Performancing Metrics

برآورد تولید ۱۴ میلیون تن گندم | اتاق خبر
کد خبر: 444570
تاریخ انتشار: 4 تیر 1399 - 18:39
مجری طرح گندم خبر داد:
مجری طرح گندم وزارت جهاد با بیان اینکه برآورد تولید گندم در سال زراعی جاری ۱۴ میلیون تن است،گفت:از آغاز فصل برداشت تا تاریخ سوم تیرماه سال جاری، ۳ میلیون و ۶۵۶ هزارتن گندم خریداری شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اسماعیل اسفندیاری‌‎پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت تولید گندم در کشور، گفت: تاکنون برداشت گندم از یک میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار از مزارع گندم آبی و دیم انجام شده است.

وی ادامه داد: برداشت در مناطق معتدل و اقلیم سرد نیز آغاز شده که حدود ۳۰ درصد سطح زیر کشت گندم را شامل می‌شود.

اسفندیاری‌پور با بیان اینکه برداشت گندم تا اواسط شهریورماه ادامه دارد، یادآور شد: از آغاز فصل برداشت تا تاریخ سوم تیرماه سال جاری، ۳ میلیون و ۶۵۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است.

وی اعلام کرد: تاکنون ارزش خرید تضمینی گندم ۹ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان بوده که تا روز دوم تیرماه از این مبلغ، ۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مجری طرح گندم ادامه داد: پرداخت یک هزار میلیارد تومان نیز در دستور کار قرار دارد.

اسفندیاری پور گفت: میزان خرید تضمینی امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۵.۲ درصد بیشتر بوده و تاکنون ۴۸ درصد از مجموع خرید تضمینی سال گذشته انجام شده است.

وی درباره برآورد میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی در کشور انجام شود؛ البته امکان تغییرات ۵ تا ۷ درصدی وجود دارد.

مجری طرح گندم ادامه داد: برآورد تولید گندم در کشور نیز ۱۴ میلیون تن است که می‌توان تغییرات آن را نیز ۵ تا ۷ درصد عنوان کرد.

اسفندیاری‌پور با تاکید بر بذرگیری ارقام جدید در مناطق با اقلیم دیم سرد، بیان کرد: کشاورزان این مناطق حتماً باید از ارقام جدید گندم از جمله «باران»، «واران»، «هشترود»، «صدرا» و «رصد» از مزارع خوب بذرگیری و آن را با رقم‌های «سرداری»، «آذر ۲» و «هما» جایگزین کنند.

وی افزود: تکثیر و تولید این ارقام جدید در دستور ویژه دفتر طرح گندم کشور قرار دارد.

مجری طرح گندم به کشاورزان توصیه کرد: کشاورزان پس از برداشت از مزارع از آتش زدن بقایای گندم خودداری کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید