Performancing Metrics

کاهش ساعات کار کارگران در ماه رمضان | اتاق خبر
کد خبر: 441725
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1399 - 10:55
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بر لزوم کاهش ساعات کار کارگران در ماه مبارک رمضان تاکید کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فتح اله بیات با تاکید بر کاهش ساعات کار کارگران در ایام ماه مبارک رمضان و رعایت حال کارگران روزه‌دار گفت: قانون کار در این زمینه اشاراتی داشته و در سنوات گذشته نیز رعایت این مساله مورد تاکید قرارگرفته است. بسیاری از کارگاه‌ها طبق قوانین و عرفی که دارند رعایت می‌کنند و تا آنجا که با شرکتها و کارخانه‌های بزرگ در ارتباط هستیم کاهش ساعات کار و رعایت شعایر مذهبی به ویژه در ماه رمضان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: عدم رعایت ماده ۱۵۰ قانون کار بیشتر در کارگاههای خصوصی و کارگاه‌های کوچک دیده می‌شود که ممکن است حتی کارگران بیش از ساعات قانونی به کار گرفته شوند که در این حالت کارگران می‌توانند به ادارات کار گزارش کنند.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: بیشتر بنگاه‌ها در ایام ماه مبارک رمضان ساعات کار را تا دو ساعت و بعضا تا چهار ساعت کاهش می‌دهند و زمان اقامه نماز را نیز طبق عرف قوانین دنبال می‌کنند لذا بیشتر در کارگاه‌های روزمزد و کوچک و بخش‌های خصوصی ممکن است این مساله دیده شود.

بیات با تاکید بر نقش شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی در رعایت موازین قانونی و پیگیری حقوق و مطالبات کارگران، گفت: در صورتی که این موارد در بنگاهها از سوی کارفرمایان رعایت نشود، شوراهای کار و انجمن‌های صنفی می‌توانند به وظایف خود عمل کنند. وجود شوراها و انجمن‌های صنفی در کارگاههای بالای ۵۰ نفر تاثیر بسزایی دارد. کارگاههای بالای ۵ نفر هم می‌توانند درخواست تشکیل شورا یا انجمن صنفی بدهند و کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر نیز می‌توانند بین خودشان یک نماینده داشته باشند تا مطالباتشان را پیگیری کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره فرایند ثبت شورا در بنگاهها، گفت: کارگران می‌توانند از کارفرمای خود درخواست کنند که پس از ثبت درخواست، بازرسی اولیه صورت می‌گیرد و نماینده کارگران انتخاب می‌شود.

وی از همه کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی و کارگاههای بزرگ و کوچک خواست تا در ماه رمضان و به ویژه شرایط حاضر که با بحران کرونا مواجهیم، رعایت حال کارگران را بکنند و ضمن فراهم کردن مقدمات ادای فریضه نماز، ساعات کار کارگران را کاهش دهند.

بر اساس ماده ۱۵۰ قانون کار کلیه کارفرمایان مشمول این قانون مکلفند در کارگاه، محل مناسب برای ادای فریضه نماز ایجاد کنند. همچنین در ایام ماه مبارک رمضان برای تعظیم شعایر مذهبی و رعایت حال روزه داران لازم است شرایط و ساعات کار با همکاری انجمن اسلامی و شورای اسلامی کار و یا سایر نمایندگان قانونی کارگران طوری تنظیم شود که اوقات کار مانع ادای فریضه نماز یا روزه نباشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید