Performancing Metrics

چرخش گردونه خودروسازان برای متقاضیان خودرو | اتاق خبر
کد خبر: 443561
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399 - 10:41
امروز صورت می‌گیرد؛
قرعه‌کشی برای توزیع ۲۵هزار خودرو امروز در شرایطی انجام می‌شود که بالغ بر ۵ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند و ۸۷ درصد متقاضیان، برای خودروهای دارای بالاترین حاشیه بازار ثبت‌نام کرده‌اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، قرعه‌کشی برای توزیع ۲۵ هزار خودرو ظرف امروز و فردا از سوی دو خودروساز و با حضور نهادهای نظارتی و امنیتی برگزار می‌شود تا این خودروها بین افرادی توزیع شود که نه تنها دارای پلاک فعال نیستند، بلکه ظرف ۳۶ ماه گذشته نیز خودرویی از خودروسازان خرید نکرده باشند. این شرایط در کنار دارا بودن گواهینامه و برخی دیگر از ضوابط تعیین شده از سوی خودروسازان، زمینه‌ای را فراهم کرده تا خودروها تا حدود زیادی به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد و یک گام دیگر تا خروج دلالان از بازار خودرو برداشته شود.

چرخش گردونه خودروسازان برای متقاضیان خودرو

واقعیت آن است که ظرف سال‌های گذشته که خودروسازان با روش‌های ثبت‌نامی خود اقدام به توزیع خودروهای تولیدی خود می‌کردند، بسیاری از مردم از حضور در پروسه خرید خودرو با نرخ کارخانه باز می‌ماندند و در مقابل، این دلالان بودند که در ثبت‌نام‌ها موفق شده و خودروها را صاحب می‌شدند؛ صحت این ادعا را هم می‌توان در پارکینگ‌های محل نگهداری خودرو و احتکارهایی به خوبی مشاهده کرد که طی هفته‌های گذشته با ورود دستگاه‌های نظارتی و بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشف شده است.

در شرایطی که بازار خودرو از عطش بسیار بالایی از سوی مصرف‌کنندگان واقعی برخوردار بود، این دلالان بودند که با روش‌های متفاوت به سایت‌های فروش خودرو طراحی شده از سوی خودروسازان نفوذ کرده و ظرف چند دقیقه، با واریز وجه، تمام خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری می‌کردند و این خریداران واقعی بودند که هیچگاه دستشان به خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان با قیمت کارخانه نمی‌رسید، اما نکته حائز اهمیت آن است که هر چقدر که خودروسازان خودرو با نرخ کارخانه عرضه می‌کردند، بازار دلالی آن را می‌بلعید و در نتیجه، عطش بازار همچنان پابرجا بود.

اکنون خودروسازان روش دیگری را با سیاستگذاری وزارت صنعت برگزیده‌اند که در آن، قرعه‌کشی برای عرضه ۲۵ هزار دستگاه خودرو انجام خواهد شد و البته درست بر خلاف شرایطی که پیش از این روش برای فروش خودروها برگزیده شده بود، تمامی متقاضیان در یک بازه زمانی ده روزه فرصت داشتند تا درخواست خود را تکمیل کرده و ثبت‌نام انجام دهند؛ پس دیگر خبری از پر شدن ظرفیت فروش خودرو ظرف کمتر از چند دقیقه نبود و این بار همه می‌توانستند درخواست خود را به ثبت برسانند؛ اگرچه به دلیل محدودیت تعداد خودروها، به طور قطع همه نیازها پاسخ داده نمی‌شود؛ اما این روش می‌تواند آغازی بر اصلاح روش‌های فروشی باشد که به هیچ عنوان خودروها را به دست مصرف‌کنندگان واقعی نمی‌رساند.

۸۷ درصد متقاضیان برای خودروهای دارای بالاترین حاشیه قیمت ثبت‌نام کردند

یک مقام مسئول در صنعت خودرو گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی خودروسازان، بالغ بر ۸۷ درصد از ثبت‌نام کنندگان برای خودروهایی ثبت‌نام کرده‌اند که بیشترین حاشیه بازار قیمتی را دارد و به همین جهت، به نظر می‌رسد که برخی از مردم ممکن است باز هم به دلیل حاشیه قیمتی که نرخ کارخانه با بازار آزاد دارد، این خودروها را انتخاب کرده باشند.

وی می‌افزاید: البته بخشی از این آمار مرتبط با تقاضاهایی است که به صورت واقعی در بازار وجود دارد و مصرف‌کنندگان واقعی این خودروها، نسبت به انتخاب آنها ثبت‌نام کرده‌اند؛ در حالی که در برخی از خودروهای اعلامی به خصوص خودروهای تجاری، میزان استقبال بسیار کمتر است و البته حاشیه قیمت مؤثری هم در این حوزه دیده نمی‌شود.

این مقام مسئول در صنعت خودرو می‌گوید: نکته حائز اهمیت آن است که با مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و برنامه‌های خودروسازان، چندین مرحله فروش دیگر نیز در نظر گرفته شده که مردم می‌توانند در آن شرکت کنند و همین امر، نسبت به کنترل قیمت اقدام خواهد کرد؛ بنابراین اگر عده‌ای بر اساس حاشیه بازار موجود در انتخاب خودرو اقدام کرده‌اند، تا سه ماه دیگر که خودروهای خود را تحویل بگیرند، ممکن است با قیمت‌های ارزانتری در بازار مواجه شوند.

طرح‌های بعدی فروش خودرو از سوی خودروسازان

مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سایر طرح‌های فروش در نظر گرفته شده برای فروش خودرو، گفت: تا پایان سال خودروسازان در مجموع در چندین نوبت، فروش خودرو خواهند داشت که بر اساس آن، از روزهای آینده، این فروش‌ها آغاز خواهند شد و خود می‌تواند در حوزه پاسخگویی به نیاز متقاضیان خودرو مؤثر باشد.

وی افزود: کسی که حائز شرایط نمی‌شود، می‌تواند در طرح‌های دیگر که طرح پیش فروش و مشارکت در طرح یک سال و دو سال و فروش‌های فوق العاده که تا پایان سال خواهد بود، شرکت کند؛ البته فروش فوق العاده در مناسبت‌های مختلف اطلاع رسانی و حداقل تا پایان سال سه بار اجرا خواهد شد ضمن اینکه برنامه بعدی ما پیش فروش یک ساله با ۷۵ هزار دستگاه خودرو است که هفته بعد اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته صادقی نیارکی، امروز و فردا قرعه‌کشی برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو انجام می‌شود و متقاضیان و واجدین شرایط می‌توانند ظرف سه ماه آینده، خودروهای خود را دریافت کنند؛ ضمن اینکه افرادی که در این دوره از قرعه‌کشی حائز شرایط شناخته نمی‌شوند، این امکان را خواهند داشت که در سایر طرح‌ها شرکت نمایند.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حداقل تا پایان سال، سه بار دیگر قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت؛ اما گام بعدی در برنامه‌ریزی‌ها برای فروش، پیش فروش ۷۵ هزار دستگاه خودرو به صورت یکساله است که به زودی در قالب اطلاعیه‌هایی از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که بالغ بر ۶ میلیون نفر برای این دوره از قرعه کشی شرکت کرده‌اند که حدود ۵ میلیون نفر آنها واجد شرایط شناخته شده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید