Performancing Metrics

خیز ایران برای افزایش تولید نفت از میدان مشترک سلمان | اتاق خبر
کد خبر: 437234
تاریخ انتشار: 24 دی 1398 - 21:16
سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان با بهره‌مندی از توان داخلی ساخته و در یارد خرمشهر بارگیری شد تا با نصب و راه‌اندازی آن طی هفته‌های آتی، ظرفیت تولید نفت این میدان مشترک افزایش یابد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهره‌مندی از توان سازندگان ایرانی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، شامگاه دوشنبه (۲۳ دی‌ماه) در یارد خرمشهر بارگیری شد.

علی آهوچهر، سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران درباره روند ساخت و تکمیل سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان اظهار کرد: این سکو که ۶ شیار دارد و برای حفاری ۶ حلقه چاه ساخته شده است در بخش نفتی میدان مشترک سلمان نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه با ساخت این سکو ظرفیت تولید نفت در میدان سلمان افزایش خواهد یافت، افزود: پایه سکوی S۱ میدان سلمان در سال ۹۵ نصب شده که به این منظور حفاری چهار حلقه چاه به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌مندی از روش فرازآوری گاز، ظرفیت تولید نفت این میدان حدود ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز افزایش یابد.

هزینه‌کرد ۵۰ میلیون یورویی برای ساخت سکو

سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران به تأمین تجهیزات و تأسیسات به‌کارگرفته شده در این سکو اشاره و عنوان کرد: این سکو کاملاً ایرانی است و بخش عمده‌ای از کالاهای آن از سوی سازندگان داخلی تأمین شده است.

به گفته آهوچهر، سکوی S۱ میدان سلمان از نظر ایمنی در سطح بالا و استاندارد ساخته شده و همه امکانات لازم برای شرایط بحرانی از نظر ایمنی و مسائل آتش‌نشانی در آن دیده شده است، همچنین کنترل آن به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای ساخت این سکو رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون یورو هزینه شده است، بر به‌کارگیری نیروهای بومی منطقه برای ساخت و تجهیز این سکو اشاره کرد و افزود: از ویژگی‌های برجسته این سکو این است که با تسهیلات و امکانات روزآمد ساخته شده و همکاران ما می‌توانند از طریق سیستم‌های ارتباطی سکوی اصلی به سکوی S۱ متصل شوند و از همان سکوی اصلی، کنترل سکو را در دست بگیرند.

وی ادامه داد: نخستین بار است که در یارد خرمشهر ساخت سکو انجام می‌شود. در این کارگاه به موازات ساخت سکوی S۱، سکوهای سرچاهی A۲۰ و A۲۱ میدان ابوذر نیز ساخته می‌شود.

سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: فارغ از هرگونه شعار باید به سازندگان داخلی اعتماد کرد و در این راستا با نظارت و بازرسی بیشتر، نقاط ضعف را شناسایی کرد و کیفیت کار را بالا برد.

بهره‌مندی از روزآمدترین فناوری‌ها

شهرام متوسل، سرپرست واحد سازه‌های دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با بیان اینکه پایه سکو وزنی معادل هزار و ۱۵۰ تن دارد که تا عمق ۶۰ متری در بستر دریا کوبیده شده است، گفت: این سکو با بهره‌مندی از روزآمدترین فناوری‌ها ساخته شده و شامل تجهیزات فرآیندی از قبیل چندراهه‌های تولید، تست و گازرانی، سیستم کنترل هوشمند، پکیج‌های تزریق گاز و مواد شیمیایی برای محافظت از خطوط لوله زیردریایی، تجهیزات توپکرانی، برق و … است.

وی به فرآیند کاری سکوی S۱ میدان سلمان اشاره کرد و افزود: مرحله نخست فرآورش نفت روی سکوی مادر یعنی سکوی سلمان نفتی انجام می‌شود، به این صورت که در ابتدا نفت خارج شده از سکوی S۱ سلمان در چندراهه قرار گرفته و با یک خط زیردریایی ۱۲ اینچ به سمت سکوی مادر می‌رود، در آنجا تفکیک‌گرها نفت و گاز را در یک مرحله جدا می‌کنند و در مجموع این نفت و گاز جدا شده در اختیار تأسیسات بهره‌برداری لاوان قرار می‌گیرد و برای صادرات به بخش‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون یورو برای خرید، ساخت و نصب جکت سکو هزینه شده است، افزود: اصولاً بارگیری سکو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، اما سکوی S۱ میدان سلمان بنا بر شرایط نامتقارنی که داشت بارگیری‌اش تقریباً به‌سختی انجام شد.

میدان مشترک سلمان در جنوب جزیره لاوان واقع شده و تأسیسات نفتی عظیمی را در خلیج فارس در اختیار دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید