Performancing Metrics

تاکید ایران بر فریز نفتی و کاهش سقف تولید در اجلاس اوپک | اتاق خبر
کد خبر: 400797
تاریخ انتشار: 24 مهر 1396 - 17:49
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس؛
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است قطعا ایران از سیاست فریز نفتی و کاهش سقف تولید در اجلاس اینده اوپک تبعیت خواهد کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اسدالله قره‌خانی با اشاره به نشست پیش‌روی اوپک اظهار کرد: عاملی که در گذشته بسیار در کاهش و افت قیمت نفت اثرگذار بوده، سیاست‌های عربستان و کشورهای غیر اوپک بوده است، البته سیاست‌های آمریکا در تولید نفت غیر متعارف، نیز بی‌تاثیر نبود.

وی با بیان این که عربستان و روسیه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت هستند، گفت: خوشبختانه این دو کشور به صورت اضطراری نیاز دارند که قیمت نفت را در همین حد و کف آن و  بین ۴۵ تا ۵۰ دلار نگه دارند و این بسیار مهم و تصمیمات آن‌ها بسیار اثر گذار است؛ البته بین اعضای اوپک و غیراوپک که عمده آن روسیه است وحدت رویه وجود دارد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: از طرف دیگر آمریکا قدرت مانور قبلی را در نفت شل ندارد و با همه این ها چنین برداشت می‌شود که افت شدید قیمت نفت را به مانند گذشته دیگر نخواهیم داشت، ضمن این که این کشورها با کسری بودجه‌ای مواجه هستند و  یکسری تحولات منطقه‌ای هم به آن دامن می‌زند.

نماینده مردم علی ‌آباد کتول در مجلس ادامه داد:‌ به‌عنوان کردستان عراق که به هر حال ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه از این طریق صادر می‌شد، اگر قرار باشد ترکیه جلوی این نفت را بگیرد، مناقشه‌ای اتفاق می افتد که خود به خود تاثیرگذار است البته باید شرایط جوی و وقوع برخی طوفان‌ها درآمریکا را هم از دیگر مولفه های موثر بدانیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: در واقع اعضای اوپک و غیر اوپک دیگر اجازه نمی‌دهند که کاری غیر از فریز نفتی یا کاهش سقف تولید انجام شود، مکانیزم‌هایی را اتخاذ می کنند که افت نداشته باشیم گرچه ممکن است در مقاطعی نوسان و یا فراز و فرودهایی در چند ماه اتفاق افتد.

قره‌خانی تاکید کرد: قطعا ایران از این سیاست تبعیت می‌کند، توصیه اش اینگونه خواهد بود زیرا  ایران در حال ثبات بوده و  در شرایط معقول و منصفانه‌ای قرار دارد و به دنبال زیاده‌خواهی نیست و  مانند برخی کشورها فرصت طلبی نمی کند.

وی در پایان با اشاره به اقدامات رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: ما دیگر اجازه نمی‌دهیم که مثل گذشته کشتیرانی، شرکت ملی نفت و یا شرکت‌هایی خریدار باشند،  تحریم شوند، در واقع بعید می‌دانم چنین اتفاقاتی رخ دهد؛ زیرا پیش از این قطعنامه‌های شورای امنیت پشتوانه زورگویی و اتحادیه اروپا را داشته اما اکنون شاهد هستیم که مسئولین اتحادیه اروپا دیگر یک طرفه از آمریکا تمکین نمی‌کنند که او هر آنچه دیکته کرد این ها اجرا کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید