Performancing Metrics

افزایش ظرفیت تولید در پارس جنوبی به ۶۹۰ میلیون مترمکعب | اتاق خبر
کد خبر: 412250
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1397 - 13:09
تا پایان سال محقق می شود
پنج فاز ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ از فازهای باقی مانده پارس جنوبی مراحل نهایی توسعه خود را طی می کنند و فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ و بخش دریایی فاز ۱۴ به طور کامل تا پایان امسال تکمیل شده و تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ به سال ۹۸ موکول می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی برعهده کنسرسیومی به رهبری سازمان گسترش و نوسازی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار را بر عهده دارد.

طرح توسعه بخش دریایی این فاز جلوتر است و اولین خط فاز ۱۴ در مدار تولید قرار گرفته و یکی از سکوها نیز راه‌اندازی شده است. در حال حاضر از این فاز ۵۰۰ میلیون فوت مکعب برداشت می‌شود که به این میزان تا سه ماه آینده ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دیگر اضافه خواهد شد و به طور کلی برداشت از فاز ۱۴ به یک میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سال آینده تکمیل می‌شود. سکوهای فاز دوم فاز ۱۴ پارس جنوبی در یارد بوشهر در حال تکمیل است و تا پایان سال به مدار تولید خواهد رسید. به عبارت دیگر تا پایان امسال یک میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود تا یک میلیارد بعدی بعد از تکمیل پالایشگاه و در سال آینده برداشت خواهد شد.

بر این اساس نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در بهمن‌ماه سال گذشته نصب شد و عملیات تکمیلی حفاری ۷ حلقه چاه این سکو با موفقیت به پایان رسیده است. آخرین مراحل راه‌اندازی خط لوله سکوی دریایی ۱۴A و نیز خط انتقال از واحد ۱۰۰ پالایشگاه فاز ۱۴ به سمت پالایشگاه ۱۲ نیز در حال انجام است.

همزمان عملیات تکمیلی ۸ حلقه چاه موقعیت سکوی اقماری ۱۴C نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با نصب و راه‌اندازی این عرشه تا پایان شهریورماه امسال، برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش از سکوی اقماری ۱۴C محقق شود، بدین ترتیب فاز اول طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در مجموع با برداشت روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ۲۸.۲ میلیون فوت مکعب) از ۲ سکوی دریایی تکمیل می‌شود.

عملیات حفاری چاه‌های موقعیت سکوی B و D این طرح نیز از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و به محض دریافت لوله‌های CRA عملیات تکمیلی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فازهای ۲۲ تا ۲۴ تا پایان سال به مدار تولید خواهند آمد

مراحل مختلف راه‌اندازی فازهای ۲۲ تا ۲۴ و همچنین فاز ۱۳ نیز در حال انجام است و تا پاییز پالایشگاه‌های فازهای ۲۲ و ۲۴ و ۱۳ به مدار تولید خواهد آمد و این دو پروژه کلا تا پایان سال به مدار تولید می‌آیند.

به دنبال راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی، تولید گاز شیرین از اولین واحد فراورشی پالایشگاه این فازها آغاز شد .ردیف نخست شیرین سازی پالایشگاه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی، از قابلیت تولید گاز شیرین با ظرفیت ١٢.٥ میلیون متر مکعب در روز برخوردار است .این ردیف پالایشی هم اکنون با دریافت گاز ترش از فازهای ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبی، حدود ٧میلیون متر مکعب گاز شیرین را به خط ششم سراسری گاز تزریق می کند.

پس از فراوری گاز ترش در واحد ١٠١ اولین ردیف شیرین سازی، گاز تولیدی به واحدهای ١٠٤ و ١٠٥ این ردیف ارسال و پس از تثبیت درجه رطوبت، تفکیک ترکیبات آن و ورود به واحد ارسال گاز (١٠٦)، تزریق با فشار ٨٦ بار به شبکه سراسری آغاز شده است.

بهره برداری از این ردیف شیرین سازی در پالایشگاه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی، همزمان با نصب نخستین سکوی بخش فراساحل این فازها در موقعیت مخزن مشترک پارس جنوبی صورت گرفته است.

عملیات مربوط به ساخت، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تمامی بخش‌های نخستین ردیف پالایشگاهی این طرح شامل واحد دریافت گاز، واحد فلر، واحدهای یوتیلیتی (سیستم هوای ابزار دقیق، تولید بخار، تولید نیتروژن) واحدهای آبگیر و آب‌شیرین‌کن، واحدهای فرایندی (واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز) و همچنین واحد افزایش فشار گاز پیش از این به پایان رسیده بود.

تولید آزمایشی از ردیف های شیرین سازی پالایشگاه طرح های در حال توسعه از سوی کارفرما و پیمانکاران این طرح ها باهدف بهره گیری از ظرفیت های شیرین سازی جدید، ارزیابی و رفع موانع موجود در فرایند فراوری و کاهش زمان چرخه برداشت، تولید و فراوری از بخش فراساحل به بخش پالایشگاهی انجام می شود.

ظرفیت تولید در پارس جنوبی ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز است و با ۲.۵ فازی که تا پایان سال در پارس جنوبی تکمیل می‌شود به ظرفیت گاز کشور حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی تا پایان سال به حدود ۶۹۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید