Performancing Metrics

کوچک ترین اشتباه آمریکا نفت را به ۲۰۰ دلار می رساند | اتاق خبر
کد خبر: 427385
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1398 - 22:18
در حالی که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است، برخی از کارشناسان بازار نفت معتقدند که وقوع هرگونه درگیری یا رویارویی نظامی می‌تواند تأثیرات شدیدی بر اقتصاد جهانی به‌دنبال داشته باشد و قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

 

به‌گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تولیدکنندگان عمده عضو اوپک در منطقه حاشیه خلیج فارس حدود ۲۰ درصد از نفت جهان را از طریق تنگه هرمز تأمین می‌کنند که خلیج فارس را به بازارهای جهانی متصل می‌کند. این تنگه که در باریک‌ترین قسمت خود ۳۴ مایل عرض دارد، بین ایران و عمان واقع شده است و در صورت وقوع هرگونه جنگی در منطقه، این آبراه حیاتی به‌راحتی قابل مسدود شدن است.

حمل نفت از طریق این تنگه حتی بدون شلیک یک گلوله به نفتکش‌های عبوری هم می‌تواند متوقف شود. اگر شرکت‌های بیمه‌کننده کشتی‌ها احساس کنند که یک ریسک قریب‌الوقوع حمله به یک تانکر نفتکش در منطقه وجود دارد، یا پوشش بیمه‌ای خود را تعلیق می‌کنند یا نرخ بیمه کشتی‌های عبوری را به‌شکل فوق‌العاده‌ای بالا خواهند برد. در این وضعیت، کشتی‌داران ممکن است تصمیم بگیرند تا زمانی که اوضاع آرام شود، نفتی از این مسیر ترانزیت نکنند.

عربستان از این شرایط نفع نمی‌برد

در این باره بهروزی فر، کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه امیدوارم که جنگ نه تنها بین ایران و آمریکا بلکه بین آمریکا و عربستان نیز رخ ندهد، گفت: هر اتفاقی که در منطقه بیفتد دامن تمام کشورهای منطقه را خواهد گرفت و پیش بینی من این است که اگر اتفاقی بیفتد قیمت نفت به‌راحتی تا ۲۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی در این حوزه، اظهار کرد: در زمان جنگ ایران و عراق حدود ۵ میلیون بشکه نفت از بازار خارج شد و همین مساله موجب شد که قیمت نفت حدود چهار برابر افزایش یابد و به سقف ۴۴ دلار برسد که اگر ارزش آن را به زمان حال بسنجیم بالاتر از ۱۵۰ و ۲۰۰ دلار است.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید به اینکه اگر جنگی صورت گیرد چندان دور از ذهن نیست که با افزایش قیمت نفت مواجه شویم، گفت: باید در نظر گرفت که منطقه خاورمیانه بیشترین ذخایر نفت دنیا را دارد و حجم قابل توجهی از تجارت نفت دنیا از تنگه هرمز و خلیج فارس می‌گذرد؛ لذا اگر اتفاقی بیفتد، قیمت نفت به شکل غیرمنتظره ای افزایش می‌یابد.

بهروزی‌فر با بیان اینکه وقوع جنگ به نفع هیچ کدام از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست، تصریح کرد: در صورت وقوع جنگ، با توجه به اینکه روسیه از آتش دور است و حجم قابل توجهی تولید و صادرات دارد، می‌تواند بازار را در دست بگیرد و عملاً تحریم‌های آن هم به طور اتوماتیک حذف خواهد شد. در آن صورت حتی عربستان صعودی با اینکه می‌تواند بخشی از صادرات را از خلیج فارس و غرب کشورش انجام دهد، بازهم منتفع این ماجرا نخواهد شد چراکه این جنگ دامن عربستان را هم خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید