Performancing Metrics

چرا ایران خاموش نشد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 399833
تاریخ انتشار: 1 مهر 1396 - 15:37
علی رغم شرایط بحرانی در حوزه صنعت برق و اخطارهایی که روزانه در خصوص خاموش شدن کل کشور داده می شد با کمک وزارت نیرو، سازمان های مربوطه و مشترکان امسال نیز ایران، تابستان را بدون خاموشی فراگیر سپری کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ستار محمودی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای تامین برق در پیک امسال، اظهار کرد: ۵۰۰۰ مگاوات تفاوت میان میزان تولید و مصرف وجود داشت به همین دلیل ۳۲۰۰ مگاوات با احداث نیروگاه‌های جدید وارد مدار شد و بیش از ۱۵۰۰ مگاوات دیگر نیز از طریق مدیریت مصرف به شبکه سراسری برق اضافه شد.

وی با بیان این که اغلب اقدامات صورت گرفته فرهنگی بود، اظهار کرد: استفاده از سیستم‌های خنک کننده و تجهیزات راهی دیگر برای تامین برق کشور در زمان پیک بود. علاوه بر این نیز ۸۰۰ مگاوات مدیریت بار با کمک صنایع کوچک و بزرگ و مشترکان خدماتی صورتی گرفت.  

محمودی در خصوص آمادگی حوزه تولید برق در زمان پیک، گفت: این بخش از ۹۸ درصد آمادگی در زمان پیک برخوردار بود و این در حالی صورت گرفت که معمولا آمادگی حوزه تولید ۹۴ درصد است، اما امسال با مجموع تمهیدات، تعمیرات و کار خوب دیسپاچینگ کشور شاهد آمادگی ۹۸ درصدی نیروگاه‌های کشور زیربار بودیم.

وی ادامه داد: در حوزه انتقال نیز میزان آمادگی ۹۸.۵ درصد ثبت شده و باید گفت که براساس گزارش‌های سیستم برق رکورد آمادگی در میدان عمل شکسته شد و صنعت برق توانست با انجام این اقدامات برق کشور را تامین کند.

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به خاموشی‌های مقطعی در برخی از نقاط کشور، ادامه داد: در برخی مناطق کشور شاهد خاموشی‌های کوتاه مدت بوده‌ایم که عمده دلیل آن این بود، ترانس‌هایی که برق را از سیستم انتقال دریافت می‌کردند به دلیل مصارف خیلی زیاد و بار زیادی که به سامانه‌های خنک کننده متحمل می‌شد، ترانس‌ها از مدار خارج می‌شدند.

محمودی بیان کرد: در برخی مواقع ترانس‌ها تا ۱۰۰ درصد زیر فشار قرار می‌گرفتند که این مساله باعث می‌شد که اگر یک زمان خنک شدگی به آنها داده نمی‌شد به طور کامل از مدار خارج شوند.

وی با بیان این که خروج یک ترانس از مدار و جایگزینی آن در شرایطی که همه موارد مهیا باشد به بیش از یک ماه زمان نیاز دارد. همین مساله باعث شد که صنعت برق برای رفع بار ۱۰۰ درصد روی ترانس‌ها از سامانه‌های خنک کننده استفاده کنند و در برخی مواقع نیز در یک زمان محدود برخی ترانس‌ها را از مدار خارج کنند.

سرپرست وزارت نیرو تصریح کرد: در پیک تابستان امسال به هیچ عنوان خاموشی فراگیر نداشتیم، اما در برخی نقاط شاهد خاموشی‌هایی بودیم که اعداد آن بزرگ نیست و نمی‌توان آن را در دسته خاموشی‌های صنعت برق به حساب آورد.

به گفته محمودی، در دولت یازدهم و در تابستان امسال صنعت برق توانست در پیک مصرف در بخش‌های میزان آمادگی نیروگاه‌ها و خطوط انتقال قدرت مدیریت، سیستم دیسپاچینگ و شبکه رکورد خوبی را برای خود ثبت کند.

وی در خصوص وضعیت تامین برق استان خوزستان، اظهار کرد: در سه نقطه کشور خاموشی‌های جزیی در پیک تابستان صورت گرفت که بخشی از نقاط تهران، بخشی از نقاط مازندران و استان خوزستان جزو این نقاط بود که به دلیل توان ترانس‌ها با خاموشی روبه‌رو شدند.

سرپرست وزارت نیرو تاکید کرد: در تابستان امسال به لحاظ تولید برق شرایط با مصرف برابری می‌کرد، البته نمی‌توان این مساله را منکر شد که مشترکان همکاری بسیار خوبی با صنعت برق داشتند و در ساعاتی که به عنوان پیک مطرح شده بود ملاحظات بسیار خوبی صورت گرفت.

محمودی ادامه داد: علاوه بر این هیات دولت نیز با تصمیماتی که در خصوص مدیریت مصرف گرفته می‌شد موافقت کرد که مجموع این مسائل باعث شد تابستان امسال را نیز بدون خاموشی پشت سر بگذرانیم.

وی با اشاره به تغییر ساعات برخی از ادارات کشور، اظهار کرد: استانداری‌ها کمک بسیار شایانی برای گذر از پیک داشتند؛ به طور مثال اگر در استان خوزستان همکاری صورت نمی‌گرفت، قطعا شاهد خاموشی‌های‌ گسترده‌ای بودیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید