Performancing Metrics

کشور از واردات سرنگ بی‌نیاز شد | اتاق خبر
کد خبر: 436529
تاریخ انتشار: 8 دی 1398 - 22:32
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: تمام نیاز کشور را در زمینه مواد اولیه انواع سرنگ برای حدود ٥٠٠٠ واحد تولیدی تأمین می‌کند که سبب جلوگیری از خروج بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ابراهیم ولدخانی امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک فنی و سرمایه‌گذاری با شرکت پتروشیمی تبریز با بیان این‌که این شرکت سال گذشته با اولویت تأمین نیاز داخل، ۴۰۰ میلیون دلار ارز به کشور وارد کرده است، اظهار کرد: یک میلیون و ٨٠٠ تن تولید محصولات نهایی و میانی بوده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان این‌که در شرایط فعلی یکی از صنایعی که در کشور مزیت نسبی دارد، صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: در بین صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، واحدهای پتروشیمی بیش‌ترین خدمات را به کشور ارائه می‌کنند، به ویژه از زمانی که تحریم‌های ظالمانه به کشور تحمیل شده، میزان ارائه‌ی خدمات نیز افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از اشتغال توسط صنایع پتروشیمی به ویژه صنایع پایین‌دستی به وجود آمده که نیازهای عمده کشور را در زمینه‌های دارویی، غذایی و همچنین صنایع مختلف تامین می‌کند.

ولدخانی با بیان این‌که در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، اظهار کرد: اگر اجازه می‌دادند واحدهای پتروشیمی صادرات بیش‌تری داشته باشند، قطعا میزان صادرات افزایش بیش‌تری داشت و اگر به این حوزه توجه بیش‌تری می‌شد، شاید کشور نیازی به صادرات نفت نداشت.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند جلوگیری از خام‌فروشی را یکی از اقدامات صنعت پتروشیمی دانست و افزود: اگر دولت از بخش پایین‌دستی حمایت بیش‌تری داشته باشد، قطعا می‌توانیم میزان ارزآوری را در این حوزه افزایش دهیم، چراکه پتروشیمی شازند با توجه به این‌که یکی از متنوع‌ترین محصولات را تولید می‌کند، حاشیه سود چندانی ندارد.

وی ادامه داد: پتروشیمی شازند در مقایسه با دیگر پتروشیمی‌ها با توجه به این‌که سوخت آن گاز نیست، حاشیه سود بین ۱۰ تا ۱۲ درصد دارد و این در حالی است که چندین سال است که قیمت گاز حدود ۷ تا ۹ سنت به پتروشیمی‌های دیگر تحویل داده می‌شود.

ولدخانی با بیان این‌که ما باید خوراک پتروشیمی را از اقصی‌ نقاط کشور تهیه کنیم و محصولاتی را که تولید می‌کنیم با قیمتی که ان پی سی برای ما در نظر می‌گیرد به فروش برسانیم، افزود: سود پتروشیمی شازند قابل مقایسه با پتروشیمی‌های دیگر نیست اما با این وجود یک رسالتی را برای خودمان تعریف کرده‌ایم، به گونه‌ای که اکنون ۵۰۰۰ واحد تولیدی خوراک از این واحد می‌گیرند و ۱۰۰ هزار نیروی کار وابسته به این مجموعه مشغول هستند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان این‌که سال گذشته این واحد با توجه به این‌که نیاز مصرف کنندگان داخل را تامین کرد، توانست ۴۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کند، گفت: لازم است که در شرایط فعلی بازار رقابتی که در داخل کشور به وجود آمده، برطرف شود تا بتوانیم اقدامات مطلوبی را در این حوزه انجام دهیم.

وی با بیان این‌که بخشی از محصولات صادراتی ما به افغانستان می‌رود افزود: به رغم سیاست‌های حمایتی که باید صورت بگیرد، هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد، روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن محصول A۸۰  که به معنای بنزین پتروشیمی است، به افغانستان صادر می‌کنیم اما با توجه به قیمت بنزین و تحریم تحت فشار پالایش و پخش هستیم. یک واحد بزرگ مثل شرکت پالایش و پخش که روزانه حدود ۱۰۸ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند با ما رقابت می‌کند.

وی با تاکید بر این مساله که یکی از برنامه‌های ما در سال گذشته، اورهال جامع از واحدهای تولیدی بود، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که طی یکسال گذشته انجام شد، ۱۷ واحد تولیدی و چند واحد جانبی اورهال شده‌اند که در طول عمر شازند، این نوع اورهال بی‌سابقه بوده است، یکی از دستاوردها این است که بدون حضور خارجی‌ها توانستیم عملیات اورهال را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند ادامه داد: علاوه بر این تامین بخش عمده‌ای از تجهیزات توسط صنعتگران ایرانی موجب شد تا یک واحد به دانش فنی ساخت توربین کمپرسور دست پیدا کند که تاکنون توسط زیمنس ساخته می‌شد.

ولدخانی اظهار کرد: اعلام آمادگی می‌کنم تا هر کدام از واحدهای کشور نیازمند این فناوری هستند در اختیار آن‌ها قرار دهیم و برای این مساله نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات دیگری که در این حوزه انجام شده، گفت: طی یکی دو سال گذشته گریدهای پلیمری که نیازمند دانش فنی بودند، مورد بررسی قرار گرفت و آخرین مورد که در یکی دو هفته گذشته انجام شد، تولید گرید سرنگ بود که توانستیم واردات آن را متوقف کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان این‌که تاکنون کره جنوبی نیاز کشور را تامین می‌کرد، ادامه داد: وزارت بهداشت از ما درخواست کرد تا این گرید را تولید کنیم و اکنون می‌توانیم نیاز تمام واحدهایی را که نیاز به سرنگ دارند، تامین کنیم به گونه‌ای که این محصول را در بورس عرضه خواهیم کرد و این واحدها می‌توانند این محصول را خریداری کنند که قیمت‌گذاری سرنگ‌ها نیز توسط شرکت ملی پتروشیمی تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کهاب گفت: در راستای اجرای این طرح از هدررفت بخارات بنزین به میزان ۴۰۰۰ لیتر جلوگیری می‌شود.

خودکفایی در تولید محصولات استایرن

ولدخانی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده فی‌مابین پتروشیمی شازند و تبریز اظهار کرد: همکاری و مشارکت با سرمایه‌ گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش و تنوع‌بخشی تولید محصولات براساس تجربیات فنی دو شرکت پتروشیمی‌های شازند و تبریز امضاء شده است.

وی افزود: این تفاهم‌نامه منجر به سرمایه‌ گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش برش C۶ و تنوع‌بخشی تولید محصولات در پتروشیمی‌های شازند و تبریز شامل احداث واحد استحصال بنزن، احداث کوره، نفتای سنگین، افزایش ظرفیت واحد اتلین، بنزن و منومر استایرن، افزایش ظرفیت واحد پلی استایرن و سایر محصولات پلیمری زنجیره استایرن خواهد شد و همچنین از خام‌فروشی جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند اظهار کرد: اجرای عملیاتی این تفاهم‌نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت جمعا به میزان ۵۰ میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما یک محصول به نام PGH داریم که برشی از آن را پتروشیمی تبریز از ما دریافت کرده و تبدیل به محصول نهایی و باارزش می‌کند. یعنی یک محصول ۵۰۰ دلاری به ارزش ۱۲۰۰ دلار می‌رسد، تصریح کرد: ما تلاش کردیم تکنولوژی تولید محصول نهایی حاصل از PGH را از خارج از کشور وارد کنیم اما در اختیار ما قرار ندادند. اکنون با سرمایه‌گذاری مشترک بین پتروشیمی شازند و تبریز این تکنولوژی را داریم و محصول را به یک محصول نهایی باارزش افزوده تبدیل می‌کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با تاکید بر این‌که قبلا کشور امارات PGH را از ما می‌گرفتند و تبدیل به بنزین یورو ۴ کرده و به ما و عراق می‌فروختند اما اکنون این تکنولوژی در اختیار کشور خودمان است، گفت:  با تکمیل این زنجیره ارزش نمود آن در پرتفوی بورس تا دو سال آینده مشخص خواهد شد و این در حالی است که اگر قرار بود این محصول را از خارج از کشور وارد کنیم دو تا سه برابر رقم کنونی بود اما در حال حاضر با ۴۰ میلیون دلار تولید داخلی شده است.

در ادامه این مراسم درفشی - مدیرعامل پتروشیمی تبریز - نیز با بیان این‌که پتروشیمی‌های اراک و تبریز نسل دوم پتروشیمی هستند که از ابتدا همراه توسعه و دانش به تولید محصول ادامه داده‌اند و همیشه موفق بوده‌اند و این دو پتروشیمی مشابهت‌های زیادی به لحاظ تولید دارند، گفت: پیرو تفاهمنامه امروز بسترهای لازم برای توسعه دو شرکت در تولید بنزن تا استایرن و پلی استایرن ایجاد می‌شود، خوراک این محصولات در پتروشیمی شازند و دانش فنی در پتروشیمی تبریز وجود دارد که با مشارکت همدیگر چرخه پتروشیمی حرکت ارزشمندی خواهد داشت.

به گفته وی این تفاهم‌نامه به سمت دانش بومی حرکت می‌کند و در راستای نه گفتن به تحریم‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت و تداوم تولید در جنگ اقتصادی است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید