Performancing Metrics

«شنبه‌های موعود» کارگران کی می آید؟ | اتاق خبر
کد خبر: 414127
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1397 - 09:52
آخرین اخبار از سامانه ثبت قرارداد کارگران
از آخرین زمان اعلام راه‌اندازی سامانه روابط کار و دعوت کارگران و کارفرمایان برای ثبت‌نام در دفاتر پیشخوان دولت هفته‌ها می‌گذرد. قرار بود هفته گذشته کارگران برای ثبت نام اولیه و دریافت کد رهگیری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل تاخیر در آغاز به‌ کار سامانه جامع روابط کار را آنچه که عدم ابلاغ تعرفه تعیین شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان می‌شود، اعلام کرد. قرار بود کارگران و کارفرمایانی که برای استفاده از خدمات سامانه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند، مبلغی تحت عنوان تعرفه بپردازند که ابتدای امر باید رقم آن تعیین می‌شد؛ منتها به نظر می‌رسد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تنها آن را پیامک کرده و خبری از ابلاغ آن نشده است.

به گفته معاونت روابط کار وزارت کار، علیرغم آنکه سامانه باید از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز به کار می‌کرد اما مذاکرات با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چندین ماه زمان برد. در هر حال با ابلاغ قانونی نرخ تعرفه، خدمات سامانه ثبت قراردادهای کار و دادخواست‌ها در تهران و چهار استان البرز، اردبیل، سمنان و قزوین به شکل آزمایشی آغاز می‌شود.

اما ابوالفضل فتح‌الهی - رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران - در این باره می‌گوید: راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار در برنامه وزارت کار قرار دارد، منتها چون هنوز عده‌ای از کارگران نمی‌توانند وارد سامانه شوند و ممکن است برای آن‌ها جا نیفتاده باشد، قرار شده تا کار به شکل موازی پیش برود.

او می‌گوید: سامانه در چند استان به شکل پایلوت اجرا شده و نقطه ضعف‌هایی داشته که باید برطرف شود و با رفع آن‌ها و آمادگی کارگران اجرای طرح به شکل مطلوب‌تری پیش می‌رود. البته در شرایط حاضر برای جلوگیری از بروکراسی‌های موجود، حرکت به سمت چنین سامانه‌هایی لازم و اجتناب ناپذیر است.

چندی قبل کمیته تخصصی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه ثبت‌نام برای کارگران را مبلغ ۴۵۹۰ تومان با احتساب ۴۱۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده جمعا ۵۰۰۰ تومان و تعرفه کارفرمایان را مبلغ ۵۵۱۰ تومان، با احتساب ۴۹۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده جمعا ۶۰۰۰ تومان تعیین و دلیل متفاوت بودن نرخ تعرفه را چاپ فرم‌های بیشتر تعرفه برای کارفرمایان عنوان کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پیش‌تر از راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار به نشانی اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir خبر داده بود که طی روزهای گذشته در دسترس قرار گرفته است. کارگران و کارفرمایان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ثبت و تشکیل پرونده، نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به سامانه دریافت کرده و از این طریق می‌توانند در جریان آخرین وضعیت قرارداد کار، بیمه بیکاری یا ثبت شکایات خود قرار بگیرند.

کارشناسان و فعالان حوزه کار معتقدند راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار گام بزرگی در جهت ساماندهی و نظارت بر قراردادهای کار، حل اختلافات میان کارگران و کارفرمایان و کاهش مراجعات حضوری به مراجع تشخیص و هیات‌های حل اختلاف است و در تجمیع و یکپارچه‌سازی مسایل حوزه کار و اطلاعات مرتبط با کارگران و کارفرمایان اثرگذار است. آن‌ها امیدوارند آغاز به کار این سامانه،  پایان بخش انعقاد قراردادهای سفید امضای کارگران و حافظ امنیت شغلی از دست رفته کارگران باشد.

سامانه جامع روابط کار، مردادماه سال گذشته به دست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه تشکیل شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل دار، بازرسی کار، شوراهای سازش، ثبت و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل از جمله آن‌هاست.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید