Performancing Metrics

تاسیس ۳۴۰۰ تعاونی در قالب طرح «روستا تعاون» | اتاق خبر
کد خبر: 433371
تاریخ انتشار: 12 مهر 1398 - 13:49
مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاون وزارت کار خبر داد:
مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاون وزارت کار از ایجاد ۳۴۰۰ تعاونی روستایی در قالب طرح روستا تعاون خبر داد و تثبیت و حفظ اشتغال و صیانت از فرصت‌های شغلی، تعاونی‌های موجود را مهمترین هدف طرح تاب عنوان کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مسلم خانی با تاکید بر استمرار طرح روستا تعاون اظهار کرد: طرح روستا تعاون مربوط به دوره زمانی خاص نیست و هدف از اجرای طرح این است که بتوانیم نیازهایی که در یک روستا وجود دارد را از طریق سازماندهی مردم همان روستا و با تشکیل شرکت‌های تعاونی پاسخ بدهیم؛ از این رو یک برنامه ادامه‌دار است که باید استمرار یابد.

ایجاد ۳۴۰۰ تعاونی روستایی در قالب طرح روستا تعاون 

وی افزود: طرح روستا تعاون در ابتدا با رویکرد ایجاد هزار روستا ـ هزار تعاونی آغاز شد ولی امروز بیش از ۳۴۰۰ روستا در کشور ایجاد شده و تلاش بر این است که به بحث زنجیره و ایجاد ارتباط بین آن‌ها و تعاونی‌های شهری و فروش محصولاتشان بیش‌تر پرداخته شود چراکه تعاونی در روستا تشکیل می‌شود و اگر نتواند محصولاتش را بفروشد، قطعا دردسرهای زیادی ایجاد می‌شود و ممکن است به انحلال تعاونی منجر شود؛ بنابراین ایجاد پیوندهای عمودی و افقی بین تعاونی‌ها از جمله تعاونی‌های روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل ترویج،‌ آموزش و تحقیقات تعاون وزارت کار از روستای مافی کندی به عنوان یکی از روستاهای بدون بیکار و موفق در طرح اشتغال روستایی و روستا تعاون نام برد و گفت: ادامه داد: مافی کندی عملا یک خوشه بزرگ کسب و کار است که توانسته با اشتغالزایی برای خانوارهای روستایی در صنعت مجسمه‌سازی عنوان روستای بدون بیکار را به خود اختصاص بدهد. مشابه همین پروژه در منطقه اشترمل همدان است که کل مردم روستا حتی روستاها اطراف گردهم آمده و در حوزه صنایع چوبی و مبلمان فعالیت دارند.

به گفته وی طرح روستا تعاون یک برنامه کوتاه مدت نیست بلکه پروژه‌ای است که کماکان ادامه دارد چون کار اصلی بعد از تشکیل تعاونی است و سرپا نگه داشتن بنگاه و اتصال آن به بازار در مرحله بعدی کار اهمیت دارد.

صیانت از اشتغال بخش تعاون با اجرای طرح تاب

خانی در ادامه به طرح تاب اشاره کرد و گفت: این طرح مخفف "تعاون، اشتغال و بازار" است که صیانت از فرصت‌های شغلی تعاونی‌های موجود را در دستور کار دارد. در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در بخش تعاون کشور ایجاد شده و طرح تاب درصدد تثبیت مشاغل موجود تعاونی و کمک به ایجاد شغل‌های جدید از طریق زنجیره ارزش و تامین است.

به گفته خانی، تعاونی‌ها به عنوان کسب و کارهای مادر و بالادستی، می‌توانند کسب و کارهای کوچک و متوسط و خرد و خانگی را در زنجیره خود قرار بدهند و پیوند معناداری میان یک محصول از مرحله تامین مواد اولیه تا مرحله محصول نهایی و صادرات را به وجود آورند.

وی تاکید کرد: با توجه به آنکه هدف طرح تاب تثبیت اشتغال و صیانت از اشتغال موجود و کمک به اشتغال جدید است، لازمه‌اش این است که منابع مالی ارزان قیمت به آن تزریق شود تا تعاونی‌ها برایشان جذابیت داشته باشد و به این سمت و سو حرکت کنند.

هدف از تدوین طرح تاب، تثبیت ۱.۷ میلیون شغل در بخش تعاون، ارتقای بهره‌وری و توسعه تعاونی‌های دانش بنیان، تکمیل طرح روستا تعاون با رویکرد حمایت از تعاونی‌های اشتغالزای روستایی و ارائه تسهیلات هوشمند با رویکرد حمایت از تولیدات بازار محور است. در حال حاضر اجرای طرح نیازمند اختصاص بودجه و اعتبار است که به دلیل محدودیت منابع مالی محدودیت منابع مالی، کمیته تخصصی شورای هماهنگی سران قوا اجرای آن را به استفاده از محل اعتبارات اشتغال در تبصره ۱۸ قانون بودجه ارجاع داه است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید