Performancing Metrics

کمبود آب چالش بزرگ جهان در برابر توسعه پایدار است | اتاق خبر
کد خبر: 412274
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1397 - 19:54
وزیر نیرو در اجلاس جهانی «دهه اقدام برای آب»:
وزیر نیرو گفت: کمبود آب و پیامدهای زیست محیطی آن در اکثر قسمت‌های جهان تبدیل به چالش‌های بزرگی در برابر توسعه پایدار شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، رضا اردکانیان که در راس هیئتی به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی دهه اقدام برای آب و توسعه پایدار به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان سفر کرده است، به عنوان سخنران اصلی پنل «ارتباطات آب‌محور، حمایت و شبکه‌سازی»  این اجلاس گفت: هم‌اکنون در زمانی که در دوره موسوم به دهه «"آب برای زندگی» به سرمی‌بریم، در آغاز دهه جدید با نام «آب برای توسعه پایدار» بیشتر از هر زمانی مسائل آب در برابر ذینفعان مختلف نمایان شده است.

وی با تاکید بر اینکه کمبود آب و پیامدهای زیست محیطی آن در اکثر قسمت‌های جهان تبدیل به چالش‌های بزرگی در برابر توسعه پایدار شده است، ادامه داد: امروزه در مواجهه با زنجیره وسیع و پایان‌ناپذیری از عرضه و تقاضای آب، نیاز بیشتری وجود دارد که بیش از پیش بر راه حل‌های مدیریتی تاکید کنیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: تخصیص یک دهه برای آب فرصت مناسبی برای فعالیت‌های هماهنگ به جهت برنامه‌ریزی برای اقدام‌های محلی و جمعی فراهم کرده است.

اردکانیان یادآور شد: ایرانیان به طور سنتی در طول تاریخ غنی خود، منابع آب را با هوشمندی و کارایی بالا مورد استفاده قرار داده‌اند اما در طی چهار دهه گذشته و به دلیل فرایند سریع توسعه، رشد جمعیت، شهرنشینی بیش از حد و گسترش کشاورزی غیرمنسجم و شاید مهم‌تر از همه تغییرات اقلیمی، مجموعه اقدام‌ها برای تامین و تقاضای منابع آب با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه فعالیت‌های زیربنایی در بخش آب مورد توجه قرار می‌گیرد، مدیریت مصرف بیش از حد نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تشکیل یک کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح ملی که به تایید دولت جمهوری اسلامی رسیده است، مهم ترین استراتژی ملی است که در ایران برای بخش آب اتخاذ شده و ریاست آن را وزیر نیرو به عهده دارد که برنامه‌های این کارگروه می‌تواند در راستای توسعه پایدار ملی و راهبردهای منطبق با دهه جهانی آب استفاده شود.

اردکانیان ادامه داد: ایران در اقدام‌های شبکه‌ای بخش آب پیشرو است حتی پیش از این دهه نیز تمهیداتی را از جمله تاسیس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری و مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های آبی انجام داده است که هر دو تحت نظر یونسکو قرار دارند و در دهه اول ۲۰۰۰ میلادی توسط ایران تاسیس شده است و اقدام‌های متعدد این مراکز می‌تواند شاهدی بر شبکه سازی و ترویج و حمایت در حوزه آب ایران محسوب شود.

وی تاکید کرد: بنابراین انتظار می‌رود تجربه و توانمندی‌های موجود در این مراکز به بهترین شکل در جهت ارتقای دهه بین‌المللی آب مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود خطاب به حاضران در این اجلاس گفت: من در این فرصت حمایتم را از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اهداف و بینش‌های دهه آب ابراز کرده و تشکر خود را از دولت تاجیکستان برای برگزاری این رویداد بین‌المللی اعلام می‌کنم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید