Performancing Metrics

بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان کدامند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 402261
تاریخ انتشار: 26 آبان 1396 - 10:59
اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان در بحبوحه یک تلاش جمعی برای متعادل کردن بازار و حمایت از قیمت‌ها قرار دارند اما صادرات بالای نفت همچنان ادامه دارد و روند رشد قیمت‌ها را محدود کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، شبکه سی ان بی سی در گزارشی به بررسی ۱۰ صادرکننده بزرگ نفت جهان بر مبنای آمار صادرات سال ۲۰۱۶ پرداخته که عبارتند از:

عربستان سعودی

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده و دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است. طبق آمار اوپک، این کشور ۷.۵ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۶ صادر کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اوایل نوامبر در اقدامی که از سوی مقامات سعودی، مبارزه با فساد توصیف شده است، دستور دستگیری شماری از مقامات سلطنتی و تجار قدرتمند را صادر کرد. ناظران خارجی اقدام اخیر را تلاش برای تحکیم قدرت در داخل این کشور می‌بینند. برخی بر این باورند که پاکسازی اخیر، تلاش محمد بن سلمان برای تحکیم قدرت از طریق حذف رقیبان احتمالی است و ممکن است از ابهام سیاسی، تنش و احتمال ناآرامی خبر دهد که پیش از این در تاریخ بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک مشاهده نشده بود.

روسیه

روسیه که بزرگترین صادرکننده بزرگ خارج از اوپک است، طبق جدیدترین آمار بیش از ۵.۱ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است. مسکو و رقیبان اوپکی این کشور از ژانویه تولید نفت را برای حذف مازاد عرضه در بازار جهانی محدود کرده‌اند. هدف از این اقدام، کاهش سطح ذخایر جهانی نفت و کاستن از اشباع عرضه است که به ریزش قیمت‌ها در سه سال گذشته منجر شد.

عراق

اوپک و مقامات روسیه از شماری از تولیدکنندگان نفت در داخل و خارج از این سازمان خواسته‌اند متحد شده و از محدود کردن عرضه تا پایان سال ۲۰۱۸ حمایت کنند.

و در حالی که عراق دومین تولیدکننده و صادرکننده نفت بزرگ اوپک است، بغداد تاکنون تولیدش را به سطحی که زمستان گذشته توافق شد، کاهش نداده است.

طبق آمار اوپک، عراق ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۶ صادر کرد.

کانادا

طبق آمار ورلد فکت بوک، کانادا بیش از ۳.۲ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند.

این تولیدکننده غیرعضو اوپک تقریبا به اندازه مجموع صادرات نفت دو صادرکننده بزرگ آفریقا نفت صادر کرده است.

کانادا سومین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد.

امارات متحده عربی

طبق آمار اوپک، امارات متحده عربی ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۶ صادر کرد.

حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به شکل مستقیم بر مبنای تولید نفت و گاز است. این کشور که مشتمل بر هفت امیرنشین است، در سال ۱۹۶۷ به اوپک پیوست.

کویت

طبق برآورد اوپک، کویت بیش از ۲.۱ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۶ صادر کرد.

بخش نفت و گاز کویت حدود ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و همچنین ۹۵ درصد از درآمد نفتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

ایران

بنا بر اعلام اوپک، ایران دو میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۶ نفت صادر کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرده و تصمیم برای بازگرداندن تحریم‌ها را به کنگره محول کرده است.

ونزوئلا

آمار اوپک نشان می‌دهد ونزوئلا که یکی از اعضای موسس این سازمان است، حدود ۱.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ نفت صادر کرد. اگرچه این کشور آمریکای لاتین بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، در یک بحران کامل بسر می‌برد. بحرانی که به دلیل سال‌ها سوء مدیریت اقتصادی به وجود آمده است، با ریزش سه ساله قیمت‌های نفت شدت گرفته است. ونزوئلا با کمبود مواد غذایی، تورم بالا و درگیری‌های خیابانی خشونت آمیز روبروست و نیکولاس مادورو، رییس جمهور این کشور پرداخت بدهی‌های بین‌المللی را در اولویت قرار داده است.

درآمد نفتی حدود ۹۵ درصد از درآمدهای صادراتی ونزوئلا را تشکیل می‌دهد.

نیجریه

نیجریه که پرجمعیت‌ترین کشور در میان اعضای اوپک است، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در آفریقا است.

طبق آمار اوپک، این کشور با صادرات بیش از ۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶، با اختلاف اندکی بالاتر از آنگولا قرار گرفت.

آنگولا

بنا بر آماری که از سوی اوپک منتشر شده، آنگولا ۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ نفت صادر کرد. تولید نفت و فعالیت‌های مربوط به آن حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۹۵ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

این کشور از زمان پیوستن به اوپک در سال ۲۰۰۷، ششمین صادرکننده بزرگ این سازمان شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید