Performancing Metrics

تعرفه‌ اینترنت موبایل زیر قیمت است! | اتاق خبر
کد خبر: 417453
تاریخ انتشار: 23 مهر 1397 - 09:00
دبیر سندیکای صنعت مخابرات با بیان این که درآمدزایی اپراتورهای موبایل از بخش صوت موجب شده بسته‌های اینترنتی را زیرقیمت عرضه کنند، گفت: مسوولان معتقدند باوجود تورم هم باید قیمت‌های ارتباطی کم شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مدتی است اپراتورهای اینترنتی از وضعیت تعرفه اینترنت موبایل ناراضی هستند و معتقدند تعرفه بالای صوت در اپراتورهای موبایل حاشیه سود خوبی در این بخش ایجاد کرده و به آن‌ها کمک می‌کند که بخش دیتای موبایل را پوشش داده و با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت منطقی اینترنت موبایل عرضه کنند. این موضوع باعث شده برخی از شرکت‌های FCP  کم‌کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند.

به‌همین دلیل بخش خصوصی و هم‌چنین اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و در صدر آن‌ها شرکت مخابرات ایران، از رگولاتوری درخواست اصلاح تعرفه را دارد تا با کاهش تعرفه‌ی صوت در اپراتورهای موبایلی، حاشیه سودی که معتقدند در این بخش ایجاد می‌شود، از بین رفته و تعرفه‌های اینترنتی در موبایل واقعی شود.

در این باره فرامرز رستگار با بیان اینکه ۴۵ اپراتور از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوز اپراتوری دارند، به ایسنا اظهار کرد: از این تعداد،‌ فقط درآمد دو اپراتور همراه اول و ایرانسل‌، برای توسعه سازگاری دارد و رایتل هم تا حدودی نزدیک به آن‌هاست که البته اندازه شبکه‌اش کوچک‌تر است. منهای این سه اپراتور، شرکت مخابرات ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن ثابت و اپراتورهای ثابت دیگری که سرویس اینترنت باسیم یا بدون سیم می‌دهند، وضعیت خوبی ندارند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات با اشاره به مشکلات مخابرات بیان کرد: امروز درآمدهای شرکت مخابرات به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکتی که تامین‌کننده ارتباط تمام اپراتورهاست و در تمام شبکه‌ها و استان‌های کشور شبکه دارد، با هزینه‌هایش سازگاری ندارد. نه‌تنها مخابرات ایران که زمانی بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور بود،  فلج شده، بلکه شرکت‌هایی که تامین‌کننده تجهیزات و خدمات برای این شرکت هستند، هم دچار مشکل شدند زیرا ممکن است محصول و خدمتی ارائه دهند، اما طلبشان وصول نشود. بنابراین کار جدید هم نمی‌توانند شروع کنند.

او با بیان اینکه اگر بحث ضعف مدیریت باشد، برای چند اپراتور است نه اینکه همه شرکت‌ها دچار مشکل باشند،‌ تاکید کرد: ریشه‌یابی مشکلات نشان می‌دهد که بر اساس تعرفه‌های موجود، درآمد و هزینه‌ی شرکت‌ها تطابق ندارد. شرکت مخابرات نشان می‌دهد ۷۰ درصد از درآمدی که کسب می‌کند، حقوق و پرداختی به پرسنل است. نگه‌داری از شبکه مخابرات به لحاظ لوازم یدکی و خدمات فنی هم ۱۰ تا ۱۳ درصد هزینه می‌گیرد و تنها ۱۷ درصد می‌ماند. اما از این مقدار باقی‌مانده، چه مقدار می‌تواند سود شرکت باشد یا صرف توسعه شود؟

مشکل اصلی اپراتورها مالی است

رستگار ادامه داد: تجهیزات شبکه هرچند سال یک‌بار باید به‌طور کامل جایگزین شود. نسل شبکه مخابرات اکنون مرکز تلفن دیجیتالی است که زمانی فناوری جدیدی بود اما امروز باید از رده خارج شود و سوئیچ‌های آی‌پی و شبکه‌های نسل جدید جایش را بگیرد. اگر مهاجرت از نسل دیجیتالی به نسل آی‌پی انجام نشود، شرکت مخابرات دیگر از نظر فنی ارزش ندارد. بنابراین اگرچه ممکن است در ساختار مدیریتی و سازمانی مشکلی وجود داشته باشد که حل‌وفصل شود، اما اصل موضوع بحث مالی است.

وی با بیان اینکه تغییر تعرفه‌ها نباید این‌طور باشد که با افزایش تعرفه‌، به مردم به‌عنوان مصرف‌کننده فشار مالی بیاید، اظهار کرد: حتی در این دوره‌ که قیمت بسیاری از چیزها افزایش پیدا کرده، ما به‌عنوان فعالان در صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات، معتقدیم هنر این بخش این است که با تغییرات تکنولوژیکی و نگاه‌های جدید، نه‌تنها قیمت‌های ارتباطی نباید بالا برود، بلکه باید کم‌کم کاهش یابد.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور ادامه داد: بحث ما این است حالا که مردم پرداخت‌هایی را برای امور ارتباطی خود صرف می‌کنند و پرداخت قبض موبایل، صورت‌حساب اینترنت و تلفن ثابت را دارند، باید بدون افزایش این هزینه، در آن‌ها جابه‌جایی صورت بگیرد؛ زیرا درآمدی که سمت اپراتورهای موبایل می‌رود، به‌حق نیست و باید کمتر شود. درآمدزایی اپراتورهای موبایل از بخش صوت، هنگفت است و درنتیجه بسته‌های اینترنتی را با قیمت ارزان و زیرقیمت عرضه می‌کنند.

مردم برای مکالمه به استفاده از گوشی عادت کردند

رستگار با بیان اینکه اپراتورهایی که کارشان فقط ارایه سرویس اینترنت است، نمی‌توانند با اپراتورهای همراه رقابت کنند، افزود: همراه اول و ایرانسل با دقیقه‌ای ۴۰ تا ۶۰ تومان برای مکالمه، درآمد بالایی دارند و مردم هم عادت کردند که حتی اگر تلفن ثابت باشد، از موبایل استفاده کنند و مهم نیست چه نرخی داشته باشد. بدین ترتیب پول زیادی وارد اپراتور می‌شود و محبوبیت خودش را با بسته‌های ارزان‌قیمت اینترنتی حفظ می‌کند و با هیچ اپراتوری قابل رقابت نیست.

وی در ادامه توضیح داد: ما می‌گوییم سود اینترنت اپراتورهای موبایل هرچقدر می‌شود، آن را برای اینترنت خرج کنند و سود صوت را هم برای صوت هزینه کنند. اگر این درآمدها عادلانه تقسیم شوند، در کار اپراتورهای دیگری که حیاتشان فقط برروی سرویس‌های ثابت است، تحول ایجاد می‌شود و با فعال شدن این اپراتورها،‌ شرکت خدمات فنی، مهندسی و فروشندگان هم فعال می‌شوند. اما اگر این اتفاق نیفتد، تمام اپراتورهای ثابت از بین می‌روند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور با بیان اینکه تعرفه صوت در شبکه موبایل باید طوری کاهش یابد که اپراتور موبایل بسته‌های ارزان اینترنت را با آن جبران نکند، گفت: این ساختار تعرفه مربوط به ۱۰ سال پیش است که قضیه کاملا متفاوت و اینگونه بود که شبکه، تجهیزات و سرویس‌های موبایل فناوری جدیدی بود و قیمت تمام‌شده و نرخ تعرفه موبایل هم وقتی برای نخستین بار عرضه شد، نسبت به تلفن ثابت تا ۳۰ برابر بود، زیرا دریافت خط تلفن از شبکه ثابت ارزان و دریافت سیم‌کارت از موبایل گران بود.

هزینه سرمایه‌گذاری برای خط تلفن ثابت افزایش یافت

رستگار ادامه داد: اما اکنون سرمایه‌گذاری برای یک خط ارتباطی شبکه ثابت، هشت برابر موبایل هزینه دارد. خرید مس و مجوز شهرداری و مواردی که برای راه‌اندازی شبکه ثابت لازم است،  گران شده اما تکنولوژی موبایل پیشرفت کرده و سرمایه‌گذاری به ازای هر خط کاهش یافته است و تعرفه‌ها اکنون معکوس عمل می‌کند. نرخ‌ها باید با مقایسه‌ی این اعداد، ‌قیمت‌های تمام‌شده به اضافه‌ی سود، تعیین و با رعایت حقوق مصرف‌کننده اصلاح شود.

وی با بیان اینکه دولت از مجموعه اپراتورهای کشور درصدی را به‌عنوان عوارض می‌گیرد، گفت: دولت در بحث ارتباطات حساب ویژه‌ای باز کرده و انتظار دارد عددی را از اپراتورها دریافت کند. بیش از ۹۰ درصد این عدد امروز از همراه اول و ایرانسل است و بقیه هم اگرچه سود آنچنانی ندارند اما باز هم این درصد را می‌پردازند. اینجا این نگرانی وجود دارد که اگر تعرفه‌ها تغییر کند، درآمد این دو اپراتور کاهش پیدا کرده و آن عدد محقق نشود. درصورتی که اگر این اصلاح تعرفه رخ دهد، لازم نیست تمام فشار عوارض متوجه این دو اپراتور باشد، بلکه می‌تواند بین سایر اپراتورها تقسیم شود و آن‌ها هم درصدهایشان را بدهند.

اینترنت باید در شبکه ثابت توزیع شود

رستگار با تاکید بر ایجاد تعادل بین اپراتورهای ثابت و موبایل ادامه داد: ما باید اینترنت را در شبکه‌های ثابت توزیع کنیم و اصل تامین‌کنندگی هم همین است. شبکه ثابت و موبایل باید هم‌افزایی ایجاد کنند؛ به این معنا که وقتی در حال حرکت هستید، اپراتور موبایل سرویس می‌دهد اما وقتی به یک محل ثابت می‌رسید، از شبکه ثابت استفاده کنید و فشاری روی شبکه موبایل نباشد. زیرا پهنای باند موبایلی که در حال سکون هم از آن استفاده شود، در حال حرکت دچار مشکل می‌شود.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور خاطرنشان کرد: رگولاتوری برای تغییر تعرفه‌ها یک نگاه به دولت می‌کند که تفاوتش به لحاظ درآمدی چطور خواهد شد و یک نگاه هم به مردم به عنوان کاربر انتهایی دارد که مبادا تغییر ساختار، فشاری به آن‌ها وارد کند. در حال حاضر مسوولان وزارتخانه به شدت معتقدند اگر قیمت همه چیز سه برابر شود اما هزینه ارتباطات نه تنها نباید گران شود، بلکه باید ارزان هم شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید