Performancing Metrics

سه الزام برای توسعه صنایع پالایشی | اتاق خبر
کد خبر: 428447
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1398 - 18:53
به عقیده برخی کارشناسان رهگیری و تحریم‌پذیری فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام بسیار دشوارتر است زیرا تنوع مشتریان و عرضه کنندگان فراورده‌های نفتی بسیار متنوع‌تر از بازار نفت است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، کارشناسان معتقدند که دلیل اثرگذاری تحریم‌های نفتی آمریکا خام فروشی نفت ایران و وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی است بنابراین برای بی اثر کردن تحریم‌های نفتی یا باید به فکر تامین مالی بودجه دولت از سایر منابع مالی باشیم یا از خام فروشی نفت عبور کرده و با توسعه صنایع پالایشی و پتروپالایشی نفت خام را به فرآورده‌های نفتی تبدیل کرده و آن را صادر کنیم.

به عقیده برخی کارشناسان، رهگیری و تحریم‌پذیری محموله‌های فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام بسیار دشوارتر است زیرا تنوع مشتریان و عرضه کنندگان فراورده‌های نفتی بسیار متنوع‌تر از بازار نفت خام است. همچنین حجم محموله‌های صادراتی فرآورده کوچکتر و شیوه انتقال آن به مقصد از تنوع بالایی برخوردار است.

علاوه بر این بازار فروش فراورده برخلاف نفت خام در کشورهای همسایه ایران بسیار گسترده است. این ۳ دلیل باعث می شود که صادرات فرآورده دور از چشمان آمریکا برای ایران امری سهل و آسان باشد.

در این راستا مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پالایشی کشور گفت: در شرایط تحریمی فعلی که آمریکا به دنبال محدود کردن میزان صادرات نفت کشور است باید زمین بازی را تغییر دهیم و به جای صادرات نفت خام، پتروپالایشگاه بسازیم و نفت خام را تبدیل به فرآورده کنیم و صادرات فراورده‌های نفتی را در دستور کار قرار دهیم. به همین منظور دولت باید از سرمایه‌های خرد مردمی برای ساخت پالایشگاه استفاده کند.

وی ادامه داد: تحریم علاوه بر محدودیتی که برای ما ایجاد می کند فرصتی را نیز فراهم می کند؛ مثلاً در تحریم گذشته که در بخش بنزین برای ما مشکل ایجاد کردند توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ایجاد کنیم و در بحث بنزین خود کفا بشویم.

به گفته این مقام مسوول، الان علاوه بر خودکفایی بنزین در این حوزه صادرات هم انجام می دهیم و اگر بتوانیم به خوبی مدیریت کنیم می توانیم تا سقف ۱۰ میلیون لیتر هم صادرات داشته باشیم.

لاهوتی در ادامه تاکید کرد: دولت باید در نقش تنظیم‌گر وارد شود و از سرمایه‌های خرد مردمی برای ساخت پالایشگاه استفاده کرده و نقدینگی موجود را از بازارهای غیرمولد به بازارهای تولید محور هدایت کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید