Performancing Metrics

افزایش قیمت و معاملات مسکن در تهران | اتاق خبر
کد خبر: 411204
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 - 18:07
بانک مرکزی از افزایش قیمت مسکن و معاملات آن در تهران در دو ماه ابتدایی امسال خبر داده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری منتشر کرده است، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی به حدود پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با فروردین ۸.۲ و نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته تا ۳۴.۸ درصد افزایش قیمت دارد. بیشترین رشد متوسط قیمت مربوط به منطقه (۵) با ۵۳.۵ درصد و کمترین به منطقه (۱۶) با ۱۲.۳ درصد است. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران نیز بیشترین متوسط قیمت برای معاملات مسکن حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ است که هر دو مورد با افزایش قیمت همراه بوده است.

در مجموع در دو ماهه ابتدایی امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به همین دو ماهه در سال قبل ۳۲.۲ درصد افزایش دارد.

تحولات قیمتی در بازار مسکن

 اما آمارهای بانک مرکزی که از سامانه ثبت معاملات املاک و مستقلات مسکن استخراج شده، نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۱۹ هزار و ۱۰۰ واحد رسیده است که نسبت به فروردین ۲۷۸.۷ و در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته ۱۶.۷ درصد افزایش دارد. رشد قابل توجه حجم معاملات در اردیبهشت ماه را بانک مرکزی ناشی از تعداد کم معاملات ثبت شده در فروردین که متاثر از تعطیلات نوروز بوده، اعلام کرده است.

بررسی جزئیات این آمار در رابطه با توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا نیز نشان از آن دارد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۳.۹ درصد بیشترین را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۳.۷ درصد کاهش داشته و در مقابل سهم واحدهای شش تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزایش یافته است.

توزیع آپارتمان‌های معامله شده در تهران

همچنین توزیع تعداد معاملات بر حسب مناطق مختلف شهر تهران حاکی از آن است که در بین مناطق ۲۲ گانه، منطقه ۵ با ۱۲.۸ درصد از کل معاملات بیشترین سهم را در تعداد قراردادهای مبایعه نامه داراست همچنین منطقه ۴ با ۸.۹ و منطقه ۲ با ۷.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در تهران به ۱۰ منطقه و ۲۹ درصد دیگر در سایر مناطق اتفاق افتاده است.

توزیع مناطق شهری در معاملات مسکن

در مجموع در دو ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان در تهران به دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۱ درصد افزایش دارد.

بر اساس این گزارش در جریان تحولات بازار مسکن، شاخص کرایه مسکن اجاری نیز در تهران ۱۱ درصد و در کل مناطق شهری تا ۹.۶ درصد افزایش دارد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید