Performancing Metrics

اختلال در فرآیند بیمه کارگران ساختمانی | اتاق خبر
کد خبر: 402355
تاریخ انتشار: 28 آبان 1396 - 09:38
در نامه چند تشکل ساختمانی مطرح شد؛
جمعی از مسئولان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی تهران با ارسال نامه انتقادی به معاون وزیر کار خواستار توقف فوری طرح سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و پیگیری شخص وزیر کار شدند.

 

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، مسئولان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران با ارسال نامه مشترک انتقادی به احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نحوه اجرای طرح سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، خواستار توقف فوری این طرح شدند.

نویسندگان این نامه، طرح مذکور را غیرکارشناسی و مانع دست‌یابی کارگران به بیمه اجتماعی و تضییع حقوق قانونی و صنفی انجمنهای کارگران صنعت ساختمان اعلام کرده‌اند.

 این فعالان تشکهای صنفی کارگران ساختمانی ازمعاونت روابط کار وزارت کار خواسته اند، هرچه سریعتر اجرای طرح سایت سامانه بیمه اجتماعی کارگران صنعت ساختمان را از سوی سازمان تامین اجتماعی متوقف کند؛ درغیراینصورت مسئله را از طریق مراجع قانونی، قضائی و سازمان بین الملل کار پیگیری  خواهند کرد.

متن نامه مسئولان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران به معاون وزیر کار به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس احمد مشیریان

معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با نظر به ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه تشکلات کارگری مصوب وزارت کار، انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی شکل گرفته است.

در آیین‌نامه اجرایی تشکلات کارگری، وظایف قانونی انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی و کانون‌های کارگری مربوطه شفاف مشخص است. از سویی دولت ایران با پذیرش مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار متعهد به رعایت استقلال و آزادی تشکلات کارگری شده است. در زاویه دیگر دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور و دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص فعالیت صنفی تشکلات کارگری تأکید بر استقلال آنان داشته‌اند.

وزارت کار مشخصاً دفترچه بیمه‌های تأمین اجتماعی با مسئولیت اسماعیل گرجی‌پور، اقدام به طرح و راه‌اندازی سایت سامانه رفاهی بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و ابلاغ اجرایی به سازمان تأمین اجتماعی نموده است. طرحی خام که بدون طی مراحل کارشناسی مدون و نظرخواهی از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ـ صنف کارگران صنعت ساختمان ـ اجرایی شده و سبب پیدایش مشکلات مهم در مسیر فرآیند بیمه اجتماعی کارگران و متعاقب آن انجام احراز اشتغال کارگران از سوی تشکلات صنفی کارگری ساختمانی شده است.

در این طرح اشتغال کارگران می‌بایست از چند مرحله فیلتر چون بازرس یکم، بازرس دوم، بازرس دفاتر کارگزاری بیمه خصوصی و شعب تأمین اجتماعی عبور نماید. طرح و رفتاری که موجب تسهیل مسئله بیمه تأمین اجتماعی کارگران شود، اما قشر زحمتکش کارگران ساختمانی را دچار مشکل سخت نموده و استقلال انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی را هم تضییع و به مخاطره انداخته است.

ضمناً مطالعه متن ماده ۱۸ قانون بهبود فضای کسب و کار مصوب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ اجرایی دولت که مسئولیت تشخیص هویت و حرفه تخصص کارگران صنعت ساختمان را به تشکلات صنفی کارگری ساختمانی واگذار نموده را یادآور می‌کنیم.

در ادامه علامت سؤال هست، شهر تهران با گستردگی حوزه جغرافیایی و طرح ترافیک بیشتر مناطق، بررسی محل اشتغال انبوه کارگران ساختمانی با این طرح، گذر از پیچ و خم گردنه کوه سقوط نیست. بنابراین از مقام مسئول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته می‌شود به صورت ویژه به این مهم کارگران ساختمانی و تشکلات صنفی کارگران صنعت ساختمان رسیدگی شود.

در پایان این نامه آمده است: پیگیری موضوع از طریق مراجع قانونی، قضایی، سازمان بین‌الملل کار و رسانه‌های داخلی برای منتقدین معتقد به قوانین محفوظ است.

 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید