Performancing Metrics

برنامه ایران و صربستان برای تولید مشترک بذر و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی | اتاق خبر
کد خبر: 301231
تاریخ انتشار: 19 آذر 1394 - 00:09
هیات بازرگانی صربستان و مسئولان وزارت جهادکشاورزی در دیداری، بر توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور به ویژه در زمینه تولید و سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی بذر تاکید کردند.

هیات بازرگانی صربستان و مسئولان وزارت جهادکشاورزی در دیداری، بر توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور به ویژه در زمینه تولید و سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی بذر تاکید کردند.

به گزارشاتاق خبر به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی در این دیدار در محل وزارتخانه گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، فقط واردات محصولات نیست، بلکه روی تولید مشترک و انتقال تکنولوژی به داخل کشور تمرکز دارد.
هومن فتحی، همکاری های مشترک درازمدت و سرمایه گذاری در بخش هایی همچون دام، بذر، صنایع غذایی و ماشین های کشاورزی را به نفع دو کشور دانست.
مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری صدور گواهی محصولات ارگانیک از سوی صربستان، گفت: صدور گواهی برای محصولات ارگانیک، زمینه خوبی برای توسعه همکاری های دو کشور است.

** اعلام آمادگی ایران برای تولید مشترک بذر با صربستان
مسئول بذر کشور نیز در این دیدار، روابط و همکاری های کشاورزی میان ایران و صربستان را خوب ارزیابی و بر توسعه این همکاری ها به ویژه در زمینه بذر ذرت، چغندرقند، دانه های روغنی و علوفه تاکید کرد.
«محسن تواضع» در مورد تولید مشترک بذر در ایران و واردات بذرهای جدید و مرغوب از صربستان اعلام آمادگی و خاطرنشان کرد: تاکنون دو رقم ذرت از صربستان در ایران ثبت شده و ما از تولید مشترک بذرهای جدید سبزی و صیفی در کشور استقبال می کنیم.

** موافقتنامه قرنطینه گیاهی میان ایران و صربستان در حال نهایی شدن
رئیس گروه برنامه ریزی و خدمات فنی و قرنطینه سازمان حفظ نباتات نیز در این دیدار، سموم و قرنطینه را از بخش های همکاری ایران و صربستان نام برد و گفت: با وجود ثبت سموم با نام تجاری در کشور، ایران آماده تسریع و تسهیل خرید سموم کشاورزی استاندارد و با کیفیت از صربستان است.
مهدی بختیاری در مورد قرنطینه گیاهی نیز گفت: موافقتنامه قرنطینه گیاهی میان ایران و صربستان در حال نهایی شده است.
بختیاری افزود: سازمان حفظ نباتات کشور در مورد واردات بذر و اندام های گیاهی، تابع سیاست های وزارت جهادکشاورزی است و از این رو انتظار داریم، محصولات کشاورزی با شرایط خاص قرنطینه ای هر محصول به ایران وارد شد.

** صربستان خواستار همکاری با ایران برای تولید مشترک محصولات کشاورزی جهت صادرات شد
«ویلکویووانوویچ» معاون اتاق بازرگانی صربستان نیز در این دیدار با یادآوری اینکه بخش کشاورزی صربستان و ایران روابط خوبی دارند، همکاری دو کشور برای تولید مشترک و صادرات مجدد محصولات کشاورزی به بازارهای هدف در منطقه را خواستار شد.
وی افزود: بخش خصوصی صربستان، تجارب خوبی در زمینه همکاری کشاورزی با کشورهایی دارد که هدف ایران برای تجارت محسوب می شوند.
معاون اتاق بازرگانی صربستان ادامه داد: بتازگی با تحولاتی که در قوانین و مقررات صربستان ایجاد شده است، اتاق بازرگانی درباره همه تفاهم نامه ها و اسنادی که مبادله می شود، نظر خواهد داد و از این رو، تمام تلاش خود را برای انعقاد و مبادله تفاهم نامه های کشاورزی با ایران خواهیم کرد.
سووتیسلاو دولاپچو از پژوهشکده کشاورزی صربستان نیز گفت: ما بذر بیش از 100 محصول از جمله ذرت، دانه های روغنی، گندم، گیاهان علوفه ای و گیاهان دارویی را تولید و به 31 کشور دنیا صادر می کنیم.
وی با بیان اینکه ایران در رتبه دوم صادرات و تکنولوژی بذر قرار دارد، نسبت به توسعه همکاری با ایران در زمینه بذر ابراز تمایل کرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید