Performancing Metrics

صادرات بیش از ۲۲ میلیارددلاری از مناطق آزاد و ویژه | اتاق خبر
کد خبر: 410162
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1397 - 21:54
نوبخت خبر داد:
رییس سازمان برنامه وبودجه گفت:مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با داشتن بیش از ۱۳میلیون گردشگر نقش مهمی در صادرات غیرنفتی داشتندوبیش از ۲۲میلیارد دلارصادرات درسال گذشته از این مناطق انجام شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، تفاهمنامه همکاری مرکز آمار ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور عصر امروز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امضا شد. در مراسم امضای این تفاهمنامه که با حضور امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران و مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه به امضا رسید مقرر شد از این پس مرکز آمار ایران بر اساس قانون ششم توسعه، متولی اصلی و رسمی برای انتشار آمارهای مختلف در مناطق آزاد سراسر کشور باشد.

در مراسم امضای این تفاهم نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه اقتصادی کشور گفت: این مناطق با داشتن بیش از ۱۳ میلیون گردشگر نقش مهمی در صادرات غیرنفتی داشتند و بیش از ۲۲ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته از این مناطق به دیگر کشورها انجام شده است.

محمدباقر نوبخت افزود: پیش از این مرکز آمار در گزارش‌های آماری خود نسبت به انتشار آمار و عملکرد مناطق ویژه اقتصادی در خصوص اشتغال، تورم و رشد اقتصادی آمار مجزایی منتشر نمی کرد اما با توجه به اینکه مرکز آمار ایران مرجع رسمی انتشار آمار در کشور است با همکاری متقابل دو دستگاه، همه رخدادهای مالی و اقتصادی این مناطق در جهت توسعه اقتصادی در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد و مرکز آمار برای به روز رسانی اطلاعات مناطق آزاد کشور اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این اطلاعات برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم و حیاتی است چراکه آنها نیاز به اطلاعات به صورت مستند و رسمی دارند.

مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در این مراسم با اشاره به تولید حجم انبوهی از این آمار و اطلاعات در مناطق آزاد گفت: با توجه به سیاست های کلان اقتصادی کشور و از جمله قانون اقتصاد مقاومتی، خود را مکلف به سهیم بودن در این امر می‌دانیم و امیدواریم با این تفاهم نامه همکاری خوبی بین الملل مراکز آزاد بین مناطق آزاد و مرکز آمار ایران صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶ بیش از ۲۸۰ هزار نفر به عنوان شاغل در مناطق آزاد فعالیت داشتند که در مقایسه با سال ۹۵، حدود ۶ درصد افزایش جمعیت شاغلان را نشان می دهد و این امر در حالی است که جمعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمتر از یک میلیون نفر است.

 بانک خاطرنشان کرد: در مناطق ویژه اقتصادی هم، ۱۷۶ هزار نفر به کار مشغول اند که این نشان می‌دهد که در این مناطق ۴۵۰ هزار نفر مشغول کار هستند که نقش مهمی در اقتصاد و ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری دارند.

در این مراسم همچنین امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران نیز در سخنانی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور باید برنامه ملی آماری در کشور تهیه شود و نظام آماری ایران از نظام قدیم قدیمی و سنتی به نظام جدید تغییر کند.

وی افزود: نظام جدید آماری کشور باید بتواند آمار ملی را به تفکیک مناطق شهرها و استانها دسته‌بندی و به مسئولان عرضه کند و امیدواریم این همکاری بتواند الگویی برای همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور باشد.

وی با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص رسمی بودن آمارهای مرکز آمار ایران افزود: این آمار قابلیت استناد در مجامع جهانی و بین المللی را دارد. پارسا تصریح کرد: آمار موجود تاکنون ازجانب خود مناطق آزاد تهیه و تنظیم می‌شد اما از این پس، مرکز آمار ایران متولی تولید آمار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید