Performancing Metrics

اگر نیاز باشد فرودگاه جدید می‌سازیم | اتاق خبر
کد خبر: 402525
تاریخ انتشار: 1 آذر 1396 - 14:35
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها:
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: دستور و مصوبه ساخت فرودگاه جدید باید از سوی دولت ابلاغ شود، اما در صورت وجود نیاز و تقاضا از سوی مردم با تایید دولت فرودگاه جدید نیز در ایران ساخته خواهد شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رحمت‌الله مه‌آبادی در نشست خبری با خبرنگاران در اصفهان، بیان کرد: همان طور که در حال حاضر ساخت دو فرودگاه جدید در دستور کار قرار دارد، چند طرح فرودگاهی دیگر نیز در مرحله مطالعاتی به سر می‌برند و در صورت وجود تقاضا و برنامه‌ ریزی در این حوزه می‌توان انتظار داشت ساخت فرودگاه‌های جدید نیز در دستور کار قرار گیرد. البته باید در نظر داشت که فرودگاه‌های کوچک تقریبا هیچ درآمدی ندارند و تمام هزینه‌های آنها در راستای برنامه ریزی برای عدالت جغرافیایی و دسترسی همه مردم به امکانات زیرساختی اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت سودآوری فرودگاه‌های ایران نیز توضیح داد: این‌که بگوییم یک فرودگاه اقتصادی نیست از نظر منطقی صحت ندارد، زیرا قطعا فرودگاه خدماتی ارائه می‌کند که هر منطقه به آن نیاز دارد، اما واقعیت این است که در حال حاضر جز فرودگاه امام خمینی (ره) در ایران هیچ فرودگاه سودآور دیگر فعال نیست و بعضی از فرودگاه‌ها مانند مشهد مقدس به دنبال آن هستند که میزان درآمدهای خود را تا حدی افزایش دهند که البته هنوز به مرحله‌ سودآوری نرسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران با اشاره به زلزله هفته گذشته در کرمانشاه درباره‌ی وضعیت خدمات‌رسانی فرودگاه‌ها به آسیب‌دیدگان این حادثه، اظهار کرد: از همان زمان زلزله پیگیری‌های ما به طور جدی درباره وضعیت فرودگاه‌ها آغاز شد و حتی ستاد بحران در دو استان تهران و کرمانشاه نیز در محل فرودگاه‌ها تشکیل شد. از ابتدای زلزله تاکنون ۸۸۲ سورتی پرواز انجام شده و فرودگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به مردم ۶.۵ برابر روال معمول خود خدمت‌رسانی کردند.

به گفته مه‌آبادی، در طول روزهای گذشته فرودگاه مهرآباد به شکل ۲۴ ساعته فعال بوده و محدودیت‌هایی ساعتی پرواز در این فرودگاه برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان برداشته شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران با بیان این‌که صنعت هوایی ایران در طول ماه‌های گذشته تحول و توسعه‌ای رویایی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: این میزان رشد به حدی بوده که بسیاری از نهادها و موسسات بین‌المللی فعال در این حوزه از میزان آن متعجب هستند و در حال حاضر حمل‌ونقل هوایی ایران با فاصله‌ قابل توجه در قیاس با دیگر بخش‌های حمل‌ونقل با سرعتی بالا روند توسعه خود را ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به گزارش اخیر یکی از موسسات اروپایی درباره وضعیت حمل‌ونقل هوایی در دو منطقه خاورمیانه و آفریقا، اظهار کرد: رشد صنعت هوایی در خاورمیانه بالاتر از تمام نقاط جهان بوده است و این مطالعات جدید که در ۵۵ کشور دنیا اتفاق افتاده وضعیت فرودگاه‌های ایران را در شاخص‌های مختلف بسیار مطلوب نشان می‌دهد تا جایی که رتبه کل ایران در حال حاضر چهارم این جدول است.

مه‌آبادی ادامه داد: در این پژوهش هشت فرودگاه ایران در جمع ۵۰ فرودگاه برتر بررسی شده در گزارش اخیر به حساب می‌آیند که در چارچوب آن وضعیت ۲۹۲ فرودگاه بررسی شده است. در این گزارش هفت فرودگاه ایران از نظر رشد اعزام مسافر جزو ۱۴ فرودگاه برتر هستند و در آمار نشست و برخاست نیز هشت فرودگاه ایران در جمع ۱۵ فرودگاه برتر این منطقه قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران با اشاره به عملکرد مثبت فرودگاه‌های ایران در مهرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیان کرد: عملکرد مهرآباد رشدی ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد و فرودگاه‌هایی مانند کرمان با رشد ۲۶ و گرگان با رشدی ۱۰۰ درصدی عملکرد مثبت داشته است. در حوزه افزایش تعداد مسافران نیز فرودگاه امام خمینی (ره) با ۱۵، رشت با ۱۸، بوشهر با ۳۲، ساری با ۶۳ و سنندج با ۹۶ درصد قرار گرفتند.

وی با بیان این‌که ادامه روند توسعه در فرودگاه‌های ایران نیاز به جذب منابع مالی جدید دارد، گفت: نمی‌توان انتظار داشت که فرودگاه‌ها با منابع بودجه جاری اداره شوند و این نیاز وجود دارد که این بخش‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های جدید توسعه پیدا کنند. البته با توجه به این که در حال حاضر منابع بانکی برای بخش خصوصی به شدت گران است باید فکری نیز برای ارزان شدن این منابع صورت گیرد.

به گفته مه‌آبادی، اجرای اصل ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه که به برنامه ششم منتقل می‌شود در واقعی کردن تعرفه‌ها و لغو خدمات تکلیفی یا تخفیف‌های ارائه شده می تواند برای فرودگاه‌های ایران جنبه‌های مثبت قابل توجهی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران با بیان این‌که در شرکت فرودگاه‌ها پنج برنامه توسعه‌ای قابل توجه در دستور کار است، توضیح داد: توجه به توسعه ایمنی، توسعه طرح‌های ارزش‌آفرین و مولد، رفع گلوگاه‌های خدمات‌رسانی و عدالت جغرافیایی چهار محور این برنامه‌ها هستند و محور پنجم نیز به طرح توسعه قابل توجهی اختصاص دارد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۷ تنها برای زیرساخت‌های مربوط به خدمات‌رسانی به مسافران ۸۰۰ میلیارد تومان مناقصه در دست اجرا است که به ۳۵ پروژه در ۲۰ فرودگاه کشور مربوط می‌شود. در حال حاضر هیچ استانی را نمی‌توان پیدا کرد که در آن طرح توسعه فرودگاهی در دست اجرا نباشد. برای مثال موضوع تملک عرصه بزرگی از اراضی مورد نظر برای فرودگاه اهواز در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک نتایج آن مشخص شود.

مه‌آبادی درباره‌ی آخرین وضعیت طلب شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها نیز اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته و امروز رقم طلب ما بسیار پایین آمده است. با پیگیری‌های صورت گرفته و تصویب اختیاری که به زودی از سوی وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته می‌شود شرکت فرودگاه‌ها می‌تواند از حساب ایرلاین‌ها هزینه خدمات ارائه شده از سوی خود را دریافت کند در این بین تنها یک ایرلاین مشکلاتی را به وجود آورد که ما تلاش کردیم با تهاتر بدهی و طلب‌ها این موضوع فیصله پیدا کند و حتی اعلام کردیم در صورت نیاز این ایرلاین به مردم ایران معرفی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: شرکت فرودگاه‌ها در طول سال‌های گذشته خدمات قابل توجهی ارائه کرده که افزایش ۱۵ هزار کیلومتر راه هوایی جدید تنها بخشی از آن به شمار می‌رود. این درحالی است که تعرفه خدمات فرودگاهی در سه سال گذشته ثابت مانده و قطعا برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای نیاز به تامین منابع مالی جدید وجود خواهد داشت.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت کاهش نقاط پرواز ممنوع در آسمان ایران نیز بیان کرد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی این یکی از وظایف ماست که نسبت به کاهش این نقاط اقدام کنیم. خوشبختانه در این راستا مذاکرات با نیروهای مسلح به در نظر گرفتن برخی گشایش‌ها برای پروازهایی که با ارتفاع بسیار بالا حرکت می‌کند، انجام شده و امیدواریم با تداوم همین فرآیند در آینده تعداد مناطق پرواز ممنوع در آسمان ایران به شکلی قابل توجه کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید