Performancing Metrics

80 درصد تجهیزات محوطه چاه 147 رگ سفید پاکسازی شد | اتاق خبر
کد خبر: 402284
تاریخ انتشار: 26 آبان 1396 - 19:01
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از پاکسازی 80 درصد تجهیزات در محوطه چاه 147 رگ سفید خبر داد و گفت: با پاکسازی 20 درصد باقیمانده، شرایط برای عملیات Top Kill آماده می شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، در عملیات «Top Kill» به‌عنوان نخستین گام ممکن در برنامه مهار، از یک دستگاه «Athey Wagon» و یک دودکش هدایت‌کننده (Stinger) برای تجمیع آتش پراکنده و پُر عرض و هدایت آن داخل دودکش و به سمت تاج آتش به شکل یک ستون بلند استفاده می‌شود تا دسترسی به دهانه چاه و تجهیزات فوران‌گیر (BOP) میسر شود.
از وزارت نفت، «بیژن عالیپور» امروز (جمعه) پس از بازدید از محوطه چاه 147، استخر، لوکیشن‎های A و C و تجهیزات استینگر و اتی‎واگن‎ها افزود: عملیات استقرار دکل 93 فتح بر روی لوکیشن C آغاز شده است و به طور موازی، دکل 94 نیز برای استقرار روی لوکیشن A آماده شده است.
وی با بیان این‎که کارها طبق برنامه در حال پیشروی است، بر رعایت مسائل ایمنی تاکید کرد.
عالیپور با اشاره به ساخت استینگرها زیر نظر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و همکاری کارکنان این شرکت و شرکت ملی حفاری ایران در آماده‎سازی استینگرها، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این تجهیزات همراه با اتی‎واگن‎ها، عملیات پیش رو به خوبی انجام شود.
برپایه این گزارش، گروه عملیات مهار فوران و آتش چاه 147 میدان رگ سفید متشکل از متخصصان شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری شامگاه چهارشنبه (24 آبان) در یک عملیات فشرده چهار ساعته (ساعت 20 تا 24) زیر پوشش آب افشان‌ها و با خنک‌سازی اطراف چاه، 2 محموله مخازن سیال را از درون آتش بیرون کشیدند و بتدریج زمینه دسترسی به سازه اصلی دکل در دهانه چاه را فراهم کردند.
عملیات پاکسازی محوطه چاه با تلاش بی‌وقفه و کاربست تجهیزات مرتبط با رعایت استانداردهای ایمنی و نگاه ویژه به حفظ سلامت مهارگران طبق برنامه اجرا می ‌شود.
تاکنون بخش عمده تجهیزات آسیب دیده اطراف چاه 147 رگ سفید تخلیه و به محل‌های پیش بینی شده انتقال یافته و هم‌اکنون تمرکز تیم عملیات مهار آتش و فوران چاه بر خارج کردن بقایای دکل آسیب دیده از کانون آتش است.

** 6 عدد استینگر برای نصب در دهانه چاه آماده شد
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که روزانه از نزدیک بر عملیات مهار فوران و آتش چاه 147 رگ سفید نظارت دارد، از آماده شدن 6 استینگر برای نصب در دهانه چاه هم خبر داد.
به گفته این مقام مسئول، چهار عدد استینگر 14 اینچ و 2 عدد استینگر 11 اینچ با طول‎های متفاوت، برای حالت‎های مختلف، به منظور نصب بر روی دهانه چاه 147 ساخته شد که پس از پاکسازی و متمرکز شدن شعله چاه، یکی از آنها برای آغاز عملیات Top Kill روی دهانه چاه مستقر خواهد شد.
عالیپور افزود: تمیز کاری استخر 130 هزار بشکه ای همه روزه انجام می شود و با توجه به استفاده از همه ظرفیت موتور پمپ های آب در خنک سازی عملیات حمله به آتش، تسطیح مجدد محوطه عملیات و پاکسازی آبراه های اطراف علاوه بر ساخت جاده های دسترسی جدید برای اطمینان از روند عملیات مورد تاکید است.
وی به اولویت دار بودن ایمنی و حفظ جان کارکنان شرکت تاکید کرد و گفت: با آغاز استقرار دکل های 93 و 94 حفاری و افزایش تردد خودروها تا استقرار کامل دکل‎ها و آغاز حفاری عمودی و انحرافی، علاوه بر عملیات نزدیک شدن به دهانه چاه، لازم است تدابیر ایمنی با جدیت بیشتری پیگیری شود تا با حفظ سرعت انجام عملیات، سلامت همکاران به خطر نیفتد.
بر اساس این گزارش، بخش دیگری ازعملیات تخلیه تجهیزات محوطه چاه 147، ساعت 14 امروز (26 آبان) آغاز شد تا موانع باقیمانده رفع و مسیرحمله به آتش هموارتر شود.
میدان نفتی رگ سفید واقع در محدوده گچاساران و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که در بین میدان‌های نفتی بی‎بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه - هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده است.
این میدان در سال ١٣٣٠ شمسی کشف و تولید از آن از سال 1345 آغاز شد. بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-2) توسط شرکت نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید