Performancing Metrics

پیشرفت ۹۵ درصدی طرح «آب‌های غرب و شمال‌غرب کشور» | اتاق خبر
کد خبر: 437712
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1398 - 17:43
یک مقام مسئول خبر داد:
یک مقام مسئول گفت: طرح «آب‌های غرب و شمال‌غرب کشور» که از طرح‌های زیربنایی در سال‌های اخیر بوده، بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدجواد صالحی‌نژاد صبح امروز(شنبه ۵ بهمن ۹۸) در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های زیربنایی بخش کشاورزی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفته، طرح «آب‌های غرب و شمال غرب کشور» بود، اظهار داشت: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری، این طرح از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شد و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی، متناظر با شبکه‌های اصلی رودخانه‌های غرب و شمال غرب کشور در دستور کار بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این طرح به منظور مهار و تنظیم آب‌های خروجی است، مرزهای غربی تدوین شد، افزود: جلوگیری از مهاجرت افراد، افزایش بهره‌وری و سطح زیرکشت محصولات، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه پایدار بخش، از جمله دیگر اهداف اجرای طرح بود.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه این طرح در سال ۹۳ مصوب شد، گفت: عملیات اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شده و در سطح ۲۲۷ هزار هکتار ابلاغ نهایی آن بود.

کنترل ۷ میلیارد مترمکعب آب مرزی

وی با اشاره به اینکه هدف اولیه از اجرای طرح، کنترل ۷ میلیارد مترمکعب آب مرزی بوده، تصریح کرد: در نهایت، هدف ۵.۶ میلیارد مترمکعب مهار آبهای مرزی نهایی شد که ۱.۸ میلیارد مترمکعب از آن، به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر ادامه داد: این طرح در سه حوزه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از آذربایجان‌غربی بود که در مساحت ۱۱۲هزار و ۲۴۴ هکتار اجرایی شده است.

صالحی‌نژاد اضافه کرد: در حوضه آبریز رودخانه ارس که شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بود، این طرح (طرح آب‌های غرب و شمال غرب کشور) در سطح ۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار و حوضه آبریز رودخانه اترک که محدوده استان‌های شرقی شامل گلستان، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بود، در سطح ۴۲۰۰ هکتار اجرا شد که بیشترین سطح نیز مربوط به استان آذربایجان‌غربی با سطحی بیش از ۶۱هزار هکتار بود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در بخش شبکه‌های فرعی که اجرای آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده، بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و منتظر تخصیص آب از سوی وزارت نیرو هستیم.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اجرای طرح ۴۶هزار هکتاری سیستان اظهار داشت: در این طرح، آب‌هایی که از رودخانه هیرمند افغانستان به سوی منطقه سیستان سرازیر شده، در چاه‌نیمه‌ها، ذخیره و به منظور استفاده آب شرب روستائیان، به مزارع کشاورزی پمپاژ می‌شود.

پمپاژ ۱۵۰ میلیون لیتر آب از چاه‌نیمه ها

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌نیمه‌ها برای استفاده آب شرب روستائیان پمپاژ می‌شود، گفت: این اقدام ۸۰۰ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و به آنها آب شرب می‌رساند.

صالحی‌نژاد ادامه داد: ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای انجام کشاورزی پایدار در سطح ۴۶هزار هکتار از اراضی سیستان پمپاژ می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با اشاره به اینکه طرح مذکور در سفر هیئت دولت به سیستان و بلوچستان در سال ۹۳ تصویب شد، گفت: اجرای این طرح از سال ۹۴ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود ۷۰ هزار هکتار زمین‌های سیستان کشت می‌شد، افزود: کشاورزی در این منطقه قبل از اجرای طرح، به صورت ناپایدار بوده و آب کافی برای انجام آن وجود نداشته است؛ اما اجرای طرح مذکور ۴۶هزار هکتار زمین مطمئن از آب را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

صالحی‌نژاد گفت: نکته مهم در اجرای این طرح، تأمین تجهیزات مورد نیاز قبل از نوسانات نرخ ارز بوده که موجب شده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر همچنین به اجرای برنامه «گروه‌های هم‌آب» در منطقه سیستان اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح، چندین کشاورز از یک معبر آب استفاده می‌کنند و این باعث شد که بیش از ۲۰۰۰ گروه هم‌آب در منطقه تشکیل دهیم.

به گفته وی، مسئولیت ایستگاه‌های پمپاژی که در طرح مذکور کار می‌کنند، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و این ایستگاه‌ها دارای سه ایستگاه اصلی با ظرفیت ۱۴.۲ مترمکعب بر ثانیه است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید