمهور محترم در نطق خود پاسخ قاطع، انقلابي و روشنگرانه چنا‌ن‌كه در شأن ملت ايران است به وي بدهد. سردار جعفري تاكيد كرد: موضعگيري قاطع در مقابل ترامپ تازه آغاز راه است و آنچه اهميت راهبردي دارد اين است كه امريكا پاسخ‌هاي دردناك‌تر را در عمل و در رفتار و تصميماتي كه ايران ظرف ماه‌هاي آينده خواهد گرفت، مشاهده كند. فرمانده كل سپاه در پايان با بيان اينكه زمان آن رسيده است كه محاسبات غلط امريكا را تصحيح كنيم، گفت: اكنون كه ماهيت امريكا كاملا روشن شده، دولت بايد از همه گزينه‌هاي خود براي دفاع از منافع ملت ايران استفاده كند.
از امريكا كاري جز هذيان گويي
بر نمي‌آيد
سردار مسعود جزايري، سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح در واكنش به اظهارات رييس‌جمهور امريكا در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: سخنان رييس‌جمهور امريكا حاكي از ضعف و درماندگي دولتي است كه در روياي ابرقدرتي، به ماليخوليا مبتلا شده است. برخلاف آنچه ترامپ، ايالات متحده را صاحب قدرت «رهبري عظيم» مي‌داند، استنادات دهه‌هاي اخير، همگي حاكي از بي‌ظرفيتي دولت و حاكميت امريكا در مواجهه با حوادث و رويدادها به خصوص در منطقه غرب آسياست كه از آن جمله به جنايات كم‌نظير برنامه‌ريزان و نظاميان امريكا در عراق، سوريه، افغانستان و يمن مي‌توان اشاره كرد. به تعبير ديگر امريكا با هر كشوري كه برخلافش، كاري انجام دهد، بدون صبر و تحمل، برخورد قهرآميز مي‌كند، مگر آنكه توان برخورد نداشته باشد.
جزايري در ادامه افزود: اينكه ترامپ در مورد برجام مي‌گويد «ما نمي‌توانيم به آن پايبند بمانيم» به خودش مربوط است، ليكن اين را بداند كه با اين بلوف‌ها نخواهد توانست از جمهوري اسلامي ايران امتيازگيري كند. معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه ملت ايران از داشته‌هايش و به خصوص توان دفاعي و موشكي‌اش پاسداري مي‌كند، تاكيد كرد: رييس‌جمهور امريكا و امثال او هرگز قادر نيستند در اراده اين مردم خللي وارد كنند و آنچه فهم ترامپ از درك آن عاجز مانده، اين است كه عنصر بازدارندگي جامعه ايران در برابر زياده‌خواهي‌ها و ديكتاتوري‌هاي امريكا، پديده‌اي نيست كه با داد و فرياد و بازي‌هاي كابويي رييس‌جمهور اين كشور، ميدان مقابله و مبارزه را ترك كند. جزايري در پايان اظهار داشت: در برابر كشوري كه رييس‌جمهورش آشكارا و از تريبون سازمان ملل فرياد مي‌كشد كه «از طريق نظامي ساير كشورها را نابود مي‌كند»، راهي جز تقويت بنيه‌هاي دفاعي نيست و ما در اين راه وارد مراحلي شده‌ايم كه از امريكا كاري جز عصبانيت ديوانه‌كننده و هذيان‌گويي بر نمي‌آيد.
افراط‌گرايان و خشونت‌طلبان روزبه روز در جهان منزوي‌تر خواهند شد
محمدرضا عارف، رييس فراكيسيون اميد مجلس نيز در واكنش به سخنان ترامپ در حساب توييتر خود تصريح كرد: سخنراني ترامپ آنقدر نفرت‌انگيز بود كه حمايت مردم كشورش را هم به دنبال نخواهد داشت. او در ادامه اين مطلب افزود: افراط‌‌گرايان و خشونت‌طلبان روزبه روز در جهان منزوي‌تر خواهند شد.
دنيا اجازه ندهد سازمان ملل محل نفرت‌پراكني شود
حميد ابوطالبي، معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور نيز كه عموما در توييتر خود نسبت به تحولات بين‌المللي و داخلي موضع‌گيري مي‌كند در اين شبكه اجتماعي نوشت: «كسي كه با عوام‌فريبي و رفتاري غيردموكراتيك رييس‌جمهور شود از درك تفاوت ميان سخنراني در سازمان ملل و بازي خشن فوتبال امريكايي عاجز است. اين مقام مسوول در دولت دوازدهم تاكيد كرد: «دنيا اگر به گسترش صلح در برابر جنگ‌‌طلبي متعهد است، نبايد اجازه دهد سازمان ملل محل نفرت‌پراكني و جنگ‌افروزي شود.»
اظهارات ترامپ ناشي از درك ضعيف او از توافقات بين‌المللي و حقوقي است
علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي مواضع اخير رييس‌جمهور امريكا و نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سازمان ملل را نمايانگر روحيه جنگ‌طلبانه، خصمانه و ضدصلح دانست. اميردريابان علي شمخاني با اشاره به ادعاي ترامپ مبني بر اينكه برجام قراردادي براي سرپوش گذاشتن در ساخت سلاح هسته‌اي ايران است و يكي از بدترين قراردادهاي امريكا بوده اظهار داشت: اين اظهارات ناشي از درك ضعيف رييس‌جمهور امريكا از توافقات بين‌المللي و مباني حقوقي آن بوده و از نگاه جامعه جهاني بي‌اهميت تلقي مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: رييس‌جمهور امريكا هنوز از فضاي انتخاباتي اين كشور و استفاده از حملات لفظي به رقبا براي جلب آرا خارج نشده و لازم است مشاوران وي به او يادآوري كنند كه رفتارهاي تبليغاتي و نمايشي تاثيري در تغيير اراده و رفتار كشورها ندارد. شمخاني با تاكيد بر عزم و اراده جدي جمهوري اسلامي براي استيفاي كامل حقوق مشروع و قانوني خود و عدم تاثير‌پذيري از هياهوهاي هاليوودي افزود: هيچ يك از طرف‌هاي امضا‌كننده برجام حق ندارند از سازوكارهاي پذيرفته شده در اين توافقنامه بين‌المللي با طرح بهانه‌هاي واهي و غيرحقوقي سرباز زنند. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ٧ نوبت پس از برجام پايبندي كامل ايران به تعهداتش و ماهيت و روند صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور ما را تاييد كرده است و هرگونه فضاسازي رسانه‌اي طرف مقابل و اتهام‌زني واهي كه با هدف عمليات رواني صورت مي‌گيرد فاقد ارزش و اعتبار است. رويكرد امريكا در قبال برجام به معناي تمسخر مسير مذاكره و عدم پايبندي اين كشور به قواعد ديپلماسي بوده و پيامي به جز بي‌اعتبارسازي مجامع بين‌المللي به جهان منتقل نمي‌كند. وي با تقبيح رويكرد ساده‌لوحانه و تلاش نافرجام رييس‌جمهور امريكا كه با موضوعات غير واقعي به دنبال تاثيرگذاري مخرب بر جامعه ايران است، افزود: مردم مسلمان، انقلابي و سلحشور ايران اسلامي با درك واقعي از تهديدات و منافع ملي كشور در جريان انتخابات‌هاي متعدد اعتقاد، حمايت و علاقه خود به نظام جمهوري اسلامي ايران را در فرآيندي آزاد و مشاركت‌جويانه در معرض نگاه جهانيان قرار داده‌اند و بهتر است رييس‌جمهور امريكا به جاي اينگونه اظهارات، فكري براي جلوگيري از نزول تصاعدي جايگاه خود نزد افكار عمومي امريكا و جامعه جهاني كند.
ظاهرا پيش‌نويس نطق ترامپ را نتانياهو نوشته است
محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در حساب توييتري خود در واكنش به اظهارات رييس‌جمهوري امريكا به نكته جالبي اشاره كرد و نوشت: ظاهرا پيش‌نويس نطق ترامپ را نتانياهو نوشته است! اين، دولت امريكا را از آنچه هست، بدنام‌تر و منزوي‌تر مي‌كند.
اين كودن احمق زبان ديپلماسي
را نيز بلد نيست
سردار غيب‌پرور، رييس سازمان بسيج مستضعفين در واكنش به سخنان ترامپ در سازمان ملل متحد گفت: اين فرد در سخنراني خود هر چقدر مي‌توانست به يك نظام مومن و مردم متدين و انقلابي و راهگشا، توهين و اهانت كرد. البته بين اين رييس‌جمهور امريكا با قبلي‌ها يك تفاوتي است، آنها زبان ديپلماسي بلد بودند، اما اين كودن احمق زبان ديپلماسي را نيز بلد نيست.
وي ادامه داد: بايد ببينيم، مسوولان ما و در راس آنها رييس‌جمهور در سخنراني امشب در سازمان ملل به دهان اين دشمن گستاخ و پررو مي‌زند، يا خير، بايد پاسخ اين گستاخي‌ها را داد، دشمن‌شناسي درس امروز حسين بن علي (ع) است. غيب‌پرور بر مقابله با نفوذ دشمن تاكيد كرد و گفت: امروز بايد مراقب نفودي‌ها باشيم، مراقب باشيم نفوذي‌ها در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي در صفوف ما رخنه نكنند. نفوذي‌ها همان كساني هستند، كه اسلام را قرن‌هاي متمادي در غربت مضاعف كشانيدند، امروز ما هستيم و شهدا و ما هستيم و حسين بن علي (ع) و پيامبر اكرم (ص) و ايشان دفاع جانانه و مصفاي رزمندگان ما از اسلام را مي‌بينند، دفاع ما توامان با اخلاص و معرفت ديني است، زماني كه اينچنين شد، نتيجه آن تقديم شهيد حججي‌ها و امثال اين شهيد مي‌شود.
اين شرم‌آورترين سخنراني
 در سازمان ملل بود
سردار فيروزآبادي، مشاور عالي نظامي فرماندهي معظم كل قوا در واكنش به اظهارات ترامپ در سازمان ملل گفت: اين شرم‌آورترين و بي‌محتواترين سخنراني خطابه در سازمان ملل بود. او در يادداشت خود عنوان كرد: «مرگ بر دونالد ترامپ، قسم به محبتي كه خدا بر بشريت دارد. پروردگار عالم بر حضرت داود نبي عليه‌السلام فرمود اگر بندگان من مي‌دانستند كه من در كمين آنها هستم كه به آنها نيكي كنم، اين‌گونه از من روي برنمي‌گرداندند.
آقاي ترامپ از خدا روي برگردانده است و با بشريت دشمني مي‌كند. او در مجمع عمومي سازمان ملل در مثل اعلاي شيطان بزرگ ظاهر شد، به نمايندگان كشورهاي جهان كه مخاطب او بودند بد كرد، همچنان كه به مردم امريكا بدي مي‌كند. حقايق را وارونه جلوه داد، ملت‌هاي انقلابي جهان را تهديد به نابودي و هلاكت كرد. عرف سازمان ملل را رعايت نكرد، عليه صلح سخن گفت، رسما اعلام كرد كه عهدشكني مي‌كند و خود را در كنار فريبكاران و جنگ‌طلبان و تروريست‌ها قرار داد و فداييان مردم و صلح و آزادي را تروريست خواند. سردار فيروزآبادي در ادامه يادداشت خود عنوان كرد: «اين شرم‌آورترين و بي‌محتواترين سخنراني خطابه در سازمان ملل بود. من به ملت امريكا به خاطر داشتن چنين رييس‌جمهوري تسليت عرض مي‌كنم و براي بشريت آزادي از شر شيطان بزرگ مظهر استكبار جهاني را خواهانم و براي تمامي ملت‌هاي آزاده و مردم معترض ايالات متحده از خداي بزرگ آرزوي پيروزي مي‌كنم.»

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید