Performancing Metrics

تحویل هواپیما به ایران انجام می‌شود، اما با تاخیر | اتاق خبر
کد خبر: 405004
تاریخ انتشار: 26 دی 1396 - 12:09
ایرباس :
مدیر فروش شرکت هواپیماسازی ایرباس برآورد کرده است که تحویل هواپیماهای ایرباسی که در قراردادهای پسابرجامی با ایران منعقد شده بود، ممکن است با تاخیر انجام شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ - رئیس جمهوری آمریکا - در حالی چند روز پیش تداوم تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد که برخی از شایعات و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که شاید ترامپ قصد داشته باشد در صورت باقی ماندن شرایط کنونی در برجام، از تمدید دوباره آن خودداری کند که این امر می تواند به شدت قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایرلاین های ایرانی را به مخاطره بیاندازد.

ترامپ که همواره توافق نامه هسته ای ایران را برای آمریکا مایه تاسف می دانست، حالا سنگ اندازی هایش ممکن است در زمین قرارادهای خرید هواپیما میان ایرلاین های ایرانی و ایرباس افتاده و در نتیجه خروج آمریکا از این توافق نامه جهانی می تواند شک و شبهه هایی را برای تحویل و ورود این هواپیماهای جدید به ایران ایجاد کند.

پس از توافق نامه برجام، ایرباس و بوئینگ بعنوان غول های هواپیماسازی جهان با فروش و تحویل ۱۸۰ فروند هواپیمای جدید به ایران ایر موافقت کرده بودند اما این امر مستلزم ماندن ایالات متحده آمریکا در توافق برجام است چراکه تمامی قطعات موجود و بکار رفته در هواپیماها، ساخت این کشور هستند و از آن سو نیز بانک های اروپایی تحت تاثیر فشارهای آمریکا در صورت لغو یا خروج این کشور از توافق نامه هسته ای برجام، قادر نخواهند بود با ایران مبادلات تجاری انجام داده و یا با مشکلات متعددی مواجه می شوند.

با این حال جان لیهای – مدیر ارشد فروش شرکت هواپیماسازی ایرباس – ضمن اشاره به قرارداد تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس به ایران ایر، در این خصوص اظهار کرد:" من فکر می کنم تحویل این تعداد هواپیمای مذکور در قرارداد های صورت گرفته انجام خواهد شد اما نه لزوما طبق همان زمان مقرر بلکه با تاخیر تحویل ایرلاین های ایرانی داده خواهد شد".

وی در ادامه افزود:" ما باید دقت ویژه ای به فاینانس این قرارداد هم داشته باشیم که مشکلی برای طرفین قرارداد پیش نیاید و ایران هم موظف خواهد بود پرداخت های پیش سفارش مققر شده در قرارداد را بپردازد ".

تاکنون ۳ فروند هواپیمای ساخت ایرباس و تعدادی هواپیمای ATR تحویل ایران ایر داده شده است.

از نگاهی دیگر، فروش هواپیما به ایران می تواند برگ برنده ای برای ایرباس به شمار بیاید چراکه این غول هواپیماسازی در رقابت تنگاتنگی با رقیب آمریکایی خود، بوئینگ، این شرکت را قادر می سازد تا گوی سبقت را از بوئینگ برباید. همانطور که در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تعداد قراردادهای تجاری این شرکت اروپایی از رقیب آمریکایی اش پیشی گرفت.

جان لیهای که در اواخر این ماه بازنشسته می شود، همچنین خاطر نشان کرد تا زمانی که ایران پرداخت های پیش سفارش خود را تکمیل نکند، ایرباس در ساخت و تولید هواپیما برای ایران محتاطانه عمل خواهد کرد. به نقل از منابع آگاه، بوئینگ نیز سیاست و عملکرد مشابهی را در پیش گرفته است و تا زمان پرداخت پیش سفارش از سوی ایران کاری از پیش نخواهد برد.

وی ادامه داد:" هر ایرلاین در هر کشوری که باشد موظف است پیش از آغاز تولید هواپیما، پرداخت های پیش سفارش را بپردازد تا عملا تولید هواپیما آغاز شود. من پیش بینی می کنم که تحویل این هواپیماها تنها با اندکی تاخیر از مدت زمان مقرر آن در قرارداد، انجام خواهد گرفت ".

شرکت هواپیماسازی ایرباس از اظهار نظر درباره آخرین سخنان ترامپ درباره ایران خودداری و در ادامه تاکید کرده است که همواره قصد دارد به همکاری با شرکت هواپیمایی ایران ایر و سایر مقامات مربوطه ایرانی ادامه داده و به قرارداد خود با ایران که پس از توافق نامه هسته ای برجام صورت گرفت، پایبند خواهد ماند.

شرکت بوئینگ نیز که تاکنون قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما به ایران ایر را به امضا رسانیده و قرار است ۳۰ فروند  دیگر نیز به یک ایرلاین دیگر، شرکت هواپیمایی آسمان، به فروش برساند، اعلام کرده که موظف است از قوانین کشورش، ایالات متحده آمریکا، تبعیت کند. اما تاکنون هیچ کدام از این قراردادها را در فهرست سفارش های تکمیلی خود نگنجانده است.

یکی از سخنگویان این شرکت عنوان کرد:" ما از اظهارات دولت آمریکا در خصوص ایران آگاه و مطلع بوده و هم اکنون درحال بررسی هرگونه تاثیری که این اظهارات بر روابط و قراردادهای ما با شرکت های ایرانی می تواند داشته باشد، هستیم".

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید