Performancing Metrics

وفادارترین مشتری نفتی ایران در آسیا | اتاق خبر
کد خبر: 411094
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1397 - 18:28
پالایشگاه‌های هندی می‌توانند حداقل تا مدتی مشتری پایداری برای نفت ایران باقی بمانند زیرا واردکنندگان نفت این کشور آسیای جنوبی بی اعتنا به تلاش‌های واشنگتن برای محدود کردن فروش نفت ایران، مایل هستند به قرارداد خریدشان با تهران پایبند بمانند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکنون تاثیر چندانی بر جریان تجارت میان هند و این کشور عضو اوپک نداشته است. شرکت دولتی بهارات پترولیوم قرار است در روزهای آینده محموله نفت قراردادی ماهانه خود را از شرکت ملی نفت ایران دریافت کند.

منابع بازرگانی آگاه هفته گذشته اظهار کردند پالایشگاه کوچی شرکت بهارات پترولیوم با ظرفیت ۱۹۰ هزار بشکه در روز در ساحل غرب هند ۱۳۰ هزار تن از نفت ایران را طبق قرارداد ماهانه برای ماه مه دریافت خواهد کرد.

پالایشگاه‌های دولتی هند نفت خام مورد نیاز خود را از طریق قراردادهای مدتی با مجموعه ای از تامین‌کنندگان از جمله ایران تهیه می‌کنند.

شرکت بهارات پترولیوم در حال حاضر با شرکت ملی نفت ایران قراردادی برای خرید یک میلیون تن نفت برای پالایشگاه کوچی از آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ دارد. این پالایشگاه در آوریل دو محموله به میزان ۲۶۰ هزار تن نفت خام ایران را دریافت کرد.

یک منابع بازرگانی هندی اظهار کرد: تاثیر تحریمهای آمریکا پس از مهلت شش ماهه مشخص خواهد شد و فوری نخواهد بود. شرکت دولتی ایندین اویل نیز قراردادی با ایران برای دریافت ۱۸۰ هزار بشکه در روز نفت در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۹ دارد.

یک مقام این شرکت گفت: ایندین اویل مایل است روابط تجاری خود با شرکت ملی نفت ایران را حفظ کند، زیرا ایران مدت اعتبار طولانی‌تر از ۳۰ روز معمول که از سوی سایر کشورهای صادرکننده نفت داده می‌شود، عرضه می‌کند.

هند که دومین مصرف کننده بزرگ انرژی در آسیا است، در دوران تحریمهای قبلی علیه برنامه هسته‌ای ایران، به طور مرتب نفت خام از ایران خریداری می‌کرد.

طبق آمار وزارت نفت هند، در میان ۱۰ صادرکننده بزرگ نفت به هند، ایران با حدود ۱۸.۴ میلیون تن نفتی که هندی‌ها در ۱۰ ماه نخست سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ (از آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸) دریافت کردند، رتبه سوم را بدست آورد.

واکنش‌های مختلف در آسیا

واردات نفت هند از ایران ثابت مانده، اما وضعیت سایر خریداران بزرگ نفت ایران در آسیای شمال شرقی مشخص نیست به عنوان نمونه کره جنوبی پیش از این نیز خرید نفت از ایران را محدود کرده بود.

بر پایه جدیدترین آمار سئول، واردات نفت کره جنوبی از ایران در آوریل بر مبنای سال به سال ۲۴.۹ درصد کاهش یافت و به ۹.۰۹ میلیون تن رسید که ششمین کاهش ماهانه متوالی از نوامبر سال گذشته بود که میزان واردات بر مبنای سال به سال ۲۶.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰.۳۷ میلیون تن رسید.

در مقابل، پیش‌بینی می‌شود واردات نفت خام هند از ایران بر مبنای سال به سال در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ حدود ۳۱ درصد رشد کرده و به ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، زیرا هر دو کشور خواهان افزایش تعامل در بخش نفت و گاز هستند.

هند در آوریل که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به این کشور سفر کرده بود، طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی به ارزش چهار میلیارد دلار را پیشنهاد کرده بود.

مقامات وزارت نفت هند اظهار کرده اند هنوز زود است درباره پیامدهای اقدام دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای بازگرداندن تحریمها علیه ایران و تاثیر آن بر قراردادهای خرید آینده هند با شرکت ملی نفت ایران اظهارنظر کرد.

یک مقام بلندپایه در یک پالایشگاه دولتی هندی گفت: به عنوان یک خریدار ما همه گزینه‌ها از جمله واردات نفت از آمریکا را داریم، اما عامل تعیین کننده، یک قیمت رقابتی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید