Performancing Metrics

چرا هنوز آب و برق مدارس رایگان نشده است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 421594
تاریخ انتشار: 25 دی 1397 - 13:43
براساس دستورالعمل نحوه تعیین الگوی مصرف آب، برق و گاز طبیعی مدارس در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کشور، تنها برخی مدارس از پرداخت هزینه‌ها معاف هستند و باید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش، لیست این مدارس را ارائه می‌کرد.

 

به‌گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس این قانون، مدارس دولتی یعنی مدارس وزارت آموزش و پرورش که هزینه‌های آن‌ها از محل اعتبارات عمومی آن وزارتخانه تأمین می‌شود، از پرداخت بهای برق معافند و وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس) موظف است ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این دستورالعمل، فهرست اسامی مدارس دولتی را به انضمام شماره شناسایی/ اشتراک قبوض مصرف برق، آب و گاز و میزان مساحت ساختمان مدارس به تفکیک انواع مدارس موضوع این آیین‌نامه به وزارتخانه‌های نیرو و نفت اعلام کند.

هم‌چنین طبق این قانون، مدارس مشمول معافیت پرداخت هزینه‌های مصارف برق، گاز طبیعی و آب، مذکور در این دستورالعمل، کلیه مدارس دولتی هستند که مصارف آن‌ها کمتر از مقادیر الگوی مصرف باشد. سقف این معافیت هزار میلیارد ریال (شامل ۶۰۰ میلیارد ریال گاز طبیعی، ۳۰۰ میلیارد ریال برق و ۱۰۰ میلیارد ریال آب) است.

البته بر اساس تبصره یک این قانون در راستای اجرای بند (۸) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر اصلاح الگوی مصرف، به مدارسی که الگوی مصرف موضوع این دستورالعمل را رعایت نکنند، معافیتی تعلق نمی‌گیرد. هم‌چنین طبق تبصره دو معافیت این دستورالعمل شامل ساختمان‌های تجاری و رفاهی در مجاورت مدارس مشمول (حتی با کنتور مشترک) نخواهد شد. طبق تبصره سه نیز در ایامی که مدارس کشور کاربری غیرآموزشی دارند (۳ ماه تابستان) معافیت این دستورالعمل شامل مدارس مشمول نخواهند شد.
 

وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه موظفند مفاد این مصوبه را اجرا و گزارش عملکرد اقدامات مالی و اجرایی موضوع این دستورالعمل را هر چهار ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داری کل کشور ارسال کنند. وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس) نیز موظف است در فرآیند احداث مدارس جدید، نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان (مبحث ۱۹) و ماده (۱۸) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و آیین‌نامه اجرایی مربوطه اقدام کند.

این در شرایطی است که فرید فیاض‌منش - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت توانیر - اخیرا در این باره گفت است: برای اجرای تکلیف مقرر در قانون بودجه سال جاری در ارتباط با معافیت بهای برق مدارس، تاکنون دو بار با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش جهت ارسال فهرست مدارس مشمول معافیت مکاتبه شده است، اما هنوز فهرست مذکور به شرکت توانیر ارسال نشده است.

به گفته وی تاکنون دوبار در تاریخ‌های دوم آبان و ۱۹ آذرماه سال جاری، جهت ارسال فهرست مدارس با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش مکاتبه شده است، اما هنوز فهرست درخواستی جهت اجرای قانون مذکور واصل نشده است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت توانیر ادامه داد: این نامه‌ها با امضای مدیرعامل شرکت توانیر برای معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ارسال شده و در آن ها تاکید شده  است که با توجه به بند "ی" تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷و ماده «۲» دستورالعمل نحوه تعیین الگوی مصرف آب و برق و گاز مدارس، لازم است نسبت به ارسال فهرست اسامی مدارس مشمول به همراه مشخصات مربوطه شامل نام استان، شهرستان، شماره پرونده و شناسه قبض به شرکت توانیر  تسریع شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت توانیر خاطرنشان کرد: دستورالعمل نحوه تعیین الگوی مصرف برق مدارس برای شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور ارسال شده است و بلافاصله پس از دریافت فهرست یادشده، نسبت به اجرایی شدن آن اقدام خواهد شد.

در حالی که قرار بود این طرح  از ابتدای سال ۱۳۹۷ درمدارس مشمول کشور اجرایی شود اما هنوز وارد مرحله اجرا نشده و این در شرایطی است که بسیاری از مسوولان برقی معتقدند که اجرای این طرح با برنامه‌های مدیریت مصرف تداخل دارد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید