Performancing Metrics

آیا کاهش قیمت نفت نگران کننده است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 421669
تاریخ انتشار: 27 دی 1397 - 09:44
دو هفته از تعهد کاهش تولید نفت اوپک گذشته است؛ تعهدی که با امید به جلوگیری از روند رو به افول قیمت نفت در بازار جهانی امضاء شد، اما به‌نظر می‌رسد تا اینجای کار اثری نداشته است، چون هم‌چنان شاهد کاهش روزانه قیمت نفت هستیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بعد از بدعهدیآمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران در بازار نفت که باعث افزایش چشم‌گیر قیمت نفت شد، ترامپ برای متعادل کردن قیمت‌ها از برخی تولیدکنندگان مانند عربستان و روسیه خواست که تولید خود را افزایش دهند؛ درنتیجه عرضه نفت نسبت به تقاضا افزایش یافت و باعث سقوط آزاد قیمت‌ها شد.

این اتفاقی بود که برای تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان و روسیه هراسناک بود و زمانی که اعضای اوپک برای اجلاس ۱۷۵ گرد هم جمع شدند، بر تعهد کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه‌ای مهر موافقت زدند. البته ایران به‌دلیل تحریم‌ها از این توافق معاف و قرار شد اعضای غیراوپک نیز که روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده آن محسوب می‌شود، ۴۰۰ هزار بشکه از تولید خود کم کنند.

تعهد اعضاء طبق قراردادی که امضا کرده بودند، از ابتدای سال جدید میلادی آغاز شد، هرچند طبق نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس"، تولید نفت اوپک در دسامبر به میزان ۶۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۲.۴۳ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در شش ماهه اخیر بود.

با این‌حال سقوط آزاد قیمت‌ها هم‌چنان ادامه دارد و بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۱ سنت یا ۰.۲ درصد، در روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه کاهش یافت و به ۶۰.۵۳ دلار در هر بشکه رسید؛  به طوری‌که دبیرکل اوپک با وجود خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز متعادل شدن بازار نفت در سال ۲۰۱۹، نسبت به تاثیر احتمالی جنگ تجاری آمریکا و چین بر رشد بازارهای بزرگ آسیا و آسیب‌دیدن تقاضا برای نفت ابراز نگرانی کرد.

دو عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در آینده

در این راستا، مرتضی بهروزی‌فر - کارشناس حوزه انرژی - بر این باور است که تعهد اعضای اوپک و هم‌چنین اوضاع اقتصادی جهان برروی قیمت آینده نفت تاثیر مستقیم دارد.

وی با تاکید بر این‌که تعهد اوپک هنوز اجرایی نشده است، گفت: کاهش این میزان از تولید تدریجی است و آثار آن روی قیمت جهانی نفت در آینده مشخص خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان این‌که کاهش قیمت فعلی نفت ناشی از نوسانات فعلی بازار است، توضیح داد: این موضوع دور از ذهن نبود. اگر اقتصاد جهان پیشرفت کند، قیمت نفت به ۶۷ دلار می‌رسد اما اگر همین روند ادامه داشته باشد، قیمت به رنج ۵۰ تا ۵۵ دلار خواهد رسید اما بعید است به زیر ۵۰ دلار برسد.

بهروزی‌فر با اشاره به تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا گفت: بیش‌ترین نگرانی ایران کاهش حجم صادرات است؛ این‌که آمریکا مجددا به مشتریان نفت ایران معافیت بدهد یا خیر، قابل پیش‌بینی نیست و بستگی به وضعیت بازار دارد. اگر تقاضای سالانه افزایش یابد، معافیت‌ها تمدید می‌شود اما اگر شرایط به همین صورت باقی بماند، احتمال این‌که تمدید نشود وجود دارد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید