Performancing Metrics

گزارشی از سرمازدگی باغها نداشتیم | اتاق خبر
کد خبر: 437734
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1398 - 11:13
عضو هیات‌مدیره اتحادیه باغداران اعلام کرد که تاکنون گزارشی از سرمازدگی باغها و محصولات باغی نداشتیم و این محصولات همگی سالم هستند؛ ضمن اینکه هیچ مشکلی برای تامین میوه شب عید نداریم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مجتبی شادلو در پاسخ به اینکه آیا تاکنون از سرمازدگی باغها گزارشی اعلام شده است یا خیر گفت: شرایط فعلی، فصل خواب درختان بوده و سرما آنچنان شدید نشده است که جای نگرانی باشد. از طرفی اطلاع‌رسانی‌های لازم هم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از این اطلاع‌رسانی‌ها بستن منافذ انبارهایی است که برخی محصولات در آن نگهداری می‌شوند. به طور مثال محصولات باغی همچون مرکبات در انبارهای خارج از سردخانه نگهداری می‌شود ولی به دلیل خروج  روزانه گازهای متصاعد شده از پوست پرتقال، این انبارها دارای منافذی  بوده که به هنگام سرما اطلاع‌رسانی می‌شود تا این منافذ بسته و محصولات از سرمازدگی در امان بمانند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه باغداران تصریح کرد: تاکنون گزارشی از سرمازدگی محصولات باغی و باغها نداشتیم و محصولات همگی سالم هستند. امیدوارم هوا نیز به شدتی که گفته می‌شود، سرد نشود.

شادلو یادآور شد: در آبان ماه سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۵ و در مناطق شمالی کشور به علت سرمای شدید، میوه‌ها و درختان دچار سرمازدگی شدند. در حقیقت با پدیده سرمازدگی در سالهای گذشته مواجه شدیم.

 ۸۰ درصد مرکبات برداشت شده‌اند

عضو هیات‌مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مرکبات برداشت شده‌ است، گفت: مقدار باقی مانده مربوط به بخشهای خرد و باغچه‌ها است. ضمن اینکه هنوز پرتقال والنسیا برداشت نشده و موعد برداشت آن اسفند و  فروردین ماه است.

وی افزود: بیش از ۴.۵ میلیون تن مرکبات از پاییز به بعد برداشت شده که از میزان پیش‌بینی بالاتر رفته است. امسال به طور کل رشد قابل توجهی در تولید محصولات باغی داریم. در مجموع در محصولات باغی با رشد بیش از ۳۰ درصدی به‌طور میانگین مواجه شدیم و امیدواریم با شرایط و سختی زیادی که در تولید تحمل کردیم و با هزینه‌های بالای نهاده‌ها و نیروی انسانی، تمهیدات لازم برای عرضه آن اندیشیده شود.

او با بیان اینکه امسال شاهد رکود در بازار هستیم و قیمت عرضه شده در بازار و عمده فروشی‌ها قیمت تمام شده کالا نیست، اظهار کرد: امیدواریم امسال صادرات حدود ۴۰ درصدی محصولات باغی را داشته باشیم تا بتوانیم بازار را تنظیم کرده و به تعادل برسانیم. در حال حاضر وضعیت برای تولید سخت شده است.

مازاد محصولات باغی داریم

شادلو در ادامه همچنین به وضعیت تامین میوه شب عید اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی برای تامین میوه شب عید نداریم. سیب، پرتقال، کیوی، انار و تمام محصولاتی که در پاییز و زمستان برداشت و تا آخر خرداد به بازار عرضه می‌شوند، برداشت شده و در شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند. به عبارت دیگر نه تنها مشکلی در زمینه تامین میوه نداریم، بلکه حتی مازاد محصولات هم داریم. برای این محصولات زحمت کشیده شده است و موضوعی نیست که بتوان رها کرد؛ بنابراین نیاز است که صادرات را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید