Performancing Metrics

هرمیداس باوند: تفاهم سیاسی در جهت منافع و مصالح ایران است | اتاق خبر
کد خبر: 99337
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1394 - 09:51
اتاق نیوز - یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مصالح و منافع ملی و مردمی کشور ایجاب می‌کند که در شرایط کنونی به توافق جامع و کامل با 1+5 دست یابیم....
اتاق نیوز - یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مصالح و منافع ملی و مردمی کشور ایجاب می‌کند که در شرایط کنونی به توافق جامع و کامل با 1+5 دست یابیم.
داوود هرمیداس باوند  درباره دستیابی ایران و 1+5 به تفاهم سیاسی پس از یک دوره مذاکرات فشرده و پیچیده، گفت: در حوزه فناوری هسته‌ای در طول هشت سال گذشته با توجه به اینکه خط مشی اعلام شده از سوی ایران سیاست خارجی تهاجمی، مقاومتی و نگاه به شرق بود با نافرجامی روبرو شد و نه تنها دستاوردی به همراه نداشت بلکه باعث افزایش پی در پی تحریم‌ها شد. وی با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته ایران در تنگناها و بن‌بست‌هایی قرار گرفت، گفت: برای برون‌رفت از این بن‌بست‌ها و تنگناها جمهوری اسلامی ایران با بر روی کار آمدن حسن روحانی سیاست تنش‌زدایی یعنی تعامل سازنده با کشورهای جهان در هر مکان برای رفع این معضل را انتخاب کرد و بر همین اساس 18 میلیون نفر از مردم ایران از این سیاست تنش‌زدایی با انتخاب روحانی حمایت کردند. این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: فرآیند مذاکرات هسته‌ای بسیار پیچیده و طولانی بود اما در نهایت به یک تفاهمنامه منتهی شد که آناتومی و استخوان‌بندی توافق جامع است. البته نیاز دارد درباره جزئیات، مذاکرات بیشتری انجام شود که در این راه اما و اگرهایی وجود دارد. باوند با تاکید بر اینکه تفاهم سیاسی در جهت منافع و مصالح ملی و مردمی ایران است، اضافه کرد: انتظار این است که این تفاهم سیاسی به توافق مورد نظر و نتیجه مطلوب منتهی شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تفسیر اظهارنظرهای متفاوت بخصوص میان ایران و آمریکا، گفت: این اتفاق بسیار طبیعی است با توجه به مخالفانی که در آمریکا به خصوص حزب جمهوریخواه و لابی رژیم صهیونیستی وجود دارد این کشور سعی می‌کند به گونه‌ای این تفاهم سیاسی را اعلام کند که نگرانی‌ها را تعدیل کند. وی با اشاره به مخالفان به‌اصطلاح دلواپس توافق هسته‌ای، گفت: در ایران نیز آقای ظریف به گونه‌ای صحبت می‌کند که تلاش کند این تفاهم به گونه‌ای تفسیر شود که دلواپسی مخالفان را کاهش دهد اما در کل اسکلت این تفاهم روشن و واضح است اما هر دو طرف می‌خواهند به نحوی این تفاهم را توجیه کنند که نگرانی نسبی مخالفان برطرف شود. باوند تاکید کرد: در کنوانسیون حقوق معاهدات نیز اعلام شده است که اعتبار اسناد حقوقی عنوان نیست بلکه متن و محتوای سند است اگرچه ظاهرا این یک تفاهمنامه میان ایران و 1+5 است اما اسکلت و چارچوب آن تعیین‌کننده توافق جامع است که جزئیات آن نیز از ابعاد سیاسی و حقوقی و فنی باید بررسی شود البته در دستیابی به توافق اما و اگرهایی وجود دارد ولی طبق مصالح و منافع ملی و عمومی ایجاب می‌کند که در شرایط موجود به توافق جامع دست یابیم. این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تلاش برخی در داخل ایران برای برجسته کردن تفاوت نظرها میان ایران و غرب، گفت: مخالفان سعی می‌کنند نحوه تعبیرشان از تفاهم سیاسی اخیر میان ایران و 1+5 به گونه‌ای باشد که این تفاهم را کافی ندادند و آن را به عنوان یک تسلیم تلقی کنند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید