Performancing Metrics

تعادل بازار مسکن با فشار مالیاتی به هم می‌خورد | اتاق خبر
کد خبر: 421097
تاریخ انتشار: 14 دی 1397 - 16:45
رییس اتحادیه املاک:
رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که فشار مالیاتی به بخش مسکن، تعادل بازار را به هم می‌زند گفت: منطق اقتصاد حکم می‌کند که واحد مسکونی فروخته یا اجاره داده شود، بنابراین آمار ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور جای تأمل دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: طبق تاکیدات کارشناسان مسکن، فعالان حوزه ساخت و ساز و هم‌چنین نمایندگان مجلس، کشور به حدود ۵ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد که اگر تامین نشود تعادل بازار مسکن به هم می‌خورد. مشاوران املاک به هیچ وجه دنبال گرانی مسکن نیستند؛ چرا که با جهش قیمت مسکن، معاملات پایین می‌آید. وظیفه دولت است که با تسهیل شرایط ساخت و ساز، بخش ساختمان را حمایت کند تا مسکن از گرانی و رکود در امان بماند.

وی افزود: خوشبختانه در دوران انقلاب اسلامی، فعالیت‌های خوبی در بخش مسکن صورت گرفته و از شدت حاشیه‌نشینی کاسته شده است. اما با مواردی همچون نرخ موالید، ازدواج، رشد جمعیت شهرها و مهاجرت مواجهیم که نیاز به تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را ضروری کرده است. تجربه هم نشان داده که دولت به تنهایی از عهده‌ی این کار برنمی‌آید.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، حمایت از بخش خصوصی برای تولید مسکن را ضروری دانست و گفت: بجز تولید واحدهای مسکونی جدید، موضوع بافت‌های ناکارآمد نیز مطرح است که دولت در این خصوص وارد شده اما باید با ارایه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی، شرایط را برای بازده سرمایه‌گذاری فراهم کند تا فعالان این بخش برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده ترغیب شوند.

خسروی با بیان این‌که ۱۷۴ شغل کلیدی به بخش مسکن وابسته است، تاکید کرد: باید این فرهنگ را جا بیندازیم که سرمایه‌داران افرادی بدپیشه نیستند. سرمایه‌گذاران به اشتغال و تولید این کشور کمک می‌کنند که باید از آنها تشکر کرد، نه این‌که آنها را مذموم کنیم. اگر سرمایه‌ها وارد حوزه‌های مولد مثل بخش مسکن شود نفع آن به کل کشور می‌رسد.

وی تصریح کرد: دولت باید تلاش کند سرمایه‌ها از حوزه ارز و طلا وارد بخش مسکن شود. پیش‌نیاز این مساله ترغیب سرمایه‌گذاران از طریق مشوق‌هایی همچون مالیات است. هم‌اکنون تمرکز دولت بر روی مالیات معطوف شده که بحث مالیات بر عایدی مسکن نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و عده‌ای می‌گویند که باید از خانه‌های خالی مالیات گرفته شود. بنده با این موضوع مخالفم؛ زیرا معتقدم کسی که سرمایه‌اش را به تولید مسکن اختصاص داده نباید تنبیه شود. اساسا خالی ماندن واحد مسکونی به ضرر صاحب‌خانه است، پس مجبور می‌شود آن را اجاره دهد یا به فروش برساند. بنابراین آمار ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور تامل‌برانگیز است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: گفته می‌شود کشورهای توسعه‌یافته زمانی که با بحران اقتصادی مواجه شدند بر روی مالیات تمرکز کردند. ممکن است این موضوع صحت داشته باشد ولی ابتدا باید از بخش‌های غیرمولد که با فرار مالیاتی مواجهند برخورد شود؛ نه این‌که در اولین قدم به سراغ بخش مسکن بیاییم که به آبادانی و اشتغال کشور کمک می‌کند.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی ابتدا در کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مطرح شد که کمیسیون عمران با آن مخالفت کرد و کمیسیون اقتصادی نیز با جامع‌تر کردن طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک را در نظر گرفت که البته کمیسیون بعد از جمع‌بندی گزارش خود را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید