Performancing Metrics

افزایش هزار مگاواتی پیک مصرف برق پایتخت | اتاق خبر
کد خبر: 406916
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396 - 15:44
طی 2 سال گذشته رخ داد؛
مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران گفت: پیک مصرف برق تهران در دو سال گذشته حدود یک هزار مگاوات افزایش یافته است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا خوش‌خلق با بیان اینکه ۲۰ درصد تاسیسات برق منطقه‌ای در حوزه برق تهران و در استانهای تهران، البرز و قم قرار دارد، اظهار داشت: این حجم تاسیسات یک پنجم تاسیساتی است که در سایر شرکت‌ها قرار دارد و ۲۵ درصد از مشترکان کشور یعنی یک چهارم مشترکان کشور نیز در حیطه عملیاتی برق تهران هستند و با توجه به پایتخت بودن تهران و وجود سفارتخانه‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متعددی که مراکز آن در تهران است تأمین برق حساسیت ویژه‌ای ایجاد می‌کند.

خوش خلق با اشاره به قدمت شبکه برق تهران خاطرنشان کرد: برق منطقه‌ای تهران قدیمی‌ترین شرکت کشور بوده و به همین دلیل فرسوده‌ترین شبکه کشور را نیز داراست و با توجه به جمیع مسائل می‌توان دریافت که همکاران جهت انجام مراقبت ویژه و لحظه‌ای، بازسازی و توسعه شبکه با چه کار دشواری روبه رو هستند.

وی رشد پیک کشور در دو سال اخیر را حدود ۶ درصد اعلام کرد و افزود: در سال ۹۴ پیک حدود ۸۹۸۹ مگاوات بوده و در سال ۹۶ به ۱۰ هزار و ۹۱ مگاوات رسیده که این میزان حدود هزار مگاوات افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با اشاره به عبور موفق از پیک‌های سال‌های گذشته، علت آن را برنامه ریزی از نیمه دوم سال قبل عنوان کرد و گفت: امسال نیز از شهریورماه برای آماده سازی به منظور عبور موفق از پیک ۹۷ به رغم عقب افتادگی‌هایی که در برق تهران وجود دارد اقداماتی را شروع کردیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه ظرفیت منصوبه در تهران نسبت به متوسط کشور عقب‌تر است اظهار داشت: نسبت ظرفیت منصوبه کل پستهای کشور به پیک ۲.۵ برابر بوده در حالیکه این نسبت در برق تهران کمتر از ۱.۵ برابر است و این نشان می‌دهد که وضعیت در برق تهران حساس‌تر بوده و با خارج شدن یک ترانسفورماتور از مدار مشکلاتی ایجاد و حتی منجر به خاموشی هم می‌شود.

خوش‌خلق علت این امر را عدم سرمایه گذاری به موقع و کند شدن روند آن از سال ۸۳ اعلام کرد و گفت: به دلیل تثبیت قیمت‌ها از آن سال و با توجه به اینکه هزینه تمام شده طرحها در تهران نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است و همچنین محدودیت‌هایی که در حین انجام طرحها در تهران وجود دارد از جمله اخذ هزینه‌های حفاری بسیار زیاد توسط شهرداری، اخذ مجوز کار، اجازه انجام کار تنها از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح همگی موجب شده تا هزینه تمام شده طرح‌ها نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر شود.


مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه این شرکت در تهران حدود ۳۰ کیلومتر تونل زیرزمینی و ۱۵۰۰ کیلومتر کابل دفنی دارد، تاکید کرد: در تهران احداث شبکه هوایی انتقال غیرممکن است که این امر موجب شده از کابل و تونل‌های زیرزمینی استفاده کنیم. به منظور رفع مشکلات برق تهران تا افق ۱۴۰۴ به طور سالانه قریب به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و در مجموع اعتباری در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان لازم است که متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت برق این امکانپذیر نیست.
 
مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران درخصوص طرح‌های در دست اقدام این شرکت جهت عبور مطمئن از پیک بار تابستان ۹۷ نیز گفت: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان طرح به منظور عبور از پیک ۹۷ درنظر گرفته شده که برخی به پایان رسیده و سایر این طرح نیز تا ابتدای سال آینده به پایان می‌رسد.


وی  پیک بار در سال را حدود ۲۰۰ ساعت در سال اعلام کرد و گفت: اگر مردم این ۲۰۰ ساعت را واقعاً مدیریت کنند نیاز به صرف هزینه‌های بسیار سنگین جهت افزایش ظرفیت نیست.

خوش خلق با بیان اینکه تجربه نشان داده قیمت می‌تواند در مدیریت بسیار مؤثر باشد، یادآور شد: در سال ۹۰ با شروع هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ برق از ۱۷ تومان متوسط در کشور به ۴۲ تومان، رشد مصرف حدود ۶ درصدی به صفر کاهش یافت و حتی حدود ۲ درصد هم در این زمینه رشد منفی داشتیم نسبت به سال ۸۹ این کاهش مصرف نزدیک به ۹ درصد گزارش شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه آب و برق دو کالایی است که ما از آیندگان قرض می‌کنیم، تاکید کرد: مجانی کردن آن به کسی کمک نمی‌کند و موجب افزایش مشکلات می‌شود.

این مقام مسوول با گلایه از برخی قوانین در کشور از جمله قانون رایگان کردن آب و برق در مساجد و قانون در حال تصویب رایگان کردن آب و برق مدارس اظهار داشت: هر چند قانونگذاران نیتشان خیر است اما نتیجه خوبی نمی‌گیرند و این امر موجب عدم مدیریت مصرف در مدارس می‌شود همانطور که بعد از مجانی شدن آب و برق در مساجد رشد مصرف در برخی از آنها تا ۷۰ درصد افزایش داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید