Performancing Metrics

روابط ایران و عراق در افق ۲۰۲۰ | اتاق خبر
کد خبر: 433042
تاریخ انتشار: 4 مهر 1398 - 22:15
یک مقام مسئول اعلام کرد:
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تشریح روابط دو کشور در افق ۲۰۲۰، گفت: بیشتر صادرات ایران به عراق، کالایی است و خدمات نقش کمی در آن دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سیدحمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در همایش تجارت با عراق در افق ۲۰۲۰ گفت: یکی از مهم‌ترین نیازها برای ارتباط با بازارهای خارجی به خصوص عراق، داشتن اطلاعات کافی است و افرادی که با علم و به صورت مستقیم، با عراق تجارت می‌کنند، بسیار متفاوت با شرکت‌های وابسته به دلال‌های عراقی هستند.

وی افزود: در واقع، هدف ما این است که اطلاعات مناسب برای تجارت تجار ایرانی با این کشور را فراهم کنیم؛ چراکه در تجارت با بسیاری از کشورها، می‌توان به سایت‌های بازار جهانی مراجعه کرده و اطلاعات کسب کرد؛ اما متاسفانه اطلاعات مناسبی از کشور عراق در حوزه‌های تجاری، در دسترس نیست.

حسینی با تاکید اهمیت داشتن اطلاعات مناسب برای انجام یک تجارت دوطرفه و برد-برد، تصریح کرد: تجارت با عراق به پیگیری فراوان نیاز دارد و باید به طور مداوم بر عملکرد آن نظارت و پیگیری صورت گیرد؛ به همین دلیل، شرکت‌های بسیاری هنوز از ظرفیت‌های موجود در عراق استفاده نکرده‌اند و کمتر شاهد فعالیت‌ شرکت‌های خدمت رسان یا شرکت‌های دانش‌بنیان در عراق هستیم و عمده صادرات ما به محصولات اختصاص پیدا کرده است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: امسال تمام رقبا تلاش می‌کنند تا با ایجاد دفاتر جدید بازرگانی، جایگاه اول را در صادرات به عراق را کسب کرده و ایران را از این جایگاه خارج کنند؛ ضمن اینکه برخی کالاها جیگاه‌های بسیار مناسبی در بازار عراق کسب کرده‌اند؛ به نحوی که بازار عراق در برخی محصولات مثل لبنیات، ایزوگام، خودرو و غیره به تولیدات ایرانی اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تجارت با این نیاز به توجه و تلاش ویژه دارد، متاسفانه برخی با رفتن به عراق به دنبال زیارت و استراحت هستند و این موضوع خریداران عراقی را دلسرد خواهد کرد. البته ۲۵ گروه‌کالایی در گمرک کشور تعریف شده است و کشور عراق از معدود کشورهایی است که صادرات در هر ۲۵ گروه وجود دارد.

به گفته حسینی، کشور عراق اهمیت بسیاری برای صنعت قائل است و به سمت صنعتی شدن و ایجاد اشتغال حرکت می‌کند؛ از سوی دیگر، ایران هم به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بوده و تلاش دارد طی فرآیندهایی، کالای خود را از طریق عراق به سایر کشورها صادر و کالاهای مورد نیاز خود را وارد کند.

حسینی تشریح کرد: با توجه به این که عمده صادرات عراق مربوط به نفت است، اغلب کانتینرهای آن‌ها خالی به مبدا بازمی‌گردند؛ در حالی که می‌توانیم بخش زیادی از نیازهای کشور را با همین خطوط حمل و نقل به ایران برسانیم؛ اما انجام این فرآیند، تاثیر چشمگیری بر تعاملات اقتصادی ایران و عراق خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید