Performancing Metrics

کم‌یاب شدن روغن خام | اتاق خبر
کد خبر: 411200
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 - 16:00
دبیر کانون صنایع غذایی اعلام کرد
دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی از کم‌یاب شدن روغن خام در بازار خبر داد و گفت: در میان کالاهای اساسی فقط روغن نباتی مجوز افزایش قیمت دارد. همچنین افزایش قیمت برخی بیسکویت‌ها گرانی گندم است و گرانی کنستانتره‌ها نیز به دلیل افزایش تقاضاست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کاوه زرگران با اشاره به وضعیت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه ۴۰۰ تومانی به گروه کالاهای اساسی اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی به گروه کالاهای اساسی تعلق گرفته اما موضوع مورد بحث یارانه بود که در این زمینه دست‌اندازها و فشارهایی وجود داشت و برای تخصیص آن با وقفه‌ای ۴۵ تا روزه مواجه شدیم؛ هرچند در حال حاضر این یارانه به گروه کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد اما کماکان با مسائلی مواجه است.

وی ادامه داد: در این برهه زمانی ۴۵ تا ۶۰ روزه میزان بسیاری از مواد غذایی در بازار کم شد و دچار پدیده‌ای به نام بازار سیاه شدیم اما در نهایت با توجه به ذخیره دولت و بخش خصوصی، خلأ بازار تامین شد تا مردم با مشکلی در این راستا مواجه نشوند.

به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی، در حال حاضر فقط روغن خام در بازار کم‌یاب شده و تامین آن با چالش‌هایی روبرو است.

فقط روغن مجوز افزایش قیمت دارد

زرگران با تاکید بر اینکه عموما مقوله قیمت مواد غذایی با رصد ناظران همراه است و قوانین خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: کالاهایی که از مجاری رسمی به کشور وارد شده مشمول رصد و پایش هستند و قیمت درج شده روی آن‌ها با توجه به قیمت ارز و سایر موارد نظیر سود بازرگانی تعیین می‌شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی در مورد گران شدن قیمت محصولاتی نظیر برخی بیسکویت‌ها و نیز کنستانتره‌ها در بازار مصرف اظهار کرد: علت گران شدن برخی بیسکویت‌ها گرانی گندم است که از ۹۰۰ به ۹۸۰ تومان افزایش یافته است. این در حالی است که بیسکویت تولید داخل بوده و مشمول دلار۴۲۰۰ تومانی نمی‌شود.

زرگران افزود: در مورد برخی کنستانتره‌ها نیز باید اعلام کرد که میزان تقاضا بیشتر از عرضه بوده و این مساله موجب گرانی آن‌ها شده است.

وی تصریح کرد: در میان گروه کالاهای اساسی فقط روغن نباتی مجوز افزایش قیمت داشته و در مورد سایر کالاها چنین مجوزی وجود ندارد. همچنین در مورد کالاهایی که تولید داخل دارند قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر تعیین قیمت می‌کنند.

تخفیف کارخانه‌ها به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان اینکه مشکل اساسی نظام خرده فروشی در کشور این است که تخفیف کارخانجات به دست مصرف کنندگان نمی‌رسد و خرده فروشان می‌توانند سودهای نامتعارفی را برای خود به جیب بزنند، گفت: نظام بیمار خرده فروشی در کشور باعث شده برخی خرده فروشان تخفیف ارائه شده توسط کارخانجات را برای مصرف کنندگان اعمال نکنند و در این راستا نظارت لازم و کافی نیز وجود ندارد.

 ۲۱ فروردین ماه سال جاری بود که با ابلاغ سیاست جدید ارزی دولت در ارتباط با تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به تولید کنندگان و وارد کنندگان، بازار کشور وارد فاز جدیدی شد اما متاسفانه به دلیل وقفه ۴۵ روزه در تخصیص ارز به گروه کالاهای اساسی، پدیده بازار سیاه ایجاد شد که در نهایت با توجه به ذخایر وزارت جهاد کشاورزی و نیز ذخایر بخش خصوصی این مشکل برطرف شد تا مردم برای دسترسی به نیازهای غذایی خود با مشکلی مواجه نشوند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید