Performancing Metrics

چرا GDP تعاون در کشورهای دیگر بالاست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 432584
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1398 - 16:46
مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاون وزارت کار با تشریح آخرین آمار اشتغال بخش تعاون، گفت: برای آنکه سهم تعاونی‌ها در اقتصاد افزایش پیدا کند باید در روند واگذاری‌ها و ایجاد کسب و کارها نگاهمان اولویت بخش تعاون باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مسلم خانی درباره آخرین آمار تعداد تعاونی‌ها و اشتغال آنها در کشور گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد و طبق آمارها، یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در بخش تعاون ایجاد شده است.البته برخی آمارها تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار شغل را برآورد می‌کنند ولی آنچه که مرکز آمار ایران هم برآن اتفاق نظر دارد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در بخش تعاون است.

وی درباره عقب ماندن سهم بخش تعاون در اقتصاد ابراز عقیده کرد و گفت: برای اینکه سهم تعاون در GDP (تولید ناخالص داخلی) ایران معنا دارد شود سه استراتژی باید در دستور کار قرار گیرد؛ اول اینکه خود تعاونی‌ها از حالت رقابت با خود بیرون بیایند و به هلدینگهای بزرگ و منسجم تعاونی تبدیل شوند.استراتژی دوم این است که دولت در بحث واگذاری‌ها به ویژه اصل ۴۴ ، تعاونی‌ها را در اولویت قرار بدهد و هنگام واگذاری کسب و کارها نگاهش با اولویت بخش تعاون باشد تا از این طریق مردمی سازی اقتصاد رخ دهد.کوچک سازی دولت از طریق واگذاری به تعاونی‌ها به منزله اقتصاد مقاومتی و واگذار کردن امور به مردم است.

خانی افزود: استراتژی سوم این است که در بحث دانشگاهها، مدارس و نظام آموزشی خود، بحث تعاون را به عنوان یک مدل از کسب و کارهای اجتماعی به رسمیت بشناسیم و جامعه از حیث آموزشی و نخبگی به این سمت و سو حرکت کند که بتوان تعاونی‌ها را به عنوان یک بخش مهم از اقتصاد ایران قلمداد کرد.

آمارها درباره سهم بخش تعاون چه می‌گویند؟

مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت کار با اشاره به بالا بودن سهم GDP بخش تعاون در کشورهای دیگر، اظهار کرد: در حال حاضر آمارها از سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور متفاوت است و خیلی‌ها معتقدند این سهم به ۵ درصد هم نمی‌رسد؛علیرغم آنکه جزو کشورهایی هستیم که تعداد تعاونی‌های ما زیاد است ولی نقش ما در GDP چندان اثرگذار نیست؛ این در حالی است که بیشتر کشورهای توسعه یافته دنیا با وجود آنکه تعاونی‌هایشان یک دهم تعاونی‌های ما نیست ولی نقش تعاون درGDP  آنها  تا ۱۷ درصد و حتی ۲۳ درصد هم می‌رسد.

وی یادآور شد: مدتی قبل یک گروه از تعاونی‌های هندوستان به کشور ما سفر کرده و خواستار گسترش تبادلات بودند.تنها یکی از تعاونی‌هایشان ۳۵ میلیون نفر عضو داشت و نقش موثری در توسعه اقتصاد و GDP (تولیدناخالص داخلی) کشورشان ایفا می‌کرد. ما ۱۰۰ هزار تعاونی فعال داریم که معتقدم اگر به ۱۰۰۰ تعاونی تبدیل شوند اثرگذاری آنها به مراتب بیشتر از زمانی است که حالت جداگانه و پراکنده داشته باشند.

به گفته مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت کار،اگر تعاونی‌های موجود از حالت رقابت با خود خارج و به کارتل‌های تعاونی منسجم و معتدل تبدیل شوند نقش موثری در اقتصاد و مردمی سازی آن خواهند داشت.

آمارهای جهانی حاکی از آن است که ۱۰ درصد شاغلان در سراسر دنیا در تعاونی‌ها مشغول به کارند و منبع اصلی درآمدشان از کسب و کارهای تعاونی است.در حال حاضر سه میلیون تعاونی با عضویت بیش از یک میلیارد نفر در جهان فعالیت دارند که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۲۸۰ میلیون نفر در جهان اشتغالزایی کرده‌اند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید