Performancing Metrics

هزینه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه روابط کار نهایی شد | اتاق خبر
کد خبر: 413345
تاریخ انتشار: 25 تیر 1397 - 11:02
تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار نهایی شد و قرار است ثبت نام از هفته جاری در فاز نخست در استان تهران آغاز می شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در جلسه عصر دیروز کمیته کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار از طریق دفاتر پیشخوان به تصویب رسید.

طبق مصوبه این کمیته، نرخ ثبت نام برای کارگران و کارفرمایان با دو تعرفه متفاوت تعیین شد؛ به این ترتیب که هزینه ثبت نام و تشکیل پرونده برای کارفرمایان حقیقی و حقوقی ۵۵۱۰ تومان و با احتساب ۴۹۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده مجموعا ۶ هزار تومان و هزینه ثبت نام برای کارگران نیز ۴۵۹۰ تومان و با احتساب ۴۱۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده در مجموع ۵ هزار تومان تعیین شد.

سامانه جامع روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار سامانه‌ای است که تمام فرایندها و روابط کاری بین کارگر و کارفرما به صورت الکترونیکی ثبت می شود. ثبت الکترونیکی شکایات کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان تنها بخشی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.

در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده است که علاوه بر شفافیت در اطلاعات، امکان نظارت و پایش وضع موجود حاکم بر روابط کاری را به سیاستگذاران می دهد.

از طرفی با توجه به نابسامانی در قراردادهای کار و افزایش قراردادهای موقت با نیروی کار طی دهه‌های اخیر، راه اندازی این سامانه و ثبت قراردادها این امکان را به وزارت کار به عنوان سیاستگذار تنظیم روابط کار می‌دهد تا بتواند میزان قراردادهای موقت را رصد و پایش کند و نسبت به تدوین سیاست های کاهش این نوع قراردادها در جهت ارتقای سطح امنیت شغلی نیروی کار اقدام کند.

کارگران و کارفرمایان باید فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند که با توجه به تعیین شدن هزینه ثبت نام، فراخوان آغاز تشکیل پرونده از هفته جاری به زودی اعلام خواهد شد.

در فاز نخست پیاده سازی این سامانه، صرفا کارگران و کارفرمایان استان تهران امکان ثبت نام در سامانه را دارند اما به تدریج طی هفته های آینده در استان های البرز، قزوین، اردبیل و سمنان به صورت آزمایشی و سپس طی ماه های آینده در کل کشور در دسترس کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

سامانه جامع روابط کار از طریق آدرس اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس است و کارگران و کارفرمایان پس از تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید