Performancing Metrics

بهترین دانشگاه های کانادا | اتاق خبر
کد خبر: 447867
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1400 - 17:14
کانادا میزبان برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان است. طبق آخرین لیستی که تایمز از بهترین دانشگاه‌های جهان ارائه داده است، 30 دانشگاه کانادا در میان 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

به گزارش اتاق خبر، همچنین دانشگاه‌های کانادا بالاترین سطح امکانات و دانش ارائه می‌کنند. نکته دیگر این که دانشگاه‌های کانادا از نظر هزینه تحصیل هم از دانشگاه‌های آمریکا ارزان‌تر هستند و امکانات رفاهی بیشتری را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که دانشجویان ایرانی، دانشگاه‌های کانادا را به عنوان اولویت خود برای پذیرش و مهاجرت انتخاب کنند. البته باید به این موضوع دقت کنید که پیش از هر چیز باید از دانشگاه‌های مورد نظر خود اطلاعات مناسبی کسب کنید. در این جا قصد داریم دانشگاه‌ های برتر کانادا را به شما معرفی کنیم در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم گفت که:

  • چرا کانادا مکانی مناسب برای مهاجرت تحصیلی است؟
  • بهترین دانشگاه های کانادا چه نام دارند؟

چرا کانادا مکانی مناسب برای مهاجرت تحصیلی است؟

دو دانشگاه برتر کانادا، دانشگاه‌های تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا است که معمولا نمره بالایی را در زمینه تاثیر تحقیقات (research impact) کسب می‌کنند و این نمره به این معنی است که این دانشگاه‌ها با کیفیت‌ترین تحقیقات علمی را در سطح جهان ارائه می‌کنند. ویژگی دیگر دانشگاه‌های کانادا این است که برای جذب کارکنان و پژوهشگران و دانشجویان خارجی مشهور هستند. برای همین انتظار فضایی بین المللی را از دانشگاه داشته باشید.

بر اساس نظرسنجی که دفتر بین المللی دانشجویان کانادا انجام داده است. بیش از 90 درصد دانشجویان از حضور و تحصیل در کانادا راضی یا کاملا راضی بوده‌اند و همچنین 95 درصد آن‌ها گفته‌اند که کانادا را به عنوان مقصدی برای مهاجرت تحصیلی توصیه می‌کنند.

بهترین دانشگاه های کانادا چه نام دارند؟

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو ابتدا توسط کلیسای انگلیس تاسیس و مدیریت می‌شد و به طوری ساخته و سازمان دهی شده بود که بسیار شبیه به دانشگاه‌های معتبر انگلیس باشد. دانشگاه تورنتو در بسیاری از علوم در کانادا پیشگام بوده است. تورنتو اولین انتشارات دانشگاهی را در کانادا داشته است و همین طور اولین دانشکده علوم جنگل نیز در این دانشگاه تاسیس شده است.

همچنین جنبش‌های علمی و ادبی مهم بسیاری نیز از این دانشگاه شروع شده است. که از این جمله می‌توان به مکتب انتقاد ادبی تورنتو، نظریه ارتباطات، نظریه NP کامل در علوم کامپیوتر و تحقیقات مربوط به سلول‌های بنیادین اشاره کرد. فضای دانشگاه نیز از چندین دانشگاه تاریخی ساخته شده است که یادآور بهترین دانشگاه‌های اروپا است.

 این دانشگاه بیش از 700 مدرک کارشناسی و 200 مدرک کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و همین طور دانشگاه تورنتو یکی از بهترین دانشگاه‌ها در رشته پزشکی است. از فارغ التحصلان برجسته این دانشگاه نیز می‌توان به مارگارت آتوود نویسنده نام آشنا و پنج نخست وزیر کانادا اشاره کرد. پژوهشگران و استادان این دانشگاه نیز از آغاز تا کنون 10 جایزه نوبل در رشته‌های مختلف کسب کرده‌اند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی دیگر از دانشگاه‌های قدیمی کانادا که در سطح جهانی بسیاری برای قبولی در پذیرش این دانشگاه اقدام می‌کنند، دانشگاه بریتیش کلمبیا است. همان طور که گفته شد، از آن جایی که این دانشگاه بسیار رقابتی است، پذیرش و قبولی در آن مشکل است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا دو پردیس دارد. یکی از این دو پردیس در ونکوور کانادا و دیگری در کلونا است. پردیس این دانشگاه در ونکوور در مجاورت ساحل و منظره کوه‌های شمالی قرار دارد که بسیار زیبا است. همچنین در حیاط دانشگاه برتیش کلمبیا گیاهان و باغ‌های یادبود بسیاری در کنار یک مرکز هنرهای نمایشی مشهور وجود دارد. در پردیس ونکور این دانشگاه 12 دانشکده قرار دارد و در پریس کلونا نیز 7 دانشکده قرار گرفته است.

این دانشگاه بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌کند، یکی از انواع این بورسیه‌ها Donald A. Wehrung نام دارد که به دانشجویان برتر در کشورهای جنگ زده اختصاص می‌یابد. بزرگترین سیکلوترون جهان که نوعی شتاب دهنده ذرات است، در آزمایشگاه ملی فیزیک ذرات در این دانشگاه قرار دارد.

از افتخارات فارغ التحصیلان و پژوهشگان این دانشگاه نیز می‌توان به 8 برنده جایزه نوبل، 71 دانشمند برنده جایزه رودز و 65 مدال المپیک اشاره کرد. سه نخست وزیر کانادا از جمله جاستین ترور نخست وزیر فعلی کانادا در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند. جاستین ترودو در رشته آموزش از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل در سال 1821 تاسیس شده است و پردیس اصلی آن در شهر مونترال است. بسیاری از دانشجویان سال اولی دانشگاه در این پردیس درس می‌خوانند. تمام ساختمان‌های اصلی دانشگاه مک گیل با استفاده سنگ آهک خاکستری ساخته شده است که زیبایی چشمگیری را در فضای دانشگاه ایجاد می‌کند.

در سال 1829 اولین دانشکده پزشکی کشور کانادا در این دانشگاه تاسیس شده است و تا به امروز نیز دانشگاه مک گیل از بهترین دانشگاه‌های جهان در زمینه مطالعات بالینی است و در این زمینه همواره رتبه‌های بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

در دانشگاه مک گیل بیش از 300 رشته مختلف ارائه می‌شود و در این دانشگاه نزدیک به 3100 دانشجو از 150 کشور جهان درس می‌خوانند. به دلیل این آمار و ارقام از دانشگاه مک گیل به عنوان متنوع‌ترین دانشگاه در سطح جهانی یاد می‌شود. دانشگاه مک گیل همانند دیگر دانشگاه‌هایی که تا کنون بررسی کرده‌ایم، فارغ التحصیلان به نامی را در حوزه‌های مختلف پرورش داده است که از آن‌ها می‌توان به لئورنارد کوهن ترانه سرای مشهور و ویلیام شاتنر بازیگر اشاره کرد.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر در همیلتون و در استان انتاریو واقع شده است. پردیس 121 هکتاری و اصلی این دانشگاه در نزدیکی باغ گیاه شناسی سلطتنتی همیلتون قرار دارد. نام این دانشگاه از فردی به نام ویلیام مک مستر گرفته شده است. ویلیام مک مستر سناتور و بانکدار کانادایی برجسته بوده است که 900000 برای تاسیس این دانشگاه کمک کرده است.

دانشکده پزشکی دانشگاه مک مستر بسیار مشهور است و علاوه بر رشته پزشکی این دانشگاه رشته‌های دیگری نیز نظیر دانشکده‌های مهندسی، بازرگانی، علوم انسانی، علوم احتماعی و علوم پایه را نیز دارد. این دانشگاه هدف اصلی خود را تحقیق و پژوهش قرار داده است و تلاش می‌کند که پژوهش‌ها و تحقیقات زیادی را در زمینه‌های مورد نیاز جامعه به خصوص در زمینه علوم بهداشتی انجام دهد. یکی از مهم‌ترین این تلاش‌ها، در موسسه تحقیقات سلول‌های بنیادی و سرطان صورت گرفته است. در این شیوه ابداعی بخش‌هایی از پوست انسان به سلول‌های خونی تبدیل می‌شود تا کمبود اهدا کنندگان خون به این شیوه جبران شود.

دانشجویان و اساتید از بیش از 90 کشور جهان به این داتشگاه می‌آیند و دانشگاه مک مستر هم بیش از 70 قرارداد بین المللی مشترک با بهترین دانشگاه‌ها از سراسر جهان منعقد کرده است.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال تنها دانشگاه فرانکوفون در بین 5 دانشگاه برتر کانادا است که  به دلیل داشتن بیش از 36000 دانشجو دومین دانشگاه بزرگ کانادا محسوب می‌شود و جالب است، بدانید که یک چهارم این تعداد نیز دانشجویانی هستند که از سراسر جهان به این دانشگاه آمده‌اند.

پردیس اصلی دانشگاه مونترال در دامنه‌های کوه رویال قرار دارد، ساختمان مرکزی این پردیس به سبک معماری آرت دکو ساخته شده است. ورزش دانشگاه مونترال هم در کانادا محبوب است. تیم شناخته شده دانشگاه، کارابینز است که در رشته بدمینتون به رقابت می‌پردازد. دانشگاه در رشته‌های دیگر هم مثل فوتبال، هاکی و رشته‌های مختلف دیگر نیز تیم ورزشی دارد.

بسیاری از رهبران مشهور شرکت‌های بزرگ تجاری فارغ التحصیل این دانشگاه بوده‌اند، لیوئیس آر چینورت که مدیر عامل شرکت بزرگ یونایتد تکنولوژی است. سایر فارغ التحصیلان ممتاز این دانشگاه نیز در پروژه‌های بزرگی شرکت کرده‌اند. پروژه‌هایی که عبارت از نوآوری در انرژی هسته‌ای و فیزیک کوانتوم هستند. نکته دیگر در مورد فارغ التحصیلان دانشگاه این است که پیر ترودو نخست وزیر سابق و 10 نخست ورزیر دیگر کبک در این دانشگاه درس می‌خوانده‌اند.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا نیز یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا است. این دانشگاه در ادمونتون آلبرتا قرار گرفته است و سال 1908 شخصی به نام الکساندر کارمون روترفورد آن را تاسیس کرده است. دانشگاه چهار پردیس اصلی دارد که در ادمونتون، آگوستانا و کامروز قرار گرفته‌اند. بخش ادارای این دانشگاه نیز به عنوان پردیس چهارم در مرکز شهر کلگری قرار گرفته است. احتمالا دیگر تا این جا با ویژگی بین المللی دانشگاه‌های کانادا آشنا شده‌اید. در این دانشگاه نیز 39000 دانشجو درس می‌خوانند که از 150 کشور جهان در این دانشگاه پذیرش گرفته‌اند.

دانشگاه آلبرتا یکی از مهمترین مراکز اقتصادی در آلبرتا است. تاثیر این دانشگاه بر اقتصاد آلبرتا چیزی حدود سالانه 12.3 میلیارد دلار است که 5 درصد از تولید ناخالص داخلی این دانشگاه را تشکیل می‌دهد. در این دانشگاه رشته‌های مختلفی همچون هنر، مهندسی، حقوق، سلامت عمومی و ... تدریس می‌شود. دانشگاه آلبرتا نیز افراد شاخصی را تربیت کرده است که از جمله آن می‌توان به شخصیت‌های ارشد سیاسی و حقوقی کانادا اشاره کرد. ریچارد تیلور برنده نوبل اقتصاد از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است.

سخن پایانی

کانادا یکی از مقصدهای دانشجویان ایرانی است و سالانه دانشجویان بسیاری برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا اقدام می‌کنند. در این متن بهترین دانشگاه های کانادا را به شما معرفی کردیم. دانشگاه‌هایی مثل تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا که می‌توانید به طور مفصل درباره آن‌ها در این متن بخوانید. البته دانشگاه‌های برتر کانادا به همین تعداد خلاصه نمی‌شوند و از تعداد دیگری نیز همچون دانشگاه کلگری و دانشگاه واترلو می‌توان نام برد که در رده‌های بعدی بهترین دانشگاه‌های کانادا قرار می‌گیرند.

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید