Performancing Metrics

بانک‌ها از تولید ملی و کارآفرینان حمایت کنند | اتاق خبر
کد خبر: 409675
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1397 - 11:21
به مناسبت هفته کارگر
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است در شرایطی که بانک‌ها باید از تولید داخلی حمایت کنند و تسهیلات ارزان در اختیار کارآفرینان قرار بدهند، به سمت سرمایه‌گذاری در مستغلات رفته و گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ابوالفضل فتح الهی با تبریک هفته کار و کارگر به کارگران سراسر کشور، اظهار کرد: هفته کارگر فرصت مغتنمی است تا از دغدغه‌ها و مشکلات کارگران بگوییم و از مسئولان و متولیان بخواهیم که آن‌ها را بشنوند.

وی ادامه داد: شاید در شرایط کنونی دستمزد مهمترین خواسته کارگران باشد ولی معتقدم مهمتر از دستمزد، امنیت شغلی است تا کارگر بتواند حفظ شغل کند و نگران امرار معاش خود و خانواده‌اش نباشد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: تعریفی که از عدم امنیت شغلی می‌شود، به معنای از کار برکنار شدن است ولی در واقع فراتر از این تعریف است. ممکن است شغلی که یک کارگر دارد، مورد دلخواهش نباشد و حس کند خلاقیت لازم در آن کار را ندارد و نمی‌تواند در آن ماندگار شود یا به دلیل ترس از شرایط اقتصادی و نگرانی از تعطیلی کارگاه، نتواند کارش را حفظ کند.

فتح الهی افزود: عدم امنیت شغلی می‌تواند حس ناخوشایندی باشد که کارگر نسبت به محیط کارش دارد و نتواند جایگاهی برای خود در شغلی که دارد، داشته باشد و این نگرانی و دغدغه همیشه با او هست که اگر بازنشسته شود، معیشت خود و خانواده‌اش چگونه تامین خواهد بود؟ لذا ترس از به خطر افتادن موقعیت شغلی می‌تواند از بحث درآمد هم فراتر برود.

وی در ادامه عوامل موثر در کاهش و افزایش سطح امنیت شغلی نیروهای کار را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: کاهش سطح امنیت شغلی از مسایل اقتصادی نشات می‌گیرد. بخشی از شرایط اقتصادی کشور ما تحت تاثیر یکسری مسایل داخلی خودمان است و بخشی از آن متاثر از خارج مرزهاست که می‌تواند هم در کاهش و هم در افزایش سطح امنیت شغلی کارگران موثر باشد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: مشکلات بنگاه اقتصادی، افزایش قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی، مستهلک شدن ماشین آلات، واردات بی‌رویه و قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی و عدم هماهنگی گمرکات، نظام مالیاتی و بانکی از جمله عواملی است که در افزایش یا کاهش سطح امنیت شغلی نیروهای کار نقش دارد.

به اعتقاد فتح الهی، در شرایطی که بانک‌ها باید از تولید داخلی حمایت کنند و تسهیلات ارزان در اختیار کارآفرینان قرار بدهند، به سمت مستغلات و ارز و سرمایه‌گذاری در این بخش رفته و گوی سبقت از یکدیگر را ربوده‌اند.

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل رانت‌هایی که در برخی مشاغل وجود دارد، مواد اولیه و مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی در اختیار یک عده خاص قرار می‌گیرد و مستهلک شدن دستگاه‌ها با توجه به نبود نقدینگی در دست تولیدکننده به زیان بخش تولید تمام می‌شود و همین امر شرایطی ایجاد می‌کند که تولیدات و صنایع ما رفته رفته از چرخه رقابت‌پذیری خارج شوند و امنیت شغلی کارگران با تعطیلی کارخانه‌ها و بنگاه‌ها از بین برود.

امنیت شغلی اولین و مهمترین خواسته و دغدغه کارگران است و رواج قراردادهای موقت و سفید امضا در سالهای گذشته، امنیت شغلی کارگران را به مخاطره انداخته است. این امر موجب شده تا بسیاری از کارگران برای گذران زندگی و امرار معاش به مشاغل دیگر روی بیاورند.

کارشناسان بازار کار، بخش اعظمی از پرونده‌های شکایات در مراجع حل اختلاف را ناشی از عدم امنیت شغلی کارگران و انعقاد قراردادهای کوتاه مدت می‌دانند و معتقدند گسترش پدیده دو شغله‌ بودن سبب اشغال فرصت‌های شغلی جوانان جویای کار می‌شود و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیانباری به دنبال دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید