Performancing Metrics

قطع واردات بنزین شدنی است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 399878
تاریخ انتشار: 4 مهر 1396 - 23:09
احتمال قطع واردات ١٢میلیون لیتری بنزین به کشور در حالی مطرح شده که تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز تثبیت نشده و گویا مسئولان می‌خواهند دست به دامن بنزین پتروشیمی شوند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، چندی پیش بود که در برخی اخبار اعلام شد براساس نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر تهران در تابستان سال ۱۳۹۶، میزان گوگرد موجود در بنزین عرضه شده در برخی جایگاه‌ها بالاتر از حد استاندارد است، اما سازمان ملی استاندارد ایران این موضوع را تایید نکرد. 

در همین حال حسن پیوندی، مدیرعامل تاپیکو به عنوان سهامدار عمده پالایشگاه ستاره خلیج فارس دو روز قبل از تولید ١٢میلیون لیتر بنزین از فاز نخست این پالایشگاه خبر داد؛ طبیعتا انتظار می‌رود این رقم تولید موجبات قطع واردات روزانه ١٢میلیون لیتر بنزین را تضمین کند.

از سویی دیگر سعید خوشرو، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران چند روز قبل در حاشیه یک سمینار بین المللی در سنگاپور در راستای قطع واردات بنزین به کشور گفته بود: ایران در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که دومین واحد جداکننده میعانات پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد فعالیت شود، ممکن است واردات بنزین را متوقف کند.

این ادعا از سوی این مدیر نفتی در حالی مطرح می شود که میانگین مصرف بنزین کشور در شش ماهه نخست امسال ۸۱.۷ میلیون لیتر بوده است که نسبت به آمار شش ماهه پارسال (۷۵.۴ ) ۸.۳ درصد رشد داشته است و البته با توجه به رشد تولیدات و واردات خودرو پیش بینی می شود این تقاضا برای بنزین با رشد همراه شود.

یک مقام آگاه با بیان اینکه دولت باید طبق وعده خود واردات بنزین را کاهش دهد،گفت: به منظور کاهش واردات  و همچنین تامین نیاز داخلی بنزین، به جز تولیدات پالایشگاهی این فرآورده، طی نامه ای به علی محمدبساق زاده،مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سوال شده که آیا این شرکت توان تولید بنزین پتروشیمی را دارد و آیا می تواند این فرآورده را تولید کند یا خیر. این بدان معناست که دولت احتمالا برای قطع واردات بنزین، دست به دامن تولید بنزین در پتروشیمی ها خواهد شد.

البته بساق زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی پتروشیمی این موضوع را رد کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید