Performancing Metrics

پرند دیگر خوابگاه نیست! | اتاق خبر
کد خبر: 419583
تاریخ انتشار: 11 آذر 1397 - 10:29
با گذشت مدت‌ها از تشکیل شهر جدید پرند، اولین تصویر ذهنی بخش زیادی از مردم از این شهر، هنوز دورافتادگی و نبود خدمات و زیرساخت‌های کافی است؛ اما مشاهدات اخیر نشان می‌دهد که این شهر کم‌کم در حال رونق گرفتن و جمعیت آن به ۱۴۰ هزار نفر رسیده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پرند از زمانی که کلنگ مسکن مهر آن اواخر سال ۱۳۸۸ زمین زده شد پایتخت مسکن مهر نام گرفت، اما هرچه واحدهای مسکونی بیشتری برای آن تعریف شد مشکلاتش هم افزایش یافت. با توجه به وجود زمین رایگان دولتی و سطح نسبتا هموار که کار را برای ساخت واحدهای مسکونی آسان می‌کرد، ۹۶ هزار واحد مسکن مهر برای این شهر در نظر گرفتند که بالاترین تعداد در بین سایت‌های مسکن مهر کل کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند احداث واحد مسکونی، یکی از آسان‌ترین مراحل پروژه‌های شهرسازی است و اجرای زیرساخت‌ها بخش مهم کار است. دولت دهم حدود نیمی از واحدهای مسکن مهر پرند را تکمیل کرد اما خدمات زیربنایی و روبنایی را به عنوان یک علامت سوال باقی گذاشت. دولت یازدهم نیز با توجه به خشکی بودجه در ارایه خدمات و زیرساخت‌ها به چالش برخورد و بنابراین اقبال به این شهر چندان بالا نبود و جمعیت بسیار کمی آن‌جا ساکن شدند. حالا اما شهر جدید پرند با ارایه تدریجی خدمات شهری در حال تبدیل شدن از حالت خوابگاهی به شکل و شمایل شهری است. همین سه روز قبل هم معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد که تا دو هفته‌ی آینده با پیمانکار بزرگی برای احداث مراکز محلات در سایت‌های مسکن مهر از جمله پرند قرارداد منعقد می‌کنیم. با این حال پرند حالا هم ویلا دارد، هم مسکن مهر، هم بوستان و هم درمانگاه و مدرسه و فروشگاه؛ البته کمبودها هنوز  وجود دارد اما به نظر می‌رسد نبض زندگی این‌جا زودتر از دیگر شهرهای جدید اطراف تهران به تپش بیافتد.

برای کسانی که قبلا به شهر جدید پرند رفته‌اند هم اکنون تکمیل پروژه‌های مسکونی، محسوس است. از نظر تکمیل ابنیه مسکن مهر پرند در شرایط مطلوبی قرار دارد. از ۹۶ هزار و ۸۰ واحد مسکن مهر تعریف شده برای شهر جدید پرند ۸۳ هزار واحد تکمیل و ۶۹ هزار و ۸۱۵ واحد افتتاح شده است. از ۲۵ هزار واحد باقی مانده نیز ۵۱۶۱ واحد در دهه فجر آماده افتتاح است که در صورت تامین قیر از سوی دولت و محوطه‌سازی، این تعداد می‌تواند به ۱۳ هزار واحد افزایش یابد. دولت قول داده طبق برنامه زمان‌بندی تا شهریورماه ۱۳۹۸ کل پروژه مسکن مهر پرند را به اتمام برساند.

چهارشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷ حضور خبرنگاران در افتتاحیه هفته فرهنگی پرند در بوستان ۳۲ هکتاری مشاهیر با نهر، مبلمان، مجسمه و فضای سبز بهانه‌ای شد تا بیشتر با این شهر جدید آشنا شویم. پرند را پیش از این در اخبار و گزارش‌ها با واحدهای خالی از سکنه و دانشجویانی که اجبارا از این شهر به عنوان خوابگاه استفاده می‌کردند می‌شناختیم؛ زیرا جدا از سختی رفت و آمد از تهران به پرند، خدمات شهری هم چندان مطلوب نبود. پرند طبق آمار تا همین یک سال قبل ۷۰۰۰ واحد مسکن مهر خالی داشت که البته محسن وطن‌خواهی، مدیرعامل شرکت عمران، این تعداد را در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ واحد اعلام کرد و گفت که قبلا به دلیل به‌روز نبودن سامانه مسکن مهر، تعداد واحدهای خالی بیش از رقم واقعی اعلام شده بود. به هر حال شاید به دلیل آب و هوای مناسب، پردیس به پرند ترجیح داده می‌شد اما حالا زیرساخت‌های پرند زودتر آماده شده و بنا به گفته‌ وطن‌خواهی ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

سیمای شهری در پرند چگونه است؟

با وجود آن‌که پرند را با مسکن مهر می‌شناسند، بخش زیادی از مساحت این شهر را واحدهای ویلایی و شخصی تشکیل داده‌اند که با نما و ظاهر متفاوت دیده می‌شود.  درخصوص مسکن مهر نیز هنوز برج‌های نیمه کاره در شهر وجود دارد اما بلوک‌های آپارتمانی بیشتری نسبت به سابق تکمیل شده‌اند. درخصوص قیمت واحدهای ویلایی نیز به گفته‌ی اهالی با کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان این‌جا ویلا خریداری کرد. با توجه به جهش یکباره قیمت مسکن تهران در یک سال اخیر که منجر به مهاجرت به شهرهای اطراف از جمله پرند شد، جمعیت این شهر نسبت به یک سال قبل به وضوح بیشتر شده و تعداد سوپرمارکت‌ها نسبت به گذشته افزایش  پیدا کرده است. پیش از این به دلیل پایین بودن سرانه‌های خدماتی، اقبال چندانی از پرند صورت نمی‌گرفت، اما شرایط با انعقاد پروژه‌های محله‌محور تغییر کرده است. بنا به گفته‌ی مدیرعامل عمران پرند، مراحل اولیه برای انعقاد قرارداد پروژه‌های بزرگ مشارکتی در حال انجام است که بر این اساس هشت مرکز محله برای تأمین خدمات روزانه شهروندان در سایت‌های مسکن مهر (فازهای ۳، ۴، ۵ و به ویژه ۶) احداث و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

 

یکی از مشکلات اخیر محوطه‌سازی و خدمات در شهر پرند و سایر شهرهای جدید، تامین قیر رایگان عنوان می‌شود. طاهرخانی مدیرعامل شهرهای جدید در این خصوص می‌گوید: هم‌اکنون با کمبود شدید قیر مواجهیم که اگر این مشکل برطرف شود به سرعت می‌توانیم راه‌های ارتباطی و محوطه اطراف بلوک‌ها را آسفالت کنیم و سرعت تحویل واحدها بخصوص در شهر پرند را بالا ببریم.

 

سرانه‌های خدماتی

بوستان بزرگ مشاهیر مابین فازهای ۳ و ۴ که هم‌اکنون دارای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی است قطعا در آینده محلی برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت پرندی‌ها خواهد بود. در این بوستان فضاهای مختلف رفاهی، تفریحی و فرهنگی در نظر گرفته شده است. سالن آمفی تائتر ۳ هزار متر مربعی، نگارخانه، پیست دوچرخه سواری، مجسمه‌های مختلف، رمپ ویژه معلولان و نابینایان و ... بخشی از امکانات بوستان مشاهیر است. هم‌چنین تا کنون ۳۴ مدرسه، پنج کلانتری، چهار واحد درمانی، ۱۰ مسجد و ۸۴ فضای سبز در پرند احداث شده است.

 

افق جمعیتی

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت پرند ۵۰ هزار و ۲۳۷  نفر بود که به گفته‌ی مدیرعامل عمران پرند این تعداد هم‌اکنون به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر رسیده است. افق جمعیت پرند ۴۸۳ هزار نفر تعریف شده اما مسکن مهر، چشم‌انداز جمعیتی پرند را به یکباره  بالا برد. هم‌اکنون با توجه به تعاریف شهری با عبور پرند از جمعیت ۱۰۰ هزار نفر، هم‌اکنون کلان‌شهر محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در صورت تکمیل پروژه مسکن مهر در این شهر جمعیت آن به بیش از ۵۰۰ هزار نفر برسد و برخی پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده این رقم به ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر هم خواهد رسید. موضوع قابل توجه این‌که سرعت رشد جمعیت پرند ۲۵ درصد است که حدود ۲۰ برابر میانگین رشد شهرهای کشور محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ جمعیت پرند به ۲۹۴ هزار نفر برسد.

 

قیمت مسکن مهر

تا چند ماه قبل با رقم‌های ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان می‌شد از طریق شرکت  عمران در پرند مسکن مهر خریداری کرد، اما هم‌اکنون واحدهای فاقد متقاضی به پیمانکاران داده شده و برای خرید واحدها احتمالا با مقدار اندکی بیشتر باید به آنها مراجعه کرد. ۱۰۰۰ واحد هم قرار است به متقاضیان حذف شده‌ای اختصاص یابد که مایلند از پردیس به پرند و هشتگرد بروند. البته با توجه به این‌که قیمت مسکن مهر پردیس در ماه‌های اخیر به یکباره حدود سه تا چهار برابر شده متقاضیان حذف شده چندان مایل نیستند به پرند بروند. اما مدیرعامل شهرهای جدید می‌گوید که واحدهای آماده شده در پرند و هشتگرد بسیار مناسب هستند و در آینده ارزش افزوده آنها بالا می‌رود. طاهرخانی از متقاضیان خواسته تا از پرند و هشتگرد بازدید کنند تا در صورت تمایل، انتقال انجام شود.

 

اجاره آپارتمان در پرند چند؟

اجاره آپارتمان در پرند  به مراتب پایین‌تر از تهران و حتی پردیس است. به طور مثال نرخ اجاره یک آپارتمان ۸۵ متری نوساز با امکانات کامل در فاز ۴ شهر پرند ۱۲ میلیون تومان پیش و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بها تعیین شده است. در فاز صفر نیز برای یک آپارتمان ۹۵ متری ۲ خوابه با امکانات کامل از جمله کمد دیواری در هر دو اتاق، کابینت، پکیج و رادیاتور، گاز رو میزی، هود لمسی، سرویس ایرانی و فرنگی، گرمایش از کف، کولر آبی، انباری، پارکینگ مسقف با ریموت ۳۰ میلیون تومان ودیعه و ۶۰۰ هزار تومان اجاره بها در نظر گرفته شده که احتمالا قیمت در زمان انعقاد قرارداد پایین‌تر می‌آید.

 

راه‌های دسترسی

شهر جدید پرند در جنوب غربی تهران و در کیلومتر۳۰ آزادراه تهران - ساوه قرار دارد. آزادراه تهران–ساوه، آزادراه تهران–قم، راه آهن تهران–جنوب و مترو تهران–پرند از راه‌های دسترسی به این شهر محسوب می‌شود که البته مترو آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده و گفته می‌شود در صورت تامین منابع تا پایان سال افتتاح می‌شود. با این حال سایر راه‌ها دارای ترافیکی روان است. روزانه ۱۱ قطار به صورت رفت و برگشت از تهران به پرند حرکت می‌کند. هم‌چنین کارهای ابنیه فنی و سازه پروژه مترو امام (ره) ـ پرند به طور ۱۹ کیلومتر انجام شده است. این تنها پروژه‌ی بدون معارضی است که بستر آن آماده است. اگر تجهیزات فنی خریداری و نصب شود ظرف چهار ماه اولین قطار می‌تواند به پرند برسد. هم اکنون مشکل اصلی به بحث تجهیزات و سیگنالینگ مربوط است که تماما خارجی است.


به طور کلی تاریخچه پرند نشان می‌دهد عملیات ساختمانی در نخستین سال‌های دهه ۱۳۹۰ امکان حضور گسترده کارکنان ساختمانی را مهیا کرده اما به تدریج و با پیشرفت عملیات عمرانی و کاهش اجاره بها در مقایسه با پایتخت و همچنین به دلیل تاخیر در شکل گیری مراکز کار و فعالیت نسبت به توسعه بافت‌های مسکونی عملاً در دوره ۱۰ ساله اول، شهر پرند خصلتی خوابگاهی – استیجاری یافته است. در افق این شهر نیز این‌طور برنامه‌ریزی شده که در دوره ۱۰ ساله دوم منتهی به ۱۴۱۰ و با شکل‌گیری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، مناطق ویژه گردشگری – اقتصادی زرندیه و نیز توسعه شهرک‌های صنعتی به تدریج پرند با تغییر خصلت خوابگاهی به شهر پشتیبان مراکز کار و فعالیت در پیرامون و در درون خویش تبدیل می‌شود. جمع بندی تصمیمات اقتصادی شهر پرند در قالب برآورد اشتغال‌زایی هریک از بخشها بر اساس الگوی منتخب که شامل سناریوی کلانشهر خدماتی (فرودگاهی) است نشان می‌دهد که مجموع مشاغل شهر پرند در افق چشم انداز به ۳۳۰ هزار شغل می‌رسد که ۷۰ درصد آنها معادل ۲۳۱ هزار شغل در بخش خدمات و بقیه تقریباً به طور مساوی شامل مشاغل بخش صنعت و نیز مشاغل خوابگاهی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید