Performancing Metrics

جزئیات الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی + توضیح نرخ‌های آینده | اتاق خبر
کد خبر: 399825
تاریخ انتشار: 1 مهر 1396 - 13:31
معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت اعلام کرد: در صورتی که موانع قانونی یا اجرایی خاصی به وجود نیاید، امکان اجرایی شدن طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در سراسر کشور تا پایان سال جاری وجود خواهد داشت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید حسین میرشفیعی توضیح داد: در زمینه‌ی الکترونیکی شدن این عوارض از ماه‌ها پیش مطالعاتی دقیق صورت گرفته و ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی و اظهارنظرهای کارشناسی قرار گرفته است تا کار حتی به مرحله‌ی انتخاب سرمایه گذار و آغاز فرآیند اجرایی نیز برسد.

به گفته وی، در چارچوب این طرح که امکان آن وجود دارد در صورت برطرف شدن پیش نیازها تا پایان سال جاری به مرحله اجرا برسد، کلیه باچه‌های اخذ عوارض در آزاد راه‌های کشور جمع آوری خواهند شد و طبق اطلاعات ثبت شده پلاک خودروهای عبوری نرخ عوارض محاسبه می‌شود.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت درباره چگونگی پرداخت عوارض از سوی مسافران نیز اظهار کرد: هر خودروی شخصی که پلاک آن به نام یک فرد ثبت شده نیاز به اعلام یک شماره تلفن همراه داشته است. در چارچوب این طرح پس از اعلام عبور خودرو از محل آزاد راه اطلاعات مربوط به عوارض به همان شماره تلفن اعلام می‌شود و مسافر می‌تواند از طریق راه‌های پیش بینی شده نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

میرشفیعی ادامه داد: یکی از طرح‌ها این است که از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه مسافر کیف پول خود را شارژ کند تا در صورت وجود اعتبار کافی به طور خودکار نرخ عوارض کسر شود، اما در صورتی که مبلغ لازم وجود نداشته باشد به مسافر بین 24 تا 48 ساعت زمان داده خواهد شد تا نسبت به پرداخت عوارض اقدام لازم را انجام دهد و در غیر این صورت با جریمه مواجه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که الکترونیکی شدن دریافت عوارض آزاد راهی چه تاثیری در نرخ این عوارض خواهد گذاشت، تاکید کرد: با جمع آوری گیت‌های اخذ عوارض در آزاد راه‌ها هزینه‌ بهره‌برداری از این طرح‌ها پایین می‌آید و از این رو امکان بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران هر پروژه افزایش می‌یابد. از این رو نمی‌توان نسبت به کاهش نرخ عوارض صحبتی کرد، اما امکان آن وجود دارد که در کمیته قیمت گذاری عوارض که به طور سالانه تشکیل می‌شود با لحاظ کردن کاهش این هزینه‌ها تاثیری مثبت در ثابت ماندن یا پایین ماندن نرخ رشد عوارض وجود داشته باشد.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مثبت الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزاد راه‌های ایران، تاکید کرد: یکی از این ظرفیت‌ها مربوط به میزان سفر هر یک از مسافران در این آزاد راه می‌شود، در شرایطی که در زمان وجود گیت‌ها مسافر باید مبلغ کامل عوارض آزاد راهی را پرداخت می‌کرد، اما در صورت الکترونیکی شدن امکان آن وجود دارد که در مسافت‌های کوتاه‌تر نرخ عوارض جابه‌جا شود در کنار آن در صورت بررسی شرایط هر پروژه امکان آنکه نرخ عوارض در ایام مختلف سال ، ایام مختلف هفته و ساعت‌های متفاوت شبانه روز متغیر تعیین شود وجود دارد که البته نیاز به بررسی‌های دقیق خواهد داشت.

میرشفیعی خاطر نشان کرد: هرگونه تصمیم‌ گیری درباره‌ی نرخ عوارض به عهده کمیته مسوول این موضوع است، اما می‌توان انتظار داشت که با اجرایی شدن طرح الکترونیکی کردن عوارض آزاد راهی در برخی حوزه‌ها نرخ نهایی برای استفاده مردم به صرفه‌تر باشد و البته هزینه بهره‌برداری از جاده‌ها نیز برای سپرده گذاران کاهش یابد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید