Performancing Metrics

لایروبی نشدن سد لتیان و کرج شایعه است | اتاق خبر
کد خبر: 424972
تاریخ انتشار: 12 فروردین 1398 - 16:46
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: پس از ۵۵ سال بهره‌برداری از سد امیرکبیر، نه تنها مشکل انباشت رسوبات وجود ندارد بلکه در بهترین شرایط بهره‌برداری از آن قرار داریم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سیدحسن رضوی اظهار داشت: اخیراً در سایت‌ها و فضای مجازی مباحثی راجع به انباشت رسوبات در برخی سدها همچون سد امیرکبیر و سد لتیان از سوی افرادی منعکس شده که چنین اظهارنظرهایی جای تعجب دارد و برخی‌ها بدون کسب اطلاع از مراجع رسمی و متولی امر اقدام به اظهارنظرهای غیر کارشناسی می‌کنند.

وی افزود: این افراد با کسب اطلاعات درست از دستگاه‌های متولی بهره‌برداری از سدها، نسبت به تحلیل شرایط موجود اقدام کنند و باعث نگرانی و اضطراب مردم و همچنین سو استفاده دشمنان نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به آخرین وضعیت سد امیرکبیر، گفت: با توجه به آخرین هیدروگرافی صورت گرفته در سال ۱۳۹۶، پس از ۵۵ سال بهره‌برداری از این سد، نه تنها مشکل انباشت رسوبات وجود ندارد بلکه در بهترین شرایط بهره‌برداری قرار داریم و میزان رسوبات وارده به مخازن سدهای امیرکبیر و لتیان در حد قابل قبول و منطبق با احجام پیش‌بینی شده در طراحی اولیه سدهای یادشده است.

وی افزود: شیر تحتانی سد امیرکبیر که در زمان بحران و تخلیه رسوب از آن استفاده می‌شود، حدود ۲۰ متر بالاتر از آخرین رسوب ثبت شده قرار دارد که این نشان دهنده غیر واقعی بودن مطالب منتشر شده است.

رضوی درباره سد لتیان گفت: هرساله پس از پایان آبگیری دریچه تحتانی این سد نیز مورد آزمایش و مانور قرار می‌گیرد و باز نشدن ۱۰ ساله شیرهای تحتانی سد لتیان به هیچ عنوان صحت ندارد.

به گفته وی در سامانه شرق تهران و در سد لتیان با توجه به این که حجم مخزن و مساحت دریاچه نسبت به سایر سدهای استان کمتر است بر همین اساس و با توجه به روند رسوب‌گذاری، همه ساله در اواخر سال آبی عملیات بازگشایی دریچه‌های تخلیه تحتانی به منظور تخلیه بخشی از رسوبات وارده به مخزن سد لتیان صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص فرآیند انجام کار، گفت: با توجه به وضعیت و نحوه توزیع رسوبات در مخزن سد لتیان و تجربه بهره برداری بیش از پنجاه سال از سد یادشده، عملیات تخلیه رسوبات تا زمان خروج رسوبات ادامه می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از سدهای موجود در حوزه آبریز تهران بر اساس یک دستورالعمل صحیح انجام می‌شود، افزود: این اطمینان را به همه هموطنان به ویژه استادان دانشگاه می‌دهیم که مجموعه وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب و شرکت‌های آب منطقه‌ای به مسائل فنی اشراف کامل داشته و نسبت به آن‌ها حساس هستند.

رضوی با اشاره به مشکلاتی که رسوبات وارده به سدها می‌تواند به لحاظ فنی، اقتصادی و حتی تبعات اجتماعی نامطلوب ایجاد کند، افزود: خوشبختانه این موضوع در سدهای پنجگانه تهران که نیاز آب شرب پایتخت و همچنین بخشی از نیاز آب شرب شهرهای کرج و هشتگرد را تأمین می‌کنند در حد قابل قبول بوده و نگرانی در این خصوص متصور نیست.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای تهران بر اساس دستورالعمل‌ها نسبت به بهره‌برداری بهینه از سدها اقدام می‌کند، گفت: از همه استادان دانشگاه خواهشمندیم که اطلاعات صحیح را از دستگاه‌های متولی اخذ کنند و یک تحلیل دقیق و درست به مردم ارائه کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید