Performancing Metrics

کاهش سطح زیرکشت گندم به ١.٩ میلیون هکتار | اتاق خبر
کد خبر: 402274
تاریخ انتشار: 26 آبان 1396 - 16:26
معاون حجتی اعلام کرد؛
معاون وزیر جهاد با بیان اینکه درباره ورود گندم به بورس نگرانی هایی داریم، گفت:بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات ، تا اوایل سال ٩٨ در کشور ذخیره گندم داریم.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، عباس کشاورز درباره برنامه تولید گندم  برای سالجاری گفت: امسال پیش بینی از برنامه کمتر نخواهد بود برنامه ما نیز ۱۲.۹میلیون تن است .

وی با بیان اینکه تقریبا تا اوایل ۹۸ در کشور ذخیره گندم داریم بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات، تصریح کرد:  با این شرایط، عده ای خودکفایی را زیر سوال می برند پس تعبیر خودکفایی چیست.

معاون وزیرجهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت جهاد کاهش سطح زیرکشت را دنبال می‌کند؟، اظهارداشت: برنامه ما بر مبنای بهره وری است بر مبنای توسعه نیست؛ در این راستا سطح کشت گندم آبی را از حدود ۲.۵ میلیون هکتار سطح زیرکشت به ۲ میلیون و ۵۰ هکتار رساندیم و  تاکنون ۴۵۰ هزار هکتار سطح آبی گندم را کاهش دادیم.

کشاورز اضافه کرد: این کاهش هم ادامه خواهد داشت تا ۱.۹ میلیون هکتار تا حدود ۴ سال دیگر؛ سطح زیر کشت گندم دیم هم حدود ۴۰۰ هزار هکتار کم خواهد شد.

معاون وزیرجهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه آیا موافق ورود عرضه گندم در بورس کالا هست یا خیر؟ افزود: هر کالای کشاورزی که بازار آن وارد رونق شود موافق هستم فقط خواهش بنده این است که حساب تولیدکننده و تجارت را مخلوط نکنیم، درباره جو و ذرت ورودمان به بورس خوب بود اما به نفع تولید نبود و تولید مقداری آسیب دید.

کشاورز ادامه داد: درباره گندم هم این نگرانی را داریم برای اینکه به عنوان مثال جو در اردیبهشت وارد بورس می شود و کیلویی ۷۵۰ تومان به فروش می رسد قیمت تضمینی آن بیشتر از ۱۰۰۰ تومان است اما مابه التفاوت آن را هنوز ندادند کشاورز بنیه مالی ضعیفی دارد و ممکن است آسیب ببیند.

وی گفت: ورود به بورس تمرینی است برای تجاری سازی و رقابت و در این هیچ تردیدی نیست؛ گندم و جو خوب به فروش می رسد و الان این گونه نیست برای اینکه تولید و تتجارت را تمیز دهیم باید با دست اندرکاران بورس و سازمان برنامه و بودجه بیشتر تعامل کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید